טבע
צילום: istock

אין רגע דל בטבע: דיווח כי הצעת הפשרה בפרשת משככי הכאבים נדחתה

השבוע האחרון התחיל טוב מאוד עבור טבע עם דוחות טובים, אך מניית החברה מוחקת ביומיים האחרונים את כל העליות שנרשמו, כאשר החששות מפרשת משככי הכאבים חוזרים. שוק האג"ח לא מתרגש מהתנודה החד
עמית נעם טל | (7)

לאחר שזינקה מוקדם יותר השבוע בעקבו הדוחות הטובים (לכתבה המלאה), מניית טבע הישראלית (סימול: TEVA) בולטת ב-2 ימי המסחר האחרונים עם ירידות של 10%. ברקע לירידה, סוגיית משככי הכאבים בארה"ב חוזרת לכותרות. 

ע"פ דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הצעת הפשרה שהוגשה בפרשה מצד החברות נדחתה ע"י התובעים הכלליים של 21 מדינות, רובן המכריע מדינות בעלות אופי דמוקרטי.

שאר המניות הקשורות לפרשה מגיבות לדיווח בירידות חדות. ע"פ הדיווח, החברות הקשורות לפרשה הן: טבע (סימול:TEVA), מלינדקרודט (סימול:MNK), ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ), ואמניל פרמסוטיקלס (סימול:ARMX). בנוסף, 2 מפיצות גדולות: אמריסורס ברגן (סימול:ABC)  ומקסון (סימול:MCK).

המשא ומתן בין הצדדים מתנהל מאז אוקטובר האחרון. נזכיר כי באוקטובר דיווחה טבע על הסכם פרשה מסתמן עם מספר מדינות. במסגרת ההסכם, החברה צפויה לתרום בופרנורפין נלוקסון (Suboxone®), בשווי של קרוב ל-30 מיליארד דולר במהלך 10 השנים הבאות (לכתבה המלאה). בנוסף, טבע תספק גם תשלום מזומן של עד 250 מיליון דולר במשך 10 שנים. בפועל, המשמעות של הסכם זה היא הוצאה נמוכה משמעותית לשנים הקרובות (בסביבות 2.5 מיליארד דולר). ההסכם היה צפוי להיסגר על לסוף 2019, אך עדיין לא נחתם. הדיווח הערב מוריד עוד יותר את הסיכויים לחתימה. 

בתוך כך, התגובה בשוק האג"ח מתונה יחסית לתנודה במחיר המניה. התשואה על אגרות החוב ל-2024 עולה לרמה לשל 4.3%, אך היא עדיין ברמות שפל של שנתיים וחצי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דוד 16/02/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    למיטב ידיעתי עדיין הסכם הפשרה טרם נדחה ועדיין מנהלים מגעים. להערכתי השופט יכפה על הצדדים את ההסכם והוא יחתם לפני תחילת המשפט.
  • 6.
    בוריס 15/02/2020 21:17
    הגב לתגובה זו
    כנראה מנסה לחלץ את השורטים בושה צריך לתת להם להרקב מטומטם מי שמוכר עכשיו עיסקה תהיה כולם רוצים עיסקה כמה שיותר מהר (חוץ מעוכרי הדין)
  • 5.
    תיקון 40 הגישו תביעות 21 מתוכם דחו ...כך שזה כרגע תיקו (ל"ת)
    דני 15/02/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    40 מדינות הגישו תביעות מתוכם 10 מקבלות את הפשרה ו30 דו (ל"ת)
    דני 15/02/2020 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דודי 15/02/2020 10:46
    הגב לתגובה זו
    במקום ARMX צריך להיות AMRX
  • 2.
    שמוליק 15/02/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
    בפועל המצב הרבה יותר גרוע לא הייתי נוגע
  • 1.
    שמוליק 14/02/2020 21:40
    הגב לתגובה זו
    לדעתי השופט יכופף את ההסכם עם יש רוב מדינות שמסכימות. זה כמו דייר סרבן בפינוי בינוי - תמיד יש כאלה שרוצים יותר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.