נרקמת תוכנית: בניית 17 אלף דירות בפריפרייה סביב מחיר של 800-850 אלף שקל, ובמרכז - בניית דירות להשכרה

כך עולה מתוכנית הסרת החסמים של המינהל, האוצר ואגף התכנון. בנצי ליברמן. מי הן 3 הערים בהן תהיה מרבית הבניה? כנסו...
לירן סהר | (20)

האם לממשלה החדשה תהיה בשורה עבור רוכשי הדירות? הגורמים המקצועיים באוצר, מינהל מקרקעי ישראל ובמינהל התכנון הגו תוכנית דיור לאומית חדשה הצפויה לדבריהם לפתח מתחמים גדולים מחוץ לאזור המרכז כמאגר דירות במחיר בר השגה. תוכניות הבנייה אינן חדשות, אך כעת שלושת המשרדים פועלים יחדיו כדי ליצור עבודה משותפת של כל משרדי הממשלה כדי למנוע היווצרות חסמים.

לפי התוכנית, אשר הוכנה על ידי שלושת המשרדים בפורום תוכניות גדולות, מינהל מקרקעי ישראל ישווק בשנה הקרובה כ-7,000 יחידות דיור בקריית גת ובשלב השני ייבנו 5,000 דירות באשקלון ו-4,500 דירות בקריית ביאליק אשר צפויות לעלות פחות ממיליון שקל. סך עלות התוכנית, אשר במסגרתה ישווקו 16.5 אלף דירות כ-2 מיליארד שקל.

כמו כן מתוכננת הקמתן של כ-5,000 יחידות דיור להשכרה באזור המרכז, רבע מהן במחיר מפוקח הנמוך ב-25% ממחיר השוק 1,600 דירות בשיכון הרופאים בתל השומר, 300 בגליל ים בהרצליה, 222 בחולון, 200 בבת ים, 300 ביהוד, 200 במבואות הדרומיים של חיפה, 300 ברוממה בירושלים, 400 בדרום תל אביב ו-1,000 באזור מודיעין.

בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, אמר ל-Bizportal כי "כל המשרדים הולכים ביחד ליצור מצב של ודאות ליזמים ולרוכשי הדירות, אנחנו בהחלט יכולים להתחייב על התשתיות ועל כך שמחירי הדירות יגיעו ל-800-850 אלף שקל. עיקר הבנייה תהיה בקריית גת, היכן שבאמצעות הרכבת ניתן להגיע למרכז תוך 35 דקות, גם כביש 6 מקל מאוד. אנחנו מייצרים אזור תעשייה במקומות האלה. בראש העין שווקו אלפי יחידות דיור, אך הן לא יכולות לצאת לדרך בגלל אי הקמתו של מחלף העוצרת את מתן ההיתרים, כן הכול יהיה בשיתוף פעולה."

כתבות מעניינות נוספות:

"מי שרכש דירה ב-5 השנים האחרונות יהיה בבעיה אדירה אם המחיר ירד 20%"

