בזק מושכת את חברות הסלולר להיערך מחדש בנושא התמחור
ההודעה של בזק בשבוע האחרון על הורדת תעריפי השיחות, הביאה להתעוררות מחודשת בענף התקשורת, כאשר הדגש מצד כל חברות הסלולר הוא בקיצוץ העלויות לצרכן.
הראשונה שהניעה לפעולה היתה סלקום שהודיעה שלשום (ג') על השקת מבצע 1+1 במכשירי הדור השלישי. זאת, בנוסף להכרזה על השקת אתר HEEP, המאפשר יצירת תוכן באופן עצמי על ידי הקהילה ואשר ישודר גם במכשיר הסלולרי.
לדברי עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של סלקום: "סלקום מחפשת תמיד את הדרך לענות על צרכי הלקוחות, לשפר את השירות, ללכת לקראת המנויים ולהתחדש".
חברת הסלולר השנייה שיוצאת עם תמריץ לצרכן, הינה פרטנר תקשורת, שהודיעה היום (ה') על השקת תוכניות תעריפים חדשות, שיאפשרו ללקוחות אורנג' לבחור לעצמם את מסגרת ההוצאה החודשית בהתאם לדפוסי השימוש שלהם.
איריס בק, סמנכ"לית השיווק והתוכן של פרטנר תקשורת מסרה, "אנחנו חושבים שפילוח לקוחות לפי שימושים ולא לפי שיוך מגזרי היא אסטרטגיה שיווקית נכונה יותר שבסופו של יום גם מעניקה ללקוח ערך גדול יותר". בק מסתמכת בדבריה על מחקר שערכה החברה בקרב לקוחותיה, אשר מצא כי נושא המחיר הוא המטריד ביותר את הצרכן ובעיקר- אובדן השליטה על רמת ההוצאה החודשית.
פלאפון לא נשארת חייבת ומדברת ישירות אל כיסו של הצרכן הישראלי באמצעות מבצע על רכישת שני מכשירים סלולריים ב-9.90 שקל. כמו כן, ממשיכה החברה לפנות לבני הנוער עם השקת ארועי 'העיר האדומה' בחופים והענקת חסות להופעה של להקת 'דפש מוד' שתתקיים בחודש אוגוסט הקרוב.
עולם התוכן יצור את הבידול
שוק הסלולר הישראלי רווי ומתאפיין ברמה גבוהה של תחרותיות. פרטנר, סלקום ופלאפון מנסות כל אחת בדרכה למשוך את הלקוחות אליה, אולם המבצעים המוצעים לא מחדשים הרבה ובסופו של דבר, מחיר אטרקטיבי הוא השחקן העיקרי. אחריו מגיע נושא השרות והתוכן, המהווים ערך מוסך הנותן תמורה לכסף.
משיחות רקע עם בכירים בענף נראה, כי הכיוון בשוק הוא של התמקדות בפיתוח תוכן ושירותים. בין הבכירים בשוק זה אין תמימות דעים סביב שאלת סיבסוד המכשירים. בכיר מאוד באחת החברות אומר שלא לציטוט בשיחה עם Bizportal, כי השוק עבר שינויים החל מתשלום מלא על המכשיר ועד חלוקת מכשירים חינם עם תנאי התחייבות לשלוש שנים ולכן קשה לעמוד על העדפותיו של הצרכן. לטענתו, נכון יותר להמשיך לגבות תשלום על המכשיר לצד מתן הטבות ומבצעים. אסף עופר, מנהל השיווק של פלאפון אמר היום ל-Bizportal, "מחיר ושירות הפכו שניהם לפונקציה בסיסית בשיווק בתעשייה. כולנו נמצאים באותו מגרש וכל פעם יוצא מתחרה אחר עם מבצע לדור השלישי וחבילות מחיר מיוחדות, אולם בסופו של דבר כולם מתיישרים לפי אותו קו". עופר דווקא מאמין, כי בעתיד ירדו עלויות המכשירים והמוצר ישתכלל.
חברות הסלולר מחזיקות ברובן מגוון דומה של מכשירים. מאחר וכל החברות עובדות עם אותם יצרנים, קיים קושי בהשגת יתרון יחסי לטווח ארוך. התחום שעשוי ליצור בידול הוא עולם התוכן.
כיום, צועדות חברות הסלולר קדימה עם תחום התוכן: סלקום השתלטה על תחום המוסיקה הישראלית, פלאפון מתמקדת בעולם הספורט ואילו פרטנר מאמצת את תחום המוסיקה העולמית.
היסטורית, בעוד שפרטנר היתה החלוצה בתחום השרות המוסף של הודעות כתובות (SMS), שירות שנראה כיום בסיסי למדיי ותפס תאוצה מהירה מאוד בשוק, סלקום הנהיגה את שירותי ה-PREPAY באמצעות מכשירי הטוקמן, ופלאפון זיהתה מוקדם את עולם הצעירים עם המותג אסקייפ, נותר להמתין ולראות מי מבין השלוש תצליח לחדש בעתיד. אסף עופר אמר בשיחה עימו היום, כי פלאפון תפעל לבצע בידול מול המתחרות כמובילה את שוק ה-MobileTV. עופר אומר היום, כי "כל נושא המעבר בין רשתות תופס תאוצה וההערכה היא שבאיזשהו שלב יהפוך הסלולר למרכז המדיה. הרצון הוא לשדר טלוויזיה אמיתית בסלולר ולהפוך הרגלי צריכת המדיה".