TGI עיתונים חרדים
צילום: אילוסטרציה
סקר TGI

TGI למגזר החרדי: ירידה בקריאת העיתונים ביום חול, קריסה בסוף השבוע

המשבר בשוק העיתונות לא פוסח על המגזר: 'יתד נאמן' מוביל אבל נחתך ב-10%, בסוף השבוע 'המשפחה' בראש אבל עם ירידה. חלק מהשבועונים ירדו ב-20%-40%. בגזרת הרדיו: 'קול ברמה' מובילה אבל הפער עם 'קול חי' קטן
אלכסנדר כץ | (2)

העיתונים החרדיים אמנם שומרים על סטטוס קוו בצמרת, אבל רשמו ירידה חדה בחשיפה אליהם - כך עולה מסקר TGI למגזר החרדי שמפורסם היום (יום ב'), ומתייחס לתקופה שבין יולי 2012 עד יוני 2013. יתד נאמן ממשיך להוביל בקלות על פני המתחרים במהלך השבוע, אבל בסוף השבוע הוא נחתך בחמישית, ומפסיד להמשפחה. הפער בין רדיו קול ברמה למתחרה המר שלו - רדיו קול חי, הלך וקטן, וזאת בניגוד לנתוני האזנה שפורסמו בסקר TGI לחשיפה לרדיו שפורסמו לפני כשבועיים.

הסקר הנוכחי מתייחס לתקופה שבין יולי 2012 ליוני 2013, ומשווה לתקופה שבין ינואר 2012 לדצמבר אותה שנה. לא מדובר במועדים מקבילים, והם כוללים תקופה חופפת, וזאת בשל מספר הנדגמים הנמוך יחסית - כמה מאות נשאלים מול 2,500-5,000 איש בסקר TGI למגזר הכללי, שמתייחס לפרק זמן של חצי שנה.

* מעריב קרס: לחצו כאן לנתוני TGI לחצי הראשון של 2013 * רשת ב' ירדה: לחצו כאן לנתוני TGI לחצי הראשון של 2013

מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על ידי מדיה מחקרי TGI בע"מ ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש. סקר TGI בישראל נערך משנת 1998, והנתונים החדשים מהווים את הגל ה-30 מאז השקתו. התוצאות מתפרסמות פעמיים בשנה.

מאגרי המידע של החברה מהווים כלים חיוניים לענף השיווק והפרסום בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית ותמהילי המדיה זאת בהתבסס על הבנת הצרכן והתמקדות בקהלי מטרה, יצירת תהליכי שיווק ממוקדים המבוססים על מידע עדכני וממוקד מאפשרת להגיע לניצול אופטימאלי של משאבי השיווק.

ירידה ל-3 היומונים

כל העיתונים רושמים ירידה בחשיפה אליהם. ניתן ליחס זאת בין היתר למשבר שכל שוק התקשורת הישראלי חווה בשנים האחרונות. בנוסף, לדברי גורמים, החרדים עושים שימוש גדול יותר ויותר באינטרנט, אם אישור או בלעדיו, מה שמייתר לעתים את הקריאה בעיתונות כמקור מידע כמעט יחידי עבור המגזר.

העיתון החזק ביותר בקרב היומונים הוא יתד נאמן המזוהה עם הזרם הליטאי, עם חשיפה של 36.8% בשנה החולפת, מול 41% בינואר-דצמבר 2012, ו-43% בחודשים יולי 2011-יוני 2012.

בסך הכל רשם 'יתד' ירידה של 10% בין 2 הסקרים האחרונים, הירידה החדה ביותר מבין כל היומונים. המודיע המזוהה עם קהילת גור, במקום השני עם חשיפה של 18.6%, ירידה של 8.5% ביחס ל-20.3% בסקר הקודם. בכך נקטעה מגמת ההתחזקות של העיתון.

המבשר, עיתון כללי המשויך לזרם החסידי, שהפצתו החלה לפני כמעט 5 שנים כתוצאה מהתפלגות מ'המודיע', נחלש ב-5% מ-12.9% ל-12.3% בשנה החולפת.

