סמסונג, סלולר
צילום: iStock

מתמקדת בייצור: סמסונג מימשה מחצית מאחזקותיה ב-ASML בחודשיים

במהלך החודשים אפריל-יוני מכרה ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית מניות של יצרנית הציוד לייצור שבבים ההולנדית בהיקף של 2.2 מיליארד דולר, במטרה לחזק ראת כושר הייצור שלה בתחרות מול TSMC הטאייוואנית
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג (Samsung) מימשה במהלך חודשיים כמחצית מאחזקותיה ביצרנית הציוד לייצור מוליכים למחצה ההולנדית ASML, כחלק מניסיונותיה לחזק  את עסקי ייצור השבבים שלה, כך על פי דוחות המחצית הראשונה של החברה.

לקריאה נוספת

>> מריחה דם: סמסונג תייצר שבבים זעירים ותנסה להתחרות ב-TSMC

על פי הדיווח שהוציאה החברה הדרום קוריאנית, היא מכרה במהלך החודשים אפריל-יוני כ-3.55 מיליון מניות, מה שהקטין את האחזקה של סמסונג בחברה האירופאית הגדולה ביותר (במונחי שווי שוק) ל-0.7%, או 2.75 מיליון מניות, בהשוואה אחזקה של 1.6% בסוף הרבעון הראשון. על פי הדיווחים בקוריאה הדרומית, הכספים אותם קיבלה סמסונג כתוצאה מהמכירה, כ-2.2 מיליארד דולר, צפויים לשמש אותה להשקעה בקווי ייצור השבבים שלה.

המימוש האחרון מגיע כחלק מהניסיונות של סמסונג, יצרנית השבבים השנייה בגודלה בעולם, לחזק את היכולת שלה בתחום ולהוסיף כושר ייצור וטכניקות ייצור מתקדמות יותר כדי להתמודד עם החברה המובילה בשוק TSMC הטאייוואנית (Taiwan Semiconductor Manufacturing), שהיא גם הלקוחה הגדולה ביותר של ASML. לפני כחודשיים הודיעה החברה, כי תתחיל בייצור המוני של מוליכים למחצה זעירים (בגודל של 2 ננומטר), עבור מכשירים ניידים כבר בשנת 2025. על פי ההערכות, השקיעה סמסונג 230 מיליארד דולר, במתקני הייצור שלה בקוריאה הדרומית, לצד הגדלת דריסת הרגל שלה בארה"ב, עם מפעל חדש בטיילור, טקסס.

ברקע נמצאים גם הניסיונות של אינטל לחזק את מעמדה בתחום באמצעות הקמת שורה של מפעלים בהשקעות עתק ברחבי העולם כולל בישראל. עסקת טאוואר שנפלה היום באופן רשמי בשל התנגדות הרגולטור הסינית, הייתה אמורה לסייע לחברה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום שנשלט על ידי סמסונג ו-TSMC. במסגרת השינוי האסטרטגי שעברה החברה האמריקאית, בכוונתה להשיק שבב זעיר דומה כבר ב-2024, אלא שאם לשפוט על פי ביצועי העבר, ההשקה הרשמית עשויה להידחות מעבר ליעד שהציבה.

ASML היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר באירופה (במונחי שווי שוק), ולמעשה היא היצרנית היחידה בעולם של מכונות המשמשות לייצור שבבים מתקדמים, החיוניים כמעט עבור כל מכשיר אלקטרוני, החל ממכוניות, עובר בסמארטפונים ומחשבים וכלה במטוסים. על רקע הביקוש הגובר לשבבים בין היתר לאור העלייה של פלטפורמות הבינה המלאכותית הפופולאריות דוגמת ChatGPT, עלתה מניית החברה מתחילת השנה בכ-17%, והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-244.4 מיליארד יורו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".