וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: טסלה עלתה ב-10.4%, אמריקן איילירנס הוסיפה 3.5%

מסחר תנודתי ברקע לחששות מנגיף הקורונה הסתיים בעליות שערים מתונות תשואות האג"חים ממשיכות לצנוח כאשר השוק מתמחר 2 הורדות ריבית השנה. טבע איבדה  1%, פריגו ירדה ב-1.3%
מערכת Bizportal | (27)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים מתונות , כאשר המסחר היה תנודתי על רקע התגברות החשש מפני השפעות נגיף הקורונה על הכלכלה הגלובלית. במקביל, השווקים מאוכזבים מהחלטת הריבית אמש של הפד'.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                           

דאו ג'ונס 0.16%                                                            

נאסד"ק -0.21%                

וירוס הקורונה שהתפרץ בסין וששוטף את העולם בחרדה ממשיך ללחוץ על המדדים באסיה ואת החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, לאחר שהווירוס חצה את מימדי התפשטות מגפת ה-SARS ב-2003. בינתיים, מספר הנדבקים מווירוס הקורונה הגיע ל-7,700 כשמספר המתים חצה את ה-170 ואחוז המתים מהנדבקים במחלה עומד על בין 2%-3%. אנליסטים מעריכים שהשלכות התפרצות הקורונה עלולות להיות חמורות מהתפרצות ה-SARS ב-2003 (לכתבה המלאה).

במרכז

מניית טסלה (סימול: TSLA) זינקה ב-10.4%, שהחברה הכתה את התחזיות לרבעון הרביעי. טסלה טוענת כי "העסק גדל במהירות ומגיע לנק' שבה הוא יכול לממן את עצמו" (לכתבה המלאה).

מניית פייסבוק (סימול:FB) איבדה 6.1% למרות שהכתה את תחזיות האנליסטים ברבעון הרביעי. הכנסות ברבעון הסתכמו בכ-21.08 מיליארד דולר לעומת הצפי להכנסות של 20.89 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 2.56 דולרים לעומת צפי לרווח למניה של 2.53 דולרים. ככל הנראה הגורם המרכזי שמטריד את המשקיעים הינו סטגנציה בצמיחת היקף המשתמשים בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה), אשר צמח בכמיליון משתמשים בלבד לכ-248 מיליון.

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת האנרגיה הירוקה הדואלית אלומיי קפיטל (סימול: ELLO) דיווחה הבוקר על הקצאה פרטית של מניות וכתבי אופציה לכלל ביטוח והפניקס בהיקף של כ-50 מיליון שקל, לפי מחיר אפקטיבי המשקף פרמיה של כ-3% על מחיר השוק (לכתבה המלאה). 

חברת UPS (סימול:UPS) מאכזבת את המשקיעים בדו"חות לרבעון האחרון. מניית החברה איבדה בתגובה 6.7% (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סוס 31/01/2020 00:01
    הגב לתגובה זו
    ואמר הגענו ליעד האינפלציה. השוק לא מתמחר שום הורדות ריבית ,להפך הפד אמר שלא נראה בכלל הורדות ריבית , סיכוי גדול יותר להעלאת ריבית.. תלמדו כלכלה במקום לרשום שטויות
  • אני אהרוס אותך (ל"ת)
    שורטיסט רותח מעצבים 31/01/2020 15:21
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט 31/01/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
    הנה אני אומר לך את זה במפורש .את שתי המדינות הללו אני ישמיד
  • שורטיסט רותח מעצבים 31/01/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    אני לא קבלתי בשנת 2011 מה שרציתי אז אני אפרק אותך לחתיכות ואת כל אמריקה .
  • שורטיסט רותח מעצבים 31/01/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
    1.השוק לא בתיקון /תיקן למהלך מה8 לינואר !2.השוק לא החל שום מהלך ירידות רחב C משבוע שעבר .3 הויקס אמנם לא יורד אבל יירד .4 ולכן השוק ייקתן מעט וימשיךחזק מעלה מעלה מעלה וגם אז יתקן מעט .את ה3332 -23 אני אקבל ומשם אני ייפרק לך ת צורה .
  • 8.
    יאללה 30/01/2020 23:53
    הגב לתגובה זו
    רקטות בדרום, דיווח על פצוע. הרשות הודיעה לישראל כי אינה מחויבת יותר להסכמי אוסלו
  • 7.
    שלום וברכה 30/01/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    סיטואציה בוודאות של 90% יתכנות ש DJIA יגיע על ציר הזמן עד ט' תשרי תשפ"ב לבין השערים 3200 עד 3300!!! המגפה תכה קשות ותמשוך אחריה עוד מכות שהעולם יתקשה לעמוד בם!!!!
  • עעעכככטטטפפפוווווו (ל"ת)
    שורטיסט 30/01/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
  • לקורונה אין שופ השפעה .חה חה חה (ל"ת)
    ויש עליות 30/01/2020 22:58
  • אתה צודק/או שלא...חמוד שכמות ויפה וגבוה וחכם (ל"ת)
    לשורטיסט 30/01/2020 22:29
  • 6.
    הנביא 30/01/2020 17:17
    הגב לתגובה זו
    ההיבט הוא עם זיקה כלכלית נטו ולא מעבר. מחלה זו או אחרת יוצרת רעש ומתיחות - שום סיבה שבגינה בורסה תתקן משמעותי. ברגע שהעניין של קורונה יחלוף, ואף לפני (כי אי אפשר "להתרגש" כל יום) הבורסה תזנק בגדול. דברים כאלה עושים רק טוב לבורסה!
  • להנביא במבי 30/01/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    קוואדריליון דולר בחי כל בעיה..לאחר מכן קשקש שירבוטיך/קישקושיך.
  • הנביא 31/01/2020 09:37
    ומילותייך אינן ברורות. אם אתה רוצה להציג משהו, כתוב בעברית, בבקשה. כל הזמן יש סערות, צונאמים, וגם מחלות. שום עניין אפוקליפטי.
  • 5.
    נגמר הסיפור עם הקורונה (ל"ת)
    עליות בדרך 30/01/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
  • צדקת (ל"ת)
    צדקת 30/01/2020 22:59
    הגב לתגובה זו
  • לעליות 30/01/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
    לבירה קורונה?
  • לבדרך 30/01/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    של פגיעתה בעולם.
  • 4.
    שורה תחתונה 30/01/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    תיקון קל וחוזרים לעלות למרות שהשוק בבועה
  • הנביא 31/01/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
    נגיף זה או אחר לא מפיל את השווקים.
  • וול סטריט זה עכברוש גוסס גם ללא המגיפה. (ל"ת)
    לתחתונה 30/01/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
  • אתה צודק אבל עוד לא היתה בועה כלשהי בעולם שלא התפוצצה (ל"ת)
    שלמה 30/01/2020 21:55
  • 3.
    פרופ' איצ100 30/01/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    גרזן ענק מעל פני העולם.
  • 2.
    As 30/01/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
    Ino bimi nnvc....
  • 1.
    רק 9.11 ובלונדה גרמנ 30/01/2020 15:59
    הגב לתגובה זו
    קבלו עליות מקס ל3260 ומשם יורד בשתיים שלוש ארבע חמש ל3223 ושם יעצור אבל לא יגמור .אחר כך יחל תיקון של תיקון .אתם תראו שאני צודק .אני גאון .אתם לא מבינים ....
  • הנביא 31/01/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
    ... אגורות. מי מתעסק עם שורטים עלובים.
  • אנו לא מבינים שאתה גאון. בעצם לא מבינים אותך בכלל. (ל"ת)
    לבלונדה 30/01/2020 18:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.