טוקיו יפן
צילום: Alex Knight, Unsplash

כדי לעודד השקעות: יפן תקדם רגולציה מרוככת עבור בינה מלאכותית

הממשלה היפנית ממשיכה בניסיונותיה לחזק את מעמדה העולמי בכל הקשור לטכנולוגיה וצפוה לשתף פעולה עם האיחוד האירופי בתחום, אך לא צפויה לקבל את דרישתה לרגולציה מחמירה על פלטפורמות בינה מלאכותית
איתן גרסטנפלד |

הרשויות ביפן נוטות להציג רגולציה מרוככת להסדרת השימוש בבינה מלאכותית (AI) ביחס למדיניות האיחוד האירופי. זאת על רקע ניסיונותיה לחזק את מעמדה הטכנולוגי, במטרה להגביר את הצמיחה הכלכלית ולהפוך אותה למרכיב מרכזי בשרשרת האספקה של השבבים המתקדמים.

על פי הדיווחים, המטרה של היפנים היא לגבש עד סוף השנה מתווה מדיניות ביחס לבינה מלאכותית. המתווה צפוי להיות דמה יותר לגישה של ארה"ב, מאשר המדיניות המחמירה של האיחוד האירופי. הדיווח מגיע על רקע ביקור של ראש התעשייה של האיחוד האירופי, תיירי ברטון, בטוקיו במטרה לקדם את הגישה של האיחוד ביחס לרגולציית בינה מלאכותית, וכן להעמיק את שיתוף הפעולה בין הצדדים בכל הקשרו לייצור מוליכים למחצה.

יו"ר מועצת אסטרטגיית הבינה המלאכותית של הממשלה, פרופ' יוטאקה מטסואו מאוניברסיטת טוקיו, כינה את כללי האיחוד האירופי "קצת נוקשים מדי", וטען כי הדיונים עם האיחוד האירופי, "הם פחות על איך לקדם חדשנות ויותר על איך לגרום לחברות גדולות לקחת אחריות". ברטון מצדו אמר כי "יש דברים מעוררי דאגה, אני חושב שהדברים האלה צריכים להדאיג כל דמוקרטיה".

אל מול הניסיונות האירופים להטיל פיקוח מחמיר על התחום, הבינה המלאכותית טומנת בחובה פוטנציאל עבור יפן. היא עשויה לסייע למדינה להתמודד עם הקיטון בכמות באוכלוסייה שגורמת למחסור בכוח אדם. כמו כן זה עשוי לעורר ביקוש לשבבים מתקדמים, שהמיזם בגיבוי הממשלה Rapidus מתכנן לייצר כחלק ממדיניות תעשייתית, שמטרתה להחזיר את ההובלה האבודה של יפן בטכנולוגיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -67.77%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותתחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיות

המהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500

אחרי חשש לחדלות פירעון, צניחה של 99% במניה וביקורת חריפה מצד שורטיסטים, קארוונה הצליחה לייצב את פעילותה, להפחית חוב, לשפר רווחיות ולזנק באלפי אחוזים עד להפיכתה לחברה במדד היוקרתי

אדיר בן עמי |

קארוונה Carvana 13.94%  מציגה בימים אלה אחד מסיפורי המהפך הבולטים בוול סטריט: חברה שכמעט נמחקה מהמסחר לאחר קריסה של יותר מ־99% במניה והתרסקות בביקושים, הצליחה בתוך שלוש שנים להתייצב, לצמצם חוב, לשפר רווחיות ולהשיב לעצמה את אמון השוק עד לכדי הכללה במדד S&P 500 וזינוק של אלפי אחוזים בשווייה.


בסוף 2022 קארוונה עברה מירידה הדרגתית במכירות וחולשה בביקושים להתמוטטות מהירה בסנטימנט המשקיעים. המניה, שהייתה מהמובילות בגל הטכנולוגי־צרכני של תקופת הקורונה, הידרדרה למחירים שאיימו למחוק את שווייה כמעט לחלוטין מהמסחר. שילוב של ריביות גבוהות, האטה בשוק הרכב ומשבר תפעולי פנימי יצרו תחושה שהחברה לא תשרוד. המשבר נבע בין היתר מהתרחבות מהירה שבוצעה בשנים שלפני כן. בתקופת הקורונה, שבה שיבושי ייצור פגעו קשות בשוק הרכבים החדשים, לקוחות פנו בהמוניהם לשוק המשומשים. קארוונה נהנתה מזינוק בביקושים ומדפוסי רכישה מקוונים שהתאימו למודל שלה. אך במקביל, החברה הגדילה משמעותית את ההוצאות, לקחה חוב בהיקפים גדולים והרחיבה מלאים, צעדים שהפכו לבעייתיים כששוק הרכב החל להתייצב.


לאחר שמפעלי הרכב שבו לפעול והמלאים התייצבו, נחלש הלחץ בשוק הרכב המשומש והמחירים החלו לרדת. במקביל, העלאות הריבית של הפדרל ריזרב הקפיצו את עלויות המימון של קארוונה , שחובותיה תפחו במהירות בתקופת הצמיחה. הירידה בביקושי הצרכנים וההתייקרות החדה של החוב יצרו עבור החברה שילוב בעייתי במיוחד, כזה שפגע באופן ישיר במודל העסקי שלה והעמיק את המשבר שהוביל לצניחת המניה.


במקביל לנפילה בביקושים ולעלייה בעלויות המימון, החברה הוצפה בביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים. אחת התקיפות המשמעותיות הייתה של חברת המחקר הינדנבורג, שהאשימה את קארוונה בהתנהלות חשבונאית בעייתית ובחיתום רשלני. הדו"ח גרם לתנודתיות חריפה נוספת במניה, והגביר את החשש שהחברה מצויה במסלול לחדלות פירעון. בשלב זה, מניית קארוונה נפלה לשפל של 3.72 דולר, מחיר שהעלה ספק לגבי יכולת ההישרדות של חברה שהייתה עד לא מזמן חלק מגל ההתלהבות סביב מסחר מקוון בענף הרכב. רבים בוול סטריט כבר ראו את החברה כ"זומבי", עסק שחי רק בזכות חוב חדש שמממן חוב ישן.


תוכנית ההבראה

על רקע המשבר העמוק שחוותה, קארוונה פתחה ב־2023 במהלך הבראה רחב שבא לייצב את פעילותה. החברה צמצמה הוצאות, ביצעה פיטורים והתמקדה בהפחתת פעילויות שלא תרמו לליבה העסקית. במקביל, היא ניהלה מגעים עם נושיה שהסתיימו בהסדר חוב משמעותי, שאיפשר לדחות תשלומים ולהקטין את הלחץ הפיננסי בטווח הקצר. השילוב בין התייעלות תפעולית לבין התאמות מבניות בחוב יצר בסיס לתחילת ההתאוששות.