וול סטריט סגרה בעליות קלות: סיליקום זינקה 12.2%
המדדים המובילים בוול סטריט סיימו יום מסחר תנודתי בעליות שערים קלות. בתחילת המסחר קיבלו המשקיעים מספר נתונים כלכליים לגבי סקטור השירותים, התעסוקה והזמנות ממפעלים – שהיו חלשים-מהציפיות, דבר אשר הסיט את המסחר מהעליות המוקדמות שנבעו מהירידה במחירי הנפט. במשך היום הודיעה איראן כי היא משחררת את 15 החיילים הבריטים שעצרה לפני כשבועיים.
סקר ה-ADP הצביע על צפי לגידול-נמוך-מהציפיות במשרות החדשות בארה"ב. נתון ההזמנות מהמפעלים עלה בפחות מהצפיות. סקטור הקמעונאיות רכז עניין, כאשר שתי הענקיות בתחום, Best Buy ו-Circuit City Stores, דיווחו על תוצאותיהן הכספיות.
אמש זינקו המניות האמריקניות בהמשך לירידת מחירי הנפט העתידיים לאחר שבריטניה ואיראן אמרו אמש שהם יחפשו פיתרון דיפלומטי לפתירת המשבר בנוגע ל-15 החיילים הבריטים שכלואים בידי איראן ואחרי שקיבלו המשקיעים את נתון מכירות הבתים החדשים שהפתיע ועלה בפברואר. מדד הדאו עלה בכמעט 130 הנקודות, לשיא של חמישה שבועות, מדד ה- S&P 500 הוסיף 13 נקודות והנאסד"ק קפץ 28 נקודות.
מדד הנאסד"ק סגר בעלייה של 0.34% ברמה של 2,458 הנקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר בעלייה של 0.16% ברמה של 12,530 הנקודות.
נפט
כאמור, דוח מלאי הנפט השבועי למשק האמריקני התפרסם כשעה וחצי לאחר הפתיחה. מלאי הנפט עלו ביותר-מהמצופה ב-4.3 מיליון חביות ל-322.7 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-30 למרץ, לפי דיווח של משרד האנרגיה האמריקני. מלאי התזקיקים לא השתנו ונשארו על 118 מיליון חביות אחרי שירדו 9 שבועות ברציפות. מלאי הבנזין ירדו שבוע שמיני ברציפות, כ-5 מיליון חביות ל-205.2 מיליון חביות.
נשיא איראן, מחמוד אחמינג'אד הודיעה היום כי ישחרר את 15 החיילים הבריטים שנשבו על ידי איראן לפני שבועיים - מה שהרגיע את הרוחות אשר שלחו את מחיר הנפט מעל רמת ה-66 דולר לחבית בשבוע שעבר.
היום, בהמשך לדיווחים, סגר החוזה על הנפט למאי בירידה של 49 סנט, או 0.76%, למחיר 64.15 דולר לחבית.
מאקרו
כחצי שעה לפני פתיחת המסחר פורסם סקר התעסוקה הנערך על ידי חברת Automatic Data Processing (סימול: ADP) – סקר הבודק את רמת התעסוקה בקרב 364 אלף מעסיקים – הסקר הראה עלייה של 106,000 משרות חדשות במרץ. בהוספת 24,000 משרות הממשלה הנוספות כל חודש, סקר ה- ADP מצביע על צמיחה של 130,000 משרות חדשות, במגזר הלא חקלאי, במרץ. משרד התעסוקה צפוי לפרסם את נתוני התעסוקה ביום שישי הקרוב, כאשר הכלכלנים צופים שיהיה גידול של 168,000 משרות חדשות בארה"ב.
כחצי שעה לאחר הפתיחה פורסם נתון ההזמנות ממפעלים לחודש פברואר. הנתון שינה כיוון ועלה 1% בפברואר, אחרי שירד 5.7% בינואר, כך נמסר מהודעת משרד העבודה האמריקני. הנתונים של פברואר היו הרבה יותר נמוכים מצפי הכלכלנים לעלייה של 1.7% בהזמנות ממפעלים.
נתון נוסף שפורסם לאחר הפתיחה הוא סקר הפעילות הלא יצרנית לחודש מרץ. הנתון ירד 6.4 נקודות לרמת ה-52.4 נקודות, כאשר הצפי היה ל-55 נקודות במדד. כל קריאה מעל 50 נק' משמעותה צמיחה.
