אביב ברקוביץ' אלגומייזר
צילום: יח"צ
טור

למה החלטת ביהמ"ש האירופי בעד הידוק הפרטיות - דווקא תפגע באמינות המידע?

ההחלטה שמתייחסת לפרטיים, פותחת דלת לכיוון העסקי. אביב ברקוביץ' חושש כי גורמים עסקיים עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות
אביב ברקוביץ' | (4)

בשבוע שעבר קבע בית המשפט הגבוה לצדק באירופה, כי חובה על גוגל, במקרים מסוימים, לבצע שינוי ידני בתוצאות החיפוש שלה, במקרה שאנשים פרטיים נפגעים מתוצאות חיפוש שמציגות מידע לא רלוונטי. מה שעומד מאחורי ההחלטה הזו הוא החוק האירופי שקובע כי יש לאנשים זכות לשלוט במידע על עצמם, במיוחד אם הם אנשים פרטיים ולא דמויות ציבוריות.

גוגל בתגובתה, ציינה כי היא מאוכזבת מהפסיקה וזה די ברור, גם אנחנו כמשתמשים יום יומיים, צריכים להיות מאוכזבים. מדובר בפגיעה משמעותית בחופש המידע, היות ומנועי החיפוש מהווים כיום את מקור המידע העיקרי והראשי.

עם זאת, להחלטת בית המשפט יש משמעות הרת גורל נוספת, והיא התקדים. החלטה כזו מתייחסת אמנם לאנשים פרטיים, אך פותחת את הדלת לחוקק חוקים נוספים דומים גם מהכיוון העסקי. לא נתפלא אם בעתיד, חברות בעלות כוח והשפעה עשויות לתבוע מהמחוקק לחוקק חוקים דומים גם בתחום העסקי. גורמים עסקיים מצידם, עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות שליליות אודות מוצרים ושירותים ולייצר "סביבה נוחה" לעסקים ולמנוע מידע מבוקר מפני האזרח. הפגיעה, בסופו של דבר, תהיה רק בצרכן הקטן.

גוגל חרטה על דגלה לאורך השנים את ערך חופש המידע. כל מקום בו יש פגיעה בערך זה, גם המותג והאמינות של גוגל נפגעת ולכן יש להאמין כשגוגל טוענת שהיא מאוכזבת מכך.

גוגל מעוניינת להרחיב את חופש המידע, במיוחד בתחום הפרוץ של מידע עסקי, ולאחרונה אף הוסיפה תוספי ביקורות למודעות הממומנות שלה במטרה לאפשר לצרכנים לדרג את חוויתם באתר המפרסם.

אנו רוצים שהסביבה האינטרנטית תהיה סביבה לטובת המשתמש, דהיינו סביבה פתוחה ככל הניתן, ולא סביבה מניפולטיבית. כאשר נופלת החלטה כזו ובמיוחד כשהיא מגיעה מבית משפט מערבי, זה מחזיר את גוגל ואותנו שנים רבות אחורה בכל מה שקשור לחופש המידע.

חופש המידע הוא לא ערך עליון שעולה על הפגיעה בשמו הטוב של אדם או חברה. ברור שזכותו של אדם לשמור על פרטיותו ובמידה ואינו רוצה לחלוק מידע עם אנשים נוספים, זאת זכותו. ברור גם שזכותה של חברה שמוציאים את דיבתה רעה (ולא בצדק) ברשת לתבוע את זכויותיה. אך מנגד, צריך גם להותיר את המרחב האינטרנטי בידי המשתמשים. צריך לאפשר לאנשים ולחברות לדרוש מגוגל ומנועי חיפוש אחרים "לשכוח" מידע פוגע או שקרי, אך חשוב לשמור על מידתיות. חשוב לזכור כי גוגל כבר מפעילה אפשרויות לדיווח על מידע בעייתי וכל מי שמרגיש את עצמו נפגע יכול לפנות בכלים הקיימים כיום לתיקון הנזק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לצערי, ההחלטה האירופאית צפויה להוליד תביעות נגזרות מגופים אינטרסנטים שכבר היום מנסים לייצר מניפולציות ולהפוך את הרשת לכר נוח לפעולותיהם.

אביב ברקוביץ' הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת הפרסום הדיגיטלי אלגומייזר

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 23/09/2015 23:44
    הגב לתגובה זו
    מכיר את אביב ברקוביץ, האיש מספר 1 בעולם בכל מה שקשור לפרסום באיטנרנט ולגוגל בפרט.
  • 3.
    עומר 11/09/2015 01:49
    הגב לתגובה זו
    אביב ברקוביץ, נהנתי מאוד לקרוא את הכתבה.
  • 2.
    רואים שיש לאלגומייזר הנהלה אינטליגנטית (ל"ת)
    אייל 19/05/2014 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכים לחלוטין (ל"ת)
    אור 19/05/2014 22:36
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.