לבייב מממש: אפריקה מוכרת את גלובל פארק ב-196 מיליון שקל
אפריקה ישראל ממשיכה לצמצם את החוב ומוכרת נכס בכ-196 מיליון שקל לשתי קרנות הריט סלע קפיטל וריט1
אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב ממשיכה לממש נכסים ברקע לחוב עתק של 3.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, נוכח ירידת שווי הנכסים ברוסיה לצד קריסת מחיר הנפט. הנכס 'בית גלובל פארק' בלוד של חברת הבת אפריקה נכסים נמכר לריט 1 0.27% ו-סלע נדלן 0.43% תמורת 196 מיליון שקל. שתי קרנות הריט יחזיקו כל אחת ב-50% מן הנכס, כאשר ינוהל על ידי ריט 1.
'בית גלובל פארק' ממוקם באזור התעשייה לוד וכולל שני בנייני משרדים צמודים, בשטח כולל של כ-21,400 מ"ר, וכן 660 מקומות חניה. הנכס מושכר בתפוסה של כ-97.5% לכ-20 שוכרים, לתקופות שכירות של עד 5 שנים, כאשר למעלה ממחצית מהשטח מושכרת לבנק לאומי. הנכס צמוד ל"קרית קשב", שאף היא משמשת את בנק לאומי. דמי השכירות הצפויים מהנכס מגלמים תשואה שנתית של כ-7.4%. העסקה כפופה לקיומם של מספר תנאים מתלים, לרבות אישור הממונה על ההגבלים העסקיים והסרת המשכנתא והשעבודים שרשומים על הנכס בגין מימון שניתן למוכרת מטעם גופים מממנים.
אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל: "אפריקה ישראל נכסים, שפעילותה העסקית מתמקדת בייזום, פיתוח ובהשבחה של פרויקטים בישראל ובמזרח אירופה, מיישמת ופועלת על פי התכנית הרב שנתית שנקבעה. לצד מכירת נכסים שהשביחה במהלך שנות פעילותה ממשיכה החברה להתמקד ברכישת קרקעות ובקידום פרויקטים חדשים בהשקעות גדולות בארץ ובעולם במדינות, כמו רומניה, פולין ופראג. שעם הבשלתם ובעיתוי המתאים תממש אף אותם ברווח ראוי".
שמואל סייד, מנכ"ל ריט 1, אמר: "מדובר בנכס במיקום מצוין, באזור התעשייה לוד, הנהנה מנגישות גבוהה, שוכרים טובים וכן מהקירבה לקרית קשב. זו הרכישה הראשונה של ריט 1 בלוד, והיא משתלבת באסטרטגיה של הקרן לגוון את תיק הנכסים שלה, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת סוגי הנכסים".
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- גב ים: 9% צמיחה ב-NOI, שיעור התפוסה יציב על 96%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
