חברת הדשנים שקארל אייקן לא מפסיק לקנות מניות שלה
המיליארדר רוכש בקצב מניות של יצרנית הדשנים CVR Partners מאז הבחירות: רכש כ-142 אלף מניות ב-15 ימי מסחר רצופים והגדיל אחזקותיו ל-37% מהחברה - מהמר על ירידת מחירי הגז תחת טראמפ?
המשקיע המיליארדר קארל אייקן מגביר את אחזקותיו ביצרנית הדשנים האמריקאית CVR Partners CVR PARTNERS , ברכישות יומיומיות מאז הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר. על פי דיווחים לרשות ניירות הערך האמריקאית, אייקן רכש מניות של החברה במשך 15 ימי מסחר רצופים.
בסך הכל רכש אייקן כ-142,000 מניות בתקופה זו, מה שהעלה את סך אחזקותיו לכ-3.9 מיליון מניות, המהוות כ-37% ממניות החברה. נראה כי המשקיע הוותיק, שכבר החזיק בנתח משמעותי בחברה טרם הבחירות, מחזק את אחיזתו בה.
בוול-סטריט מעריכים כי רכישותיו של אייקן משקפות הימור על עתיד מחירי הגז הטבעי תחת כהונה שנייה אפשרית של הנשיא טראמפ. CVR Partners, הנסחרת תחת הסימול UAN, מייצרת דשנים מבוססי אמוניה במפעליה בקנזס ואילינוי. המפעל באילינוי משתמש בגז טבעי כחומר גלם עיקרי, כאשר הגז מהווה את התשומה היקרה ביותר בייצור דשנים מבוססי אמוניה. תחת מדיניות "דומיננטיות האנרגיה" של טראמפ, הכוללת תוכניות להגברת קידוחי הנפט והגז, צפויה עלייה בהיצע שעשויה להוביל לירידת מחירים.
מניות CVR Partners רשמו עלייה של כ-7% מאז הבחירות, ביצועים טובים יותר ממדד S&P 500 שעלה בכ-4% באותה תקופה. החברה, ששווי השוק שלה עומד על כ-750 מיליון דולר, מציעה תשואת דיבידנד נדיבה של כ-9.4%.
- אנרג'יאן חתמה על הסכם לייצוא גז דרך צינור ניצנה החדש
- ירידה של 16.6% בתגמולי הגז הטבעי והמחצבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמת האופטימיות בשוק האנרגיה ניכרת גם בחברות נוספות. למשל, מחיר היעד הממוצע למניית GE Vernova, יצרנית טורבינות המונעות בגז טבעי, עלה בכ-27 דולר ל-334 דולר, על פי נתוני FactSet. כריסטופר דנדרינוס, אנליסט ב-RBC, העלה את מחיר היעד של GE Vernova ל-376 דולר ממחיר קודם של 285 דולר. הוא ציין כי מאזן ההיצע והביקוש בשוק הטורבינות הדוק, מה שמאפשר לחברה להעלות מחירים.
שיעור האנליסטים הממליצים על קניית מניית GE Vernova עומד על 74%, גבוה משמעותית מהממוצע במדד S&P 500 העומד על כ-55%. מניית החברה עלתה בכ-5% מאז הבחירות. בניגוד ל-GE Vernova, אין אנליסטים המכסים את CVR Partners, ככל הנראה בשל גודלה הקטן יחסית של החברה. עם זאת, פעילותו האינטנסיבית של אייקן מושכת תשומת לב רבה בשוק.
המהלכים של אייקן משקפים אסטרטגיה ארוכת טווח בשוק הדשנים והאנרגיה. כמשקיע אקטיביסט ידוע, הוא מזהה הזדמנויות בחברות שעשויות להרוויח משינויים במדיניות ממשלתית ומגמות מאקרו-כלכליות.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
הדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוקניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
עימות דיפלומטי בין הולנד לסין סביב יצרנית השבבים Nexperia מצית משבר אספקה חמור שמאיים על פסי הייצור של יצרניות רכב מובילות; בעוד ניסאן ומרצדס מחפשות בנרות אחר חלופות, ממשלות בעולם מנסות למנוע שיתוק רחב היקף של הענף
תעשיית הרכב העולמית ניצבת בימים אלה בפני אחד המשברים החריפים ביותר מאז מגפת הקורונה. ניסאן ומרצדס-בנץ, שתיים מיצרניות הרכב הבולטות בעולם, הזהירו השבוע מפני מחסור הולך ומחריף בשבבים, תוצאה ישירה של עימות פוליטי-טכנולוגי בין הולנד לסין על השליטה ביצרנית
השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia). המשבר, שמעמיק את המתיחות בין סין למערב, מאיים לשתק פסי ייצור באירופה, אסיה ודרום אמריקה כבר בשבועות הקרובים.
הגורם המרכזי למשבר הגיע לפני כחודש, לאחר החלטת ממשלת הולנד להשתלט על פעילותה המקומית של נקספריה, חברה
בבעלות סינית (חברת Wingtech), בחשש מדליפת טכנולוגיות רגישות לסין. בתגובה, אסרה בייג’ין על ייצוא של שבבים ומוצרים מוגמרים ממפעלי החברה שבסין, צעד שחתך בן רגע את הזרמת הרכיבים החיוניים לשרשראות האספקה של עשרות יצרניות רכב ברחבי העולם.
“זה לא נושא
קטן, מדובר במשבר משמעותי מאוד,” הזהיר גיום קרטייה, סמנכ"ל הביצועים של ניסאן, במהלך תערוכת רכב בטוקיו. לדבריו, מלאי השבבים של החברה צפוי להספיק “רק עד השבוע הראשון של נובמבר”, ומעבר לכך אין לה כל ודאות. מרצדס-בנץ, מצדה, דיווחה כי היא “סורקת את העולם” בחיפוש
אחר ספקים חלופיים, אך הודתה כי לא ברור כיצד תוכל הענף לצלוח את המשבר בטווח הקצר.
השלכות המשבר אינן מוגבלות ליפן או לגרמניה בלבד. בברזיל, אחת ממדינות הייצור החשובות בעולם לרכב, גורמים ממשלתיים מזהירים כי מפעלים עלולים להפסיק פעילות תוך שבועות ספורים
אם לא תימצא דרך לחדש את אספקת השבבים. ממשלת ברזיל, לפי דיווחים, כבר פתחה בערוץ הידברות עם סין בניסיון למנוע את קריסת המפעלים המקומיים.
- אלפי ישראלים עברו להולנד וגילו את האנטישמיות
- הפנסיה של ההולנדי לעומת הפנסיה של הישראלי - מצאו את ההבדלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקספריה נחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם לשבבים בסיסיים, טרנזיסטורים, דיודות ומעגלים פשוטים, והיא מחזיקה נתח שוק של כ-40%. ולמרות שאינה מייצרת שבבים מתקדמים, היא מהווה חוליה חיונית בשרשרת הייצור של רכבים מודרניים, בהם נדרשים מאות שבבים לשליטה במערכות הבקרה, הבלימה והבידור. לפי נתוני התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA), כ-60% מתוצרת נקספריה מיועדת לענף הרכב, כאשר מרבית הרכיבים מיוצרים בסין ומורכבים מחדש באירופה.
