אביב ברקוביץ' אלגומייזר
צילום: יח"צ
טור

למה החלטת ביהמ"ש האירופי בעד הידוק הפרטיות - דווקא תפגע באמינות המידע?

ההחלטה שמתייחסת לפרטיים, פותחת דלת לכיוון העסקי. אביב ברקוביץ' חושש כי גורמים עסקיים עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות
אביב ברקוביץ' | (4)

בשבוע שעבר קבע בית המשפט הגבוה לצדק באירופה, כי חובה על גוגל, במקרים מסוימים, לבצע שינוי ידני בתוצאות החיפוש שלה, במקרה שאנשים פרטיים נפגעים מתוצאות חיפוש שמציגות מידע לא רלוונטי. מה שעומד מאחורי ההחלטה הזו הוא החוק האירופי שקובע כי יש לאנשים זכות לשלוט במידע על עצמם, במיוחד אם הם אנשים פרטיים ולא דמויות ציבוריות.

גוגל בתגובתה, ציינה כי היא מאוכזבת מהפסיקה וזה די ברור, גם אנחנו כמשתמשים יום יומיים, צריכים להיות מאוכזבים. מדובר בפגיעה משמעותית בחופש המידע, היות ומנועי החיפוש מהווים כיום את מקור המידע העיקרי והראשי.

עם זאת, להחלטת בית המשפט יש משמעות הרת גורל נוספת, והיא התקדים. החלטה כזו מתייחסת אמנם לאנשים פרטיים, אך פותחת את הדלת לחוקק חוקים נוספים דומים גם מהכיוון העסקי. לא נתפלא אם בעתיד, חברות בעלות כוח והשפעה עשויות לתבוע מהמחוקק לחוקק חוקים דומים גם בתחום העסקי. גורמים עסקיים מצידם, עשויים להשתמש בחוק זה כדי להסיר ביקורות שליליות אודות מוצרים ושירותים ולייצר "סביבה נוחה" לעסקים ולמנוע מידע מבוקר מפני האזרח. הפגיעה, בסופו של דבר, תהיה רק בצרכן הקטן.

גוגל חרטה על דגלה לאורך השנים את ערך חופש המידע. כל מקום בו יש פגיעה בערך זה, גם המותג והאמינות של גוגל נפגעת ולכן יש להאמין כשגוגל טוענת שהיא מאוכזבת מכך.

גוגל מעוניינת להרחיב את חופש המידע, במיוחד בתחום הפרוץ של מידע עסקי, ולאחרונה אף הוסיפה תוספי ביקורות למודעות הממומנות שלה במטרה לאפשר לצרכנים לדרג את חוויתם באתר המפרסם.

אנו רוצים שהסביבה האינטרנטית תהיה סביבה לטובת המשתמש, דהיינו סביבה פתוחה ככל הניתן, ולא סביבה מניפולטיבית. כאשר נופלת החלטה כזו ובמיוחד כשהיא מגיעה מבית משפט מערבי, זה מחזיר את גוגל ואותנו שנים רבות אחורה בכל מה שקשור לחופש המידע.

חופש המידע הוא לא ערך עליון שעולה על הפגיעה בשמו הטוב של אדם או חברה. ברור שזכותו של אדם לשמור על פרטיותו ובמידה ואינו רוצה לחלוק מידע עם אנשים נוספים, זאת זכותו. ברור גם שזכותה של חברה שמוציאים את דיבתה רעה (ולא בצדק) ברשת לתבוע את זכויותיה. אך מנגד, צריך גם להותיר את המרחב האינטרנטי בידי המשתמשים. צריך לאפשר לאנשים ולחברות לדרוש מגוגל ומנועי חיפוש אחרים "לשכוח" מידע פוגע או שקרי, אך חשוב לשמור על מידתיות. חשוב לזכור כי גוגל כבר מפעילה אפשרויות לדיווח על מידע בעייתי וכל מי שמרגיש את עצמו נפגע יכול לפנות בכלים הקיימים כיום לתיקון הנזק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לצערי, ההחלטה האירופאית צפויה להוליד תביעות נגזרות מגופים אינטרסנטים שכבר היום מנסים לייצר מניפולציות ולהפוך את הרשת לכר נוח לפעולותיהם.

אביב ברקוביץ' הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת הפרסום הדיגיטלי אלגומייזר

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 23/09/2015 23:44
    הגב לתגובה זו
    מכיר את אביב ברקוביץ, האיש מספר 1 בעולם בכל מה שקשור לפרסום באיטנרנט ולגוגל בפרט.
  • 3.
    עומר 11/09/2015 01:49
    הגב לתגובה זו
    אביב ברקוביץ, נהנתי מאוד לקרוא את הכתבה.
  • 2.
    רואים שיש לאלגומייזר הנהלה אינטליגנטית (ל"ת)
    אייל 19/05/2014 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכים לחלוטין (ל"ת)
    אור 19/05/2014 22:36
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.