מה בין אומניות לחימה, רכיבת אופנוע ומסחר בניירות ערך?

אייל גורביץ, המנתח הטכני של Bizportal, על ההקבלות שבין תחומי העיסוק השונים בחיים לעיסוק ומסחר בשוק ההון
אייל גורביץ | (21)
נושאים בכתבה אופנוע מסחר

אני מוצא לא מעט הקבלות בין ענפים, שעל פניו, אינם קשורים אחד לרעהו. למשל, מה הקשר בין רכיבת אופנוע לאומניות לחימה למסחר בניירות ערך. הכסף בטח אינו מקשר בין השלושה. יש שיאמרו שרכיבת אופנוע היא עניין מסוכן, ואומנויות לחימה היא עניין לאנשים בעלי רמה גבוהה של אגרסיות. לא זה נכון ולא זה נכון. אני עושה את שלושתם. אני על אופנוע מ-1987, באומנויות לחימה עסקתי  לסירוגין במהלך 49 שנותי ואי אפשר לומר שאני אדם אגרסיבי ומסחר בניירות ערך הוא תחום עיסוקי. עליי לומר שלפחות בעיני ישנה הקבלה וקווים משיקים.

על טבע האדם

אם נביט סביבנו נגלה שאחד הדברים שדופקים את רוכב האופנוע, הלוחם והסוחר בניירות ערך, שלא נאמר את הישראלי הממוצע, הוא הטבע שלו. החשיבה כי האינסטינקטים החייתיים שלו ותחושות הבטן יסייעו לו להימלט מכל צרה מתגלה במרבית המקרים כשגויה מתחילתה ועד סופה. הפעולות הנכונות לביצוע בשלושת התחומים מנוגדות לחלוטין לטבע שלנו, לאינסטינקטים, לתחושות ולאופי.

ביצוע סיבוב נכון באופנוע מתבצע על ידי הפניית הכידון לצד הנגדי לסיבוב (היגוי הפוך) והמבט שרגיל להיות קרוב חייב להתרחק כמה שניתן עד ליציאה מהסיבוב ואף לסיבוב הבא. באומניות לחימה, הגנה נגד מקל למשל מחייבת לסגור את המרחק לתוקף בניגוד לפעולה אינסטינקטיבית של שימת הידיים על הראש (ואז תחטוף בצלעות), ואילו קניית מניה מתבצעת בדרך כלל כאשר בכלל נדמה לך שכדאי למכור אותה. הטבע, מה לעשות, מפריע לנו, כנראה שפיסית וכלכלית גם יחד.

על ההקבלות

לא מעט הקבלות אפשר למצוא בין שלושת התחומים הללו, שבראייה ראשונה, נראים כה שונים ורחוקים. דבר ראשון, שלושתם דורשים שליטה עצמית ומשמעת. לוחם חסר שליטה עצמית ומשמעת ימצא את עצמו מוכה וחבול כבר בסיבוב הראשון. רוכב אופנוע חסר שליטה עצמית ומשמעת בלי אסטרטגיית רכיבה, לא יוציא ימיו ואילו סוחר בניירת ערך, שחסר את המרכיבים הבסיסיים, ימחק תיק וזו רק שאלה של זמן.

תוכנית - כמו במסחר בניירות ערך, כך גם ברכיבה על אופנוע או בקרב, דרושה תוכנית: תוכנית מסחר, תוכנית רכיבה או תוכנית קרב. חייבת להתאפיין בראש ובראשונה ביכולת וידע לנהל את האנרגיות שלנו, בין אם מדובר באנרגיות כלכליות פיסיות או נפשיות.

תזמון - בשלושת התחומים קיים עניין התזמון: מתי לקנות, מתי לצאת לעקיפה ומתי להכות. בשלושתם יש נקודת אל חזור, אותה נקודה בה אתה מחויב לעקיפה, מחויב למכה או מחויב לפוזיציה. בשלושה צריך לדעת מדי פעם לסגת ולוותר. בשני מקרים זה יכול לעלות בכסף או בעין סגורה. במקרה אחר זה יכול לעלות בחיים.

דרכי מילוט - בשלות התחומים חייבת להיות דרך מילוט. כאופנוען ברור לך שלא תתחייב לעקיפה או תתנהל בתנועה במקום שבו אין דרך מילוט או נסיגה במקרה של הפתעה. ברור גם שרכיכה עם אופנוע מחייבת שטח סטרילי, כלומר שמירה על מרווח מארבעת הצדדים ולא רק מהרכב שלפניך. כלוחם לא תיכנס לטווח המכות של יריבך בלי להיות מוגן וסגור. כסוחר ניירות ערך לא תיכנס לעולם לעסקה ללא יחס סיכוי סיכון והוראה לקטיעת הפסד.

