מדד שנחאי התרסק 2.6%, הסיבה - חשש כבד מהמשך נפילות במחיר הדירות בסין

ראש ממשלת סין זיעזע את המשקיעים - "מחירי הדירות בסין עדיין רחוקים משווי הגיוני". הבורסה בשנחאי רשמה את יום המסחר הגרוע מזה 3 חודשים
יוסי פינק | (13)

המדדים המובילים בבורסות אסיה סגרו הבוקר בעליות שערים חדות, זאת לאחר שאמש בוול סטריט המדדים רשמו את אחד מימי המסחר החיוביים מתחילת השנה. כל זה לא הפריע למדד שנחאי הסיני לצלול ב-2.63% ולרשום בכך את יום המסחר הגרוע מזה 3 חודשים.

מוקדם יותר היום המדד הסיני עוד נסחר בהתאם לסנטימנט הכללי בעליות של כ-1.2%, אך אז יצא אש ממשלת סין וון ג'יאבאו באמירה מאוד מטרידה לפיה מחירי הדירות בסין, על אף שהתמתנו מעט לאחרונה, עדיין רחוקים משווי הגיוני. מנגד, הוא לא סיפק כל רמז לכך שממשלתו מתכוונת ליזום צעדי תימרוץ לכלכלה שמאטה את הקצב במהירות.

"אם ניתן לשוק הדיור להתפתח ללא הפרעה, תיווצר בועה בשוק הדירות וכשהיא תתפוצץ - לא רק שוק הנדל"ן יושפע מכך אלא הכלכלה כולה", כך צוטט ראש הממשלה בסוכנות הידיעות הסינית.

בברקליס התייחסו לדברים שאמר ראש ממשלת סין וכתבו הבוקר כי "בסין אנחנו נראה המשך ירידות במחירי הנכסים, בעיקר בערים הגדולות בהן יש יחס גבוה מאוד של שכר-למחירי הדירות."

מחירי הדירות בסין נפלו בשיעור של 25% בחודשיים הראשונים של 2012 אחרי שבחודשיים המקבילים ב-2011 טיפסו ב-26%. הירידה במחירי הדירות באה בעקבות צעדים אגרסיבים מצד הממשלה כגון הגדלת ההון הראשוני הנדרש לצורך רכישת דירה, ייקור המשכנתא, הטלת מס רכישה וצעדים נוספים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    איציק 14/03/2012 23:01
    הגב לתגובה זו
    לכל היזמים שחושבים שרק בורסה יכולה לרדת....
  • 11.
    גיא 14/03/2012 21:24
    הגב לתגובה זו
    ריבית נמוכה מאז 2008 בכל העולם וכולם קנו דירות, גם פה לא מעט משקיעים זרים. תושבי העולם סובלים ממחירים שמנותקים מהמציאות כי זרים באים מבחוץ וקונים הכל, גם בישראל וגם בסין
  • 10.
    דני דין 14/03/2012 14:16
    הגב לתגובה זו
    לך אל הסינים ביבי ראה דרכיהם וחכם
  • 9.
    שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)
    מיתון2012-13 14/03/2012 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חפשו בפייסבוק : [שוק ההון דיונים אודות מסחר] (ל"ת)
    עומרי 14/03/2012 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בחלם אצלנו בקרוב מאוד (ל"ת)
    חכם גמליאל 14/03/2012 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שי 14/03/2012 09:34
    הגב לתגובה זו
    כבר מזמן המחירים אצלנו מנותקים מהמשכורות אם אצלי בעבודה מישהי שמרויחה 4000 ש" ח ויחד עם בעלה יש להם 10000 ש" ח ביחד 2 ילדים לקחה משכנתה לא מזמן של 750000 ש" ח לדירה ישנה בפתח תקווה כשעד לפני 3 שנים מי שהיה לוקח משכנתה של 500000 ש" ח היו רועדים לו הבציםאז כנראה שמשהו באמת רקובץ בנק ישראל מבין את זה האוצר מבין את זה הקבלנים בצווחות שלהם מבינים את זה. גינדי שהוריד בפרויקט הדגל שלו בתל אביב את המחירים בחצי מליון ש" ח מבין את זה ובסוף בלת ברירה גם הציבור יבין את זה וכשהוא יבין את זה שאנחנו במדינת ישראל ולא במנהטן או לונדון המחירים יצנחו והבועה תתפוצץ.
  • 5.
    ליוסי פינקקקקקקקקקקק 14/03/2012 09:32
    הגב לתגובה זו
    מעניין את התחת מחירי הדיור בסין.חמור
  • 4.
    מחפשים כל יום תירוצים (ל"ת)
    גל 14/03/2012 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שימעון 14/03/2012 09:23
    הגב לתגובה זו
    לאתר ביזפורטל די מספיק עי הודעות שחורות תנו לבורסה לעלות
  • 2.
    הנה הסיבה שתל אביב חיפשה להתרסק למטה תודה סין (ל"ת)
    סול 14/03/2012 09:20
    הגב לתגובה זו
  • מבין משהו 14/03/2012 09:36
    הגב לתגובה זו
    שורטיססט בנ........
  • 1.
    בקרוב גם בנדל" ן אצלנו (ל"ת)
    שרון 14/03/2012 09:07
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.