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אורן 24/03/2013 23:52
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין לפוליטיקאים. אף אחד לא עושה כלום. עובדה שהמחירים ממשיכים לעלות. הגיע הזמן לעשות את אם כל המחאות, שהארץ תרעד.
  • 12.
    בנייה חכמה 18/03/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    רק בניית מעונות באיכות נסבלת יכולה לעזור. שימוש בקרקע במרכז הערים (פינוי בינוי ובניית מגדלים בצפון תל אביב, וליד בר אילן). פינוי דירות במרכז שהיום מאוכלסות ע"י סטודנטים לטובת זוגות צעירים והוזלת מחירי שכירות. השכרה עם תשואה מובטחת לאוכלוסייה שאין בעיה משפטית לפנות ולכן אין בעיית תשלומים. בכדי שסטודנט יוכל גם ללמוד וגם לעבוד הוא חייב לגור צמוד לאוניברסיטה או למקום העבודה ולא בלוד תלוי בתחבורה ציבורית כושלת.
  • 11.
    בירושלים זה רק לחרדים ושוב סקטור חרדי (ל"ת)
    איתי 17/03/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    האיש 17/03/2013 16:15
    הגב לתגובה זו
    עוד לפני שהחל לפעול רשמית כבר יוצא לדרך צעד ראשון , הצעדים הבאים יפתיעו בעוצמתם הרבה יותר . הממשלה הבינה שאם היא לא תקרר את שוק הנדלן אז פשוט שוק המימון יקרוס טוטאלית בהמשך ויפיל עימו את כל הכלכלה הישראלית כפי שכבר החל לקרות לאט לאט בגירעון המדינה , בהכנסות ממיסים ובהאטה חמורה בצמיחה. נתניהו החליט להיכנס חזק בנושא ולכל הסקפטים האינטרסנטים שמגיבים פה - להזכירכם שזה צעד ראשון עוד בטרם השרים החדשים נכנסו לתפקידם - מן הצפוי שההמשך יהיה חזק הרבה יותר ויכניס אתכם להלם מוחלט , ועוד נתון אחד - הבנקים מבוטחים עד ירידת מחירים של 25% מהרמה הנוכחית....מרחב התמרון הוא גדול מאד. בהצלחה.
  • בעעע 17/03/2013 19:07
    הגב לתגובה זו
    850 אלף זה מחיר זוועה לפריפריה ואין כאן שום בשורה
  • 9.
    קרית ביאליק? אשקלון? קרית גת? ככה לא מורידים מחירים (ל"ת)
    צריך להציף במרכז 17/03/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
  • ישראל 17/03/2013 18:37
    הגב לתגובה זו
    מה עוד ספין, מה חדש, בסך הכל מדובר בניסיון להאיץ תוכניות שכבר קיימות, את זה עשה כבר אטיאס רק הוא תכנן את זה לחרדים, יש סיפור בקרית גת, שעוד שלפני שבנו שכונה חדשה בנו בה שתי בתי כנסת ומקווה, בכדי לתת לה מראש ציביון חרדי
  • 8.
    הקל פן מלוד 17/03/2013 15:38
    הגב לתגובה זו
    אדוני ראש הממשלה מר ביבי היקר.... אני מציע לך לבנות אלפי יח" דיור בלוד..... עיר במרחק של כ 12 דקות מתא" .... למה לא לאכלס את לוד באלפי זוגות צעירים .... ??
  • לוד לוד לוד עיר העתיד {מחוסר ברירה} (ל"ת)
    לודאי בשטח 17/03/2013 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלופי התחמונים כלום לא חדש (ל"ת)
    ישראל ישראלי 17/03/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איזה חמודים פתאם נזכרתם אחרי שיצרתם בועת נדלן? (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2013 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 17/03/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
    הדירות שם ישנות בנות 50 שנה . אתם מחכים לרעידת אדמה? או לטילים מלבנון? בינכה אחרי ההרס תבנו שם מגדלים . ממשלה של מפגרים
  • 4.
    מתווך 17/03/2013 15:26
    הגב לתגובה זו
    כפי שרשמתי בעבר, רוכשי המציאות בפריפרייה הולכים להפסיד, לעומת זאת ,החכמים שקונים ליד הפריים לוקיישן כגון רמת גן שצמודה לת"א ונסחרת עדיין "זול" ביחס לת"א ירוויחו המון כסף מכיוון שהדירות ברמת גן יהיו מוצר קשיח ומועדף, הרי מי ירצה לבוא למרכז החיים בת"א כדי לעבוד וחצי מהיום לבלות על הכביש או להידחס לרכבות עמוסות ומאחרות!!!
  • ק 17/03/2013 16:08
    הגב לתגובה זו
    עדיף לגור בחיפה ולבוא ברכבת לתל אביב זה יקח אותו זמן מהפקקים של הבוקר ואחרי הצהרים במרכז רמת גן , פשוט מזעזע, המחירים ברמת גן צפויים לרדת חזק.
  • יולי 17/03/2013 16:05
    הגב לתגובה זו
    מסכים בהחלט , ניתן למצוא ברמת גן דירות יד שנייה זולות ממקומות פחות טובים כגון קרית אונו, פ"ת , חולון , בת -ים וכדומה ולכן מי מישכיל לרכוש דירה במחירים של 1.2 עד 1.6 לפני תמ"א ירוויח בקלות בין 0.5 -1 מיליון ש"ח רווח הון , בלי לדבר על תשואה בטוחה וגבוהה בהמשך על שכירות , בנוסף הרבה אנשים שיתייאשו ולא יקנו דירה יעדיפו להשכיר דירה ברמת גן ולא בת"א בגלל האוכלוסייה והחינוך וכן בגלל שמחירי השכירות יהיו "שפויים" ביחס לת"א.
  • 3.
    אבי 17/03/2013 15:20
    הגב לתגובה זו
    המחירים עכשיו שם יותר זולים קרית גת 850 אלף אני יכל להשיג שם דירה זולה יותר בלי כל בניה חדשה אז אל תעשו לנו טובות
  • 2.
    עדיף יד 2 במרכז 17/03/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    אפילו ישלמו לי 800 אלף ולא אגור בחור הזה
  • עמית 17/03/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
    לכל המתרגשים, לא נשבר לכם לצפות ולצפות כל פעם איזה סיפור חדש. יבנו פה יעשו שם וכו' וכו', דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. הדירות במרכז לא יוזלו. למה ? אין איפה לבנות פשוט מאוד.
  • אני 18/03/2013 10:42
    תסתובב קצת במרכז ותראה שיש המון איפה לבנות. מדינה בתולית שקיימת 60 שנה (למרות שהיא לא גדולה) עדיין מכילה שטחים ריקים רבים (גם במרכז). 90% פה זה עדיין מדבר
  • 1.
    עירית 17/03/2013 14:57
    הגב לתגובה זו
    במודיעין זה יהיה א ד י ר
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.