קיראו עוד ב"ניתוח טכני"

לא מעט הקבלות אני מוצא בין תחומי העיסוק שלי בחיים ולא אחת אני מוצא הקבלות נוספות בין תחומים אחרים למסחר בניירות ערך. העניין הוא שמסחר בניירות ערך הוא כה ייצרי ומאפיל על כל שיקול דעת במידה כזאת, שהוא עלול לסמא עיניי חכמים ולהשכיח שבסופו של דבר מדובר בעניין לא מסובך כלל ועיקר.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    משה ראשל"צ 05/03/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
    לדוגא צרניאק נתן טיפ טוב לגבי שחרים בחסר השבוע אני מחכה לטיפים מדוייקים לא רק ערפל
  • 15.
    משה ראשל"צ 05/03/2015 22:16
    הגב לתגובה זו
    אני לא יעלה על אופנוע לעולם כי רוכב אופנוע הוא רוכב לפני התאונה הראשונה שלו לחימה זה ענף יפה אבל מיותר כי אני שולט על עצמי לא להכנס לחיכוכים אבל שוק ההון זה משהו אחר זה רגושים בלי לאבד את החיים
  • 14.
    יוחאי 05/03/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    תראה תיק שלך
  • 13.
    אדמונד 05/03/2015 07:22
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק אני אוהב את הליך המחשבה שלך
  • 12.
    ktm690r 05/03/2015 01:39
    הגב לתגובה זו
    בתור אחד שגם חי את שלושת הדברים ההיתי מוסיף שהחוש השישי חיוני גם לשלושתם. (מצתער על שגיעות הכתיב)
  • 11.
    שלום 01/03/2015 10:27
    הגב לתגובה זו
    אני שניהם , אהבתי את ההקבלה, ממש מעולה אז להכנס עכשיו לשוק המניות
  • 10.
    מאמר יפה (ל"ת)
    עופר 27/02/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    22 27/02/2015 14:21
    הגב לתגובה זו
    דבר ראשון אינטראקציה אתה יכול למצוא בכל ענף דבר שני גם אתה חושב כמו שלושת הענפים שהזכרתה שיש לך יכולת לחזות את העתיד בעזרת שיטה ששווה לאסטרולוגיה זה מה שנקרא "אשליית הידע " ואשליית עודף ביטחון העצמי " תתעורר גורביץ אתה לא נביא ואין שיטה בעולם עדיין לצערי שיכולה לחזות את העתיד מעבר לאקראיות וכפי שאני עוקב אחר הניתוחים שלך האחוז הקליע שם הוא הרבה פחות מ 50 אחוז בלשון המעטה .
  • lucid lusia 21/02/2016 09:10
    הגב לתגובה זו
    חבר'ה, קצת מעוף. שחררו קצת מהמסך ומהסרגלים. לא מזיק לפעמים להביט על התמונה ממרחק. פתטי לחפש נביאים בתחום כזה. אני מאוד מתחברת להכוונה של איל. תמשיך ככה יא תותח!!
  • יונתן 02/03/2015 10:01
    הגב לתגובה זו
    ראשית גורביץ' לא דיבר על אינטראקציה אלא קורלציה- הקבלה ולא השפעה בין תחומים. ההקבלה לא נעשתה על מנת ליצור תזה מושלמת והרמונית של העולם אלא לשמש כמטאפורה לענפים שבהם יש מטרה ויחסי סיכוי סיכון קבועים להשיגה. שנית אם היית קורא את המאמר היית מבין שגורביץ מבין שהוא אינו יכול לחזות את העתיד ובגלל זה הוא מכין גם דרכי מילוט במידה והתוכנית שלו לא תצליח- כמו שמתאגרף בזירה שהתאמן קשה ומאמין