
נביוס מזנקת 45% בעקבות הסכם עם מיקרוסופט בהיקף 17.4 מיליארד דולר
חברת תשתיות הבינה המלאכותית משתמשת בשבבי אנבידיה כדי לתפעל את פלטפורמות הענן שהיא מפעילה, כולל כאלו המיועדות לבינה מלאכותית; המודל של "GPU כשירות" נראה אטרטקיבי עבור חברות נוספות שזקוקות לכוח מיחשוב, ואנליסטים צופים עסקאות נוספות לנביוס
חברת תשתיות הבינה המלאכותית נביוס Nebius Group N.V. 0.74% הפועלת מהולנד הודיעה על הסכם ארוך טווח עם חברת מיקרוסופט Microsoft Corp 1.03% בשווי של בין 17.4 ל-19.4 מיליארד דולר עד שנת 2031. החברה הצנועה מהולנד הצליחה למצב עצמה כאלטרנטיבה איכותית לענקיות הענן, וכעת קוצרת את הפירות עם הסכם שמכפיל פי שלוש את ההכנסות השנתיות הצפויות. הערכות הקודמות היו להכנסה של כחצי מליארד דולר בשנה הנוכחית ועד מיליארד דולר בשנה הבאה. המניה מגיבה בזינק של כ-45% במסחר המאוחר. (לכתבה של שלמה גרינברג על החברה ממאי השנה).
ההסכם מגיע בהמשך ל"בום" הבינה המלאכותית והדרישה ההולכת וגוברת לכוח מחשוב מתואם לתחום. נביוס משתמשת בשבבים המתקדמים של אנבידיה כדי להפעיל את מרכזי הנתונים שלה, המתואמים באופן מיוחד עבור שימושי בינה מלאכותית. על פי ההסכם נביוס תספק תשתיות GPU למיקרוסופט בחמש השנים הקרובות, במרכז שמוקם בניו ג'רזי. החוזה ההתחלתי מסתכם ב-17.4 מיליארד דולר ויכול לצמוח לעד 19.4 מיליארד דולר אם מיקרוסופט תממש אופציה לשימוש בכוח מחשוב נוסף. הכסף שיגיע מהפרויקט יסייע גם במימון בניית התשתיות עצמן. כוח המחשוב יסופק במספר שלבים שנקבעו בהסכם במהלך השנתיים הקרובות.
ארקאדי וולוז, מייסד ומנכ"ל נביוס אמר בעקבות ההסכם: "הליבה העסקית של נביוס, העוסקת בתחום ענן הבינה המלאכותית ומשרתת לקוחות החל מחברות סטארט-אפ ועד לארגונים גדולים, מתפקדת בצורה יוצאת דופן. כפי שאמרנו, בנוסף לעסקי הליבה שלנו, אנחנו מצפים להבטיח חוזים ארוכי טווח משמעותיים עם מעבדות AI מובילות וחברות טכנולוגיה גדולות. אני שמח להודיע על הראשון מבין החוזים הללו, ואני מאמין שיגיעו עוד. התנאים הכלכליים של העסקה אטרקטיביים בפני עצמם, אך העסקה גם תעזור לנו להאיץ עוד יותר את הצמיחה של עסקי ענן הבינה המלאכותית שלנו בשנת 2026 ואילך".
על פי הדיווח של נביוס היא תשתמש בתזרים המזומנים מהעסקה וכן בחוב עם בטחונות מההכנסות הצפוית מהפרויקט כדי לממן את המשך הקמת והרחבת מרכזי הנתונים.
- למרות עסקת ענק עם מטא וזינוק חד בהכנסות, נביוס יורדת לאור פספוס התחזית
- תגייס 3 מיליארד דולר: נביוס מנצלת את ההייפ כדי לדלל את המשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהמשך לדבריו של וולוז, אנליסטים אכן צופים שחברות נוספות יחתמו על הסכמים דומים עם נביוס בעתיד, לאחר שזו הוכיחה את עצמה כספקית שירותים איכותית, ועם הצמא הגדול בשוק לכוח חישוב ברמה גבוהה.
זהו לא ההסכם הראשון מסוג זה של חברת מיקרוסופט שכבר חתמה על הסכם דומה עם חברת קור-וויב CoreWeave -0.88% המציעה שירותים דומים. קודם לכן דווחה מיקרוסופט על קשיי קיבולת בשרות הענן שלה אזור בגלל קושי בהשגת שבבי אנבידיה בכמות מספקת. חוזים מסוג זה מהווים השכרה של כוח חישוב, ומאפשרים למיקרוסופט להפחית את ההוצאות ההוניות ולשלם על "GPU כשירות". החברות הללו, כאמור, לא רק מספקות "שבבים להשכרה", אלא אקו-סיסטם שמותאם ספציפית לפעילות בינה מלאכותית, ובכך מהוות מעין מיקור חוץ של תשתיות הענן לחברות המתמחות בכך, ומאפשרות למיקרוסופט להתמקד בשירותי הבינה המלאכותית עצמם.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