מניות אמריקניות
מכל החברות, Best Buy (סימול: BBY) הודיעה שהרווחים ברבעון הרביעי על ל-1.55 דולר למניה מ-1.29 דולר למניה שרשמה בשנה הקודמת, כשהיא עוברת את תחזיות האנליסטים ל-1.52 דולר למניה. ההכנסות עלו ל-12.9 מיליארד דולר מ-10.69 מיליארד דולר, והמכירות בחניות-הקיימות עלו ב-5.9%.
מניות Circuit City Stores (סימול: CC), ירדו היום לאחר שהיריבה של Best Buy דיווחה על הפסד של 7 סנט למניה ברבעון הפיסקלי הרביעי. בשנה שעברה רשמה החברה רווח של 81 סנט למניה. בהוצאת פעילויות לא-נמשכות, ההפסד היה 9 סנט למניה. ההכנסות עלו ל-3.93 מיליארד דולר מ-3.89 מיליארד דולר שרשמה בשנה שעברה. שבוע שעבר הודיעה החברה כי הולכת לקצץ 3,400 משרות והיא חותכת את תחזיותיה לעתיד.
ענקית הרכב, חברת DaimlerChrysler (סימול: DCX), ריכזה עניין רב היום לאחר שהודיעה לראשונה כי היא מתכוונת למכור את חטיבת Chrysler או חלק ממנה.
מניות ישראליות
מניית ורינט הגיבה היום להורדת המלצה מצד ענקית ההשקעות, ג'י פי מורגן. חברת ההשקעות חתכה את ההמלצה מ"ניטרלי" ל"תשואת חסר" וציינה את הסיכונים הקשורים במימון רכישת Witness Systems האמריקנית. בג'י פי מורגן ציינו גם שהעסקה מעמידה את ורינט בתחרות עזה מצד נייס (נייס חו"ל).
מצד שני, בבית ההשקעות, BMO שוקי הון העלו היום את המלצתם למניות אלון USA ל-"תשואת יתר" מ-"ניטרלי", מניות החברה הגיבו בזינוק.
חברת טאואר (טאואר חו"ל) שלא מפסיקה להפתיע הודיעה היום על עוד חוזה חדש - זכתה בחוזה עם מעבדות Jet Propulsion. טאואר תייצר חיישני תמונה מוטסים בעבור החברה האמריקנית. המכשירים, מבוססי ה–mspi, אמורים לחקור את הרכב האטמוספרה בעזרת מעגלים מדויקים.
מניות קומטאץ' (נאסדק: CTCH), חברת אבטחת המידע הישראלית, נסחרו בהמשך להודעת החברה כי חתמה 11 הסכמי OEM חדשים במהלך הרבעון הראשון של 2007. קומטאץ' חתמה הסכמים עם חברות בצפון אמריקה, אירופה ואסיה, ובהן ספקיות שירותי אבטחה, ספקיות ניהול שירותים וספקיות שירותי messaging.
חברת אפי - electronics for imaging קיבלה היום חיזוק חיובי מבנק ההשקעות גיי.פיי מורגן שהעלאה את המלצתו למניות החברה ל-"תשואת יתר" מ-"ניטרלי". בגיי.פיי מורגן אמרו שהמאמצים המגוונים הנמשכים של חברת פיתוח טכנולוגיה להדפסה דיגיטאלית הורידו את החשיפה לשוק המבוקר. המשקיעים עכשיו יכולים להתרכז על אפשרויות הצמיחה בחטיבת הזרקת הדיו, הם הוסיפו.
מניית סימטרון המשיכו להיסחר בתזזיתיות. אתמול רשמה המניה עליות חדות ללא כל סיבה נראית לעין ונציין כי מתחילת השנה רשמה החברה טיפוס של 190%.
מניות סיליקום חו"ל (סימול: SILC) נסחרו ברקע להכרזת החברה כי קיבלה Design Win חדש למתאמי המעקף שלה - BYPASS, עם מובילה עולמית בתחום אופטימיזציה של ה-WAN ושהיא כבר סיפקה כמויות ייצור כנגד ההזמנה של הלקוח.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?