שביכולתו לנצח את היריב עדיין מתיר למאמן שלו את האופציה "לזרוק מגבת" ולהפסיק את הקרב בעת מצוקה. לבסוף- הצלחה של 50% היא דווקא יפה מאוד ומאפשרת להשיג רווחים מצויינים! בהנחה שהקשבת לגורביץ וסגרת פוזיציות מפסידות ונשארת עם הפוזיציות המרוויחות הרווחים שלך צריכים להיות גבוהים מההפסדים. בכל מקרה בדבריך הוכחת שאתה מהווה דוגמה מושלמת להטיות הפסיכולוגיות שאותן הבאת ככשלים על משקל "הפוסל במומו פוסל".
  • 8.
    22 27/02/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    דבר ראשון אינטראקציה אתה יכול למצוא בכל ענף דבר שני גם אתה חושב כמו שלושת הענפים שהזכרתה שיש לך יכולת לחזות את העתיד בעזרת שיטה ששווה לאסטרולוגיה זה מה שנקרא "אשליית הידע " ואשליית עודף ביטחון העצמי " תתעורר גורביץ אתה לא נביא ואין שיטה בעולם עדיין לצערי שיכולה לחזות את העתיד מעבר לאקראיות וכפי שאני עוקב אחר הניתוחים שלך האחוז הקליע שם הוא הרבה פחות מ 50 אחוז בלשון המעטה .
  • 7.
    אנליסט מתמחה 26/02/2015 13:10
    הגב לתגובה זו
    מר אייל גואוביץ שכחת שאמרת שהדולר שקל ימשיך לרדת לפני כחצי שנה והוא בסוף טס למעלה....אני לא מבין מאיפה הביטחון
  • 6.
    מסכים עם כל מילה! מעולה !! (ל"ת)
    רון 26/02/2015 01:09
    הגב לתגובה זו
  • הברוס לי של המניות - איזה חרטט (ל"ת)
    מוטי 27/02/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יחי ההבדל הקטן 26/02/2015 00:59
    הגב לתגובה זו
    הרי אם היה מדובר בכסף או בגוף שלכם, הייתם בורחים מהזירה בצרחות אוי ויי...אוי ויי..... גיבורים גדולים. ואני מרשה לעצמי להמר שגם אם בקרב הלחימה הייתה מולך חרב סמוראית אמיתי ולא בוקן מעץ, היית עושה אותו דבר. עד שברוקרים לא יתוגמולו לפי רווח וייקחו חלק בהפסד לקוחותיהם, אתם טפילים קטנים בעיניי מתחתית שרשרת המזון, ובשדה קרב אמיתי לא הייתם שורדים יממה.
  • 4.
    נוסף על כל הכישורים אתה מתגלה כפילוסוף והוגה דעות (ל"ת)
    אריה מתל אביב 25/02/2015 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אייל, כל הכבוד על הניתוח של טאואר!! (ל"ת)
    שמעון מהצפון 25/02/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 22 27/02/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
    זה היה באמת נס עם הוא לא היה פוגע לפחות במנייה אחת
  • כפיות טובה, מתי אמרת למישהו פעם תודה!!! (ל"ת)
    שמעון מהצפון 03/03/2015 18:31
  • 2.
    drorv 24/02/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
    אהבתי . כמה נכון לכל שטח בחיים ! זוכר שהזכרת זאת בקורסים . זה ערך עליון לחיים בכלל וערך מוסף שלקחתי מהקורס עצמו .
  • 1.
    DAX? דאקס? (ל"ת)
    יושקה פישר 24/02/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
טראמפ ושי (רשתות)טראמפ ושי (רשתות)
בלוגסטריט

