אפל
צילום: טוויטר

אפל חושפת את האייפון 15 - מחירו החל מ-799 דולר

האייפון היווה יותר ממחצית ממכירותיה של אפל בסך 394.3 מיליארד דולר בשנה שעברה. שוק הסמארטפונים העולמי צנח ממשלוחים של 294.5 מיליון טלפונים ל-268 מיליון ברבעון השני, כשהמשלוחים של אפל ספגו את הירידה הקטנה ביותר לעומת שאר היצרניות וירדו מ-46.5 מיליון טלפונים ל-45.3 מיליון
אדיר בן עמי | (7)

באירוע ההשקה שלה היום, ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE חשפה את האייפון 15 החדש והמיוחל שיגיע עם מסגרת טיטניום, חיבור USB-C, מצלמה משודרגת וכפתור במקום המתג ששם את האייפון על מצב שקט. המעבד נשאר זהה לשנה שעברה A16 Bionic.

אפל בחרה שלא להעלות מחירים בתקופה שנחשבת קשה עבור שוק הסמארטפונים. מחיר האייפון 15 בגרסתו הבסיסית יחל ב-799 דולר, 15 פלוס החל מ-899 דולר. דגמי הפרו יתחילו מ-999 דולר והפרו מקס יעלה מ-1,199 דולר. המחירים זהים למחירים משנה שעברה והמכשירים צפויים להיות זמינים החל מה-22 בספטמבר.  לכל דגמי האייפון החדש צפויה להיות תצוגה בהירה יותר עם מצלמת 48 מגה-פיקסל. בנוסף, כעת יהיה ניתן להשתמש בתקשורת הלווין במכשירים, תכונה שהמון מטיילים חיכו לה. 

ההכרזה הייתה ברובה בהתאם לציפיות ללא שום דבר שהיה מפתיע בצורה מיוחדת. אפל ציינה כי חיבור ה-USB-C החדש יאפשר לצלמי וידיאו להקליט וידיאו ישירות לכונן קשיח חיצוני, מה שיקל על השימוש בטלפון לצילום מקצועי. החברה אמרה גם כי נעשה שימוש בלמידת מכונה על מנת לתת למכשיר את היכולת לזהות אדם בפריים ולאפשר למשתמשים להפוך תמונה לפורטרט מיידית או בשלב מאוחר יותר. 

חוץ מהאייפון, אפל הציגה גם את השעון החדש שלה מסדרה 9, שמכיל תכונה ייחודית בה המשתמשים יכולים להקיש את האגודל והאצבע שלהם פעמיים אחד בשני מבלי לגעת כלל בשעון וזאת על מנת לענות לשיחות ולבצע משימות נוספות. גם בשעון החדש אפל הכניסה למידת מכונה שצפויה לזהות שינויים זעירים בזרימת הדם כשהמשתמש מקיש באצבעותיו וכך לשחרר את היד ללא השעון לביצוע מטלות אחרות. 

האפל ווטצ' אולטרה 2 מכיל תכונות חדשות לרכיבה על אופניים וצלילה ואת המסך הבהיר ביותר שאפל ייצרה אי פעם. מחירי השעונים מסדרה 9 צפויים להתחיל מ-399 דולר כשגרסת האולטרה תעלה החל מ-799 דולר. גם השעונים יהיו זמינים החל מה-22 בספטמבר. בכל הקשור למשקפי המציאות המעורבת של החברה - הויז'ן פרו, מנכ"ל החברה טים קוק אמר כי המשלוחים יחלו החל מתחילת השנה הבאה. 

האייפון היווה יותר ממחצית ממכירותיה של אפל בסך 394.3 מיליארד דולר בשנה שעברה. שוק הסמארטפונים העולמי צנח ממשלוחים של 294.5 מיליון טלפונים ל-268 מיליון ברבעון השני, כשהמשלוחים של אפל ספגו את הירידה הקטנה ביותר לעומת שאר היצרניות וירדו מ-46.5 מיליון טלפונים ל-45.3 מיליון. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איציק 13/09/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    נמכרו כ 50 מיליון אייפונים, מחיר ממוצע נגיד אלף דולר כלומר כ חמישים מיליארד דולר, אז איך זה מהווה חמישים אחוז מכמעט 400 מיליארד... משהו לא מסתדר לי
  • המגיב 13/09/2023 20:14
    הגב לתגובה זו
    180 מיליון בשנה.
  • 3.
    המגיב 12/09/2023 23:43
    הגב לתגובה זו
    וכנראה שבכלזאת המאמינים יקנו את הדבר החדש של כת התפוחים.
  • 2.
    אדיר 12/09/2023 23:16
    הגב לתגובה זו
    צדקתם!! החל מ 7990 שקל וצפונה. למה??? כי אתם פראיירים
  • ועדיין שווי חברה 3 טריליון כן כן (ל"ת)
    13/09/2023 07:40
    הגב לתגובה זו
  • ועדיין שווי חברה 3 טריליון כן כן (ל"ת)
    13/09/2023 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נגמר הסיפור של אפל שורט טוב מאוד (ל"ת)
    סוחר זקן 12/09/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.