השבועונים מציגים: הקריסה

בסקר הקודם שהתייחס לכל שנת 2012, ביצע השבועון משפחה שאינו מזוהה עם אף זרם, מהפך כאשר עקף את יתד נאמן וכבש את הטבלה עם 24.2% חשיפה מול 22.3% בתקופה הקודמת. גם הפעם מוביל 'משפחה', אבל נחלש ב-7.5% לחשיפה של 22.4%.

ולמרות זאת, הפער בינו לבין המתחרים גדל, בשל הירידה החדה מאד בחשיפה של שאר השבועונים. 'יתד נאמן' למשל, שאיבד את הבכורה עם 23.6%, נחתך ב-21% לחשיפה של 18.7%, פער של כמעט 5 נקודות מ'משפחה'. החשיפה להמודיע נחתכה ב-11% מ-20% ל-17.7%.

השבועון בקהילה שאינו מזוהה עם אף זרם, ממשיך לאבד קוראים בקצב מסחרר, בכל מקרה על פי סקר החשיפה של TGI. החשיפה הפעם עמדה 7.3%, ירידה של 26% מול הסקר הקודם, אז החשיפה עמדה על 9.9%. בסקר שהתייחס לתקופה של יולי 2011 ליוני 2012, החשיפה עמדה על 12.2%.

המבשר נחתך ב-28% מ-10.9% ל-7.8%, 'שעה טובה' נטול הזיהוי, שבסקר הקודם בלם קריסה וקיבל 3.7%, רשם שוב ירידה חדה, והפעם ל-2.3%, כלומר ירידה של 385. יום ליום המזוהה עם ש"ס הניב 6.3% חשיפה מול 7.9% בסקר הקודם.

בקרב רשתות המקומונים, הפער בין קו עיתונות דתית למרכז העניינים מצטמצם. 'קו עיתונות דתית' ממשיכה לרדת: 36.3% בתקופה שבין קיץ 2009 לקיץ 2010, 34.1% בשנה שלאחר מכן, ל-28.4% בשנה החולפת, ל-27.4% בסקר הקודם, ו-25.1% בסקר הנוכחי.

'מרכז העניינים' שהתחזקה ב-20% מ-28.3% בקיץ 2009-2010 ל-34% ב-2010-2011, כמעט והתרסקה כשרשמה בחודשים יולי 2011 עד יוני 2012 רק 25.9%, ובסקר הקודם רק 22.9%. הפעם היא עלתה ב-5% ל-24.2%.

אולפן קול חי (צילום: אלכסנדר כץ)

בניגוד ל-TGI הארצי: הפער בין תחנות הרדיו מצטמצם

החשיפה של רדיו קול ברמה המזוהה עם ש"ס, עמדה בשנה החולפת על 26%, ירידה קלה מ-27% בסקר הקודם. ואילו, קול ברמה התחזקה ב-9% מ-20.5% ל-22.3%. הפער בין 2 התחנות הפועלת תחת פיקוחה של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הצטמצם מ-5.5% ל-3.7%.

אבל יש לציין כי בסקר TGI שהתייחס לנתונים הכללים של תחנות הרדיו בישראל, קול ברמה רשמה חשיפה של 5.6% בחצי הראשון של 2013, עם עלייה מ-5.2% בחצי השני של 2012 ו-4.3% ב-6 החודשים הראשונים של 2012. קול חי קרסה מ-5.6% ל-4.4% ואיבדה שוב את הבכורה. אגב, גלי ישראל, הפונה לקהל חובשי כיפות סרוגות והמתיישבים ביהודה ושומרון, רשמה ירידה קלה מ-1.4% ביולי-דצמבר 2012 ל-1.2% ב-6 החודשים הראשונים של 2013.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נתי גמליאל 06/08/2013 11:57
    הגב לתגובה זו
    מדוע היא לא נכללה בסקר?
  • 1.
    אחת 05/08/2013 15:55
    הגב לתגובה זו
    אני תוהה לעצמי מדוע לא כתוב כאן על יום שלשישי של יתד נאמן שהתחזק?? כאילון רק רושמים את הירידה שלו? תראו בסקר שהוא עומד על יותר מ 50% חשיפה במגזר!