מתכוננים ל-2026: פחות טראמפ, יותר סין?

טראמפ מתקשה להשליט סדר בתוככי הממשל, השווקים עצבניים וסין שולטת ברוב משאבי הטבע הנדירים - איך זה אמור להשפיע על התיקים שלנו?

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני טראמפ

מאז שטראמפ חזר ממסעו למזרח דברים החלו להשתבש. רוב הנושאים שב״טיפולו״ של הנשיא תקועים או מתדרדרים, הממשל עדיין מושבת (על אף כי יש אופטימיות לקראת הסדר אפשרי), הדמוקרטים מרימים ראש ומערערים את יסודות הקפיטליזם והשווקים נעשים עצבניים. סין תמשיך לשלוט ברוב משאבי הטבע הנדירים עוד שנים ארוכות, מנכ״ל אנבידיה אמר שסין גם תנצח במרוץ ה-AI והשורט של ברי על NVDA ו- PLTR הוציא עוד קצת אוויר מהבלון. 

להתרשמותי טראמפ שקט יחסית בימים אלו ואין לי מושג מה הוא ישלוף מהשרוול אבל השעון מתקתק. נכנסים לשנת הכהונה השנייה. הנחה שלי היא שככל שהמצב יתדרדר טראמפ יקצין את התנודתיות בשווקים שכן הוא ישלב בין אמירות והצהרות אופטימיות (למשל: שחג ההודיה יהיה זול יותר השנה) ובין תגובות קשות כלפי מנהיגים ומדינות שלא משתפים איתו פעולה (או למשל: חקירת קרטל חברות הבשר). הערכתי היא שמשקיעים יורידו את ווליום תשומת הלב מטראמפ ויסתכלו על מספרים ועובדות (ככל שהללו משקפים מציאות). 2026 יכולה להיות מאתגרת. עד כאן מחשבות. 

עכשיו גרפים. הכי טוב גרפים!


סין או ארה״ב: מי מנצח?

הסינים דוחפים חזק בכל היבט של פעילות כלכלית. משקיעים רבים נרתעים עדיין מלהשקיע בסין בשל טראומות העבר ובשל חשיפה למהלכי ממשל עתידיים ביחס לחברות ומניות. 

קרן הסל הגדולה היום להשקעה בסין היא KWEB. רוב אחזקותיה בטכנולוגיה וצרכנות מחזורית. הסקטור השלישי במשקלו שם הוא הבריאות. 

פוטנציאל העלייה שלה הוא משמעותי מאד. נקודת כניסה יכולה להיות כבר עכשיו אם התמיכה ב- 38.4 תחזיק או באזור 37 דולר. מתחילת השנה היא מתנהגת פחות או יותר כמו ה-S&P500. המכפיל הממוצע של מניות ה- S&P500 הוא 28. של KWEB 18. 

טראמפ ושי (רשתות)טראמפ ושי (רשתות)
בלוגסטריט

מתכוננים ל-2026: פחות טראמפ, יותר סין?

טראמפ מתקשה להשליט סדר בתוככי הממשל, השווקים עצבניים וסין שולטת ברוב משאבי הטבע הנדירים - איך זה אמור להשפיע על התיקים שלנו?

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני טראמפ

מאז שטראמפ חזר ממסעו למזרח דברים החלו להשתבש. רוב הנושאים שב״טיפולו״ של הנשיא תקועים או מתדרדרים, הממשל עדיין מושבת (על אף כי יש אופטימיות לקראת הסדר אפשרי), הדמוקרטים מרימים ראש ומערערים את יסודות הקפיטליזם והשווקים נעשים עצבניים. סין תמשיך לשלוט ברוב משאבי הטבע הנדירים עוד שנים ארוכות, מנכ״ל אנבידיה אמר שסין גם תנצח במרוץ ה-AI והשורט של ברי על NVDA ו- PLTR הוציא עוד קצת אוויר מהבלון. 

להתרשמותי טראמפ שקט יחסית בימים אלו ואין לי מושג מה הוא ישלוף מהשרוול אבל השעון מתקתק. נכנסים לשנת הכהונה השנייה. הנחה שלי היא שככל שהמצב יתדרדר טראמפ יקצין את התנודתיות בשווקים שכן הוא ישלב בין אמירות והצהרות אופטימיות (למשל: שחג ההודיה יהיה זול יותר השנה) ובין תגובות קשות כלפי מנהיגים ומדינות שלא משתפים איתו פעולה (או למשל: חקירת קרטל חברות הבשר). הערכתי היא שמשקיעים יורידו את ווליום תשומת הלב מטראמפ ויסתכלו על מספרים ועובדות (ככל שהללו משקפים מציאות). 2026 יכולה להיות מאתגרת. עד כאן מחשבות. 

עכשיו גרפים. הכי טוב גרפים!


סין או ארה״ב: מי מנצח?

הסינים דוחפים חזק בכל היבט של פעילות כלכלית. משקיעים רבים נרתעים עדיין מלהשקיע בסין בשל טראומות העבר ובשל חשיפה למהלכי ממשל עתידיים ביחס לחברות ומניות. 

קרן הסל הגדולה היום להשקעה בסין היא KWEB. רוב אחזקותיה בטכנולוגיה וצרכנות מחזורית. הסקטור השלישי במשקלו שם הוא הבריאות. 

פוטנציאל העלייה שלה הוא משמעותי מאד. נקודת כניסה יכולה להיות כבר עכשיו אם התמיכה ב- 38.4 תחזיק או באזור 37 דולר. מתחילת השנה היא מתנהגת פחות או יותר כמו ה-S&P500. המכפיל הממוצע של מניות ה- S&P500 הוא 28. של KWEB 18.