עליות שערים קלות בפתיחה: פועלים יורדת ב-0.51%

ת"א 25 פותח בתוספת של 0.12%, ת"א 100 עולה ב-0.06%, והתל טק 15 מתרומם ב-0.23%. טבע עולה ב-0.49%, בזק מוסיפה 0.61%, לאומי מתרוממת ב-0.86% ואלווריון קופצת ב-2.3%
דרור איטח |

הבורסה לניירות ערך בתל אביב פותחת את יום המסחר בעליות שערים קלות. ברקע, יום עליות שלישי ברציפות בבורסות וול סטריט, דוחפות את המדדים העיקריים בפתיחה. בנוסף דיווחים כספיים ימשיכו לרחף מעךל הבורסה המקומית, כשבנק הפועלים הוא הראשון לדווח להיום.

מדד ת"א 25 פותח בתוספת של 0.12% לרמת 675.16 נקודות, מדד ת"א 100 עולה ב-0.06% לרמת 693.88 נקודות, ומדד הטכנולוגיה תל טק 15 מתרומם ב-0.23% לרמת 412.75 נקודות.

מניות בנק הפועלים מגיבות בירידות קלות של 0.51% לדוחות הבנק. הבוקר פרסם הבנק הגדול במדינה את תוצאותיו הכספיים. הבנק דיווח על תוצאות שיא שכללו רווח הנקי של 926 מיליון שקל ברבעון הראשון, בהשוואה לרווח של 513 שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 80.5%. הרווח הנקי כלל כ-540 מיליון שקל, שנבעו ממכירת מניות בנק "סיגנצ?ר" ניו יורק. שיעור תשואת הרווח הנקי להון העצמי בשלושת החודשים של שנת 2005 הסתכם ב-26.7% בחישוב שנתי, בהשוואה ל-15.2% בתקופה המקבילה אשתקד ול-15.2% בכל שנת 2004.

מניות פטרוכימיים קופצות הבוקר ב-2.8% במחזור של 675 אלף שקל. אמש פרסמה החברה את תוצאותיה הכספיים לרבעון הרשון של 2005. מדוחות החברה עולה כי ההכנסות הסתכמו בכ-269.2 מיליון שקל, לעומת כ-195.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 37.5%. הגידול במחזור נבע בעיקרו מעלית מחירי הפולימרים הנמכרים ע"י חברת הבת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-49.8 מיליון שקל, לעומת כ-19.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ? גידול של 154%. הגידול ברווח הנקי הינו תוצאה של שיפור ברווחיות חברת הבת ? כרמל-אוליפינים (כאו"ל).

מניות שטראוס-עלית ממשיכות במומנטום שהחל לאחר פרסום דוחות החברה לרבעון הראשון, אתמול. הבוקר מוסיפות מניות החברה כ-1.48% לערכן. כאמור, אתמול דיווחה החברה על תוצאות משופרות ברבעון הראשון של 2005 ורמזה כי המומנטום ימשך גם לרבעון השני. בחברה הדגישו כי תוצאות הרבעון לא כללו את מכירות חג הפסח שיזקפו לרבעון השני.

מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית - טבע, פותחת את יום המסחר בעליות של 0.49%, זאת לאחר פער ארביטראז' חיובי בן 0.93%. אמש, בסיום המסחר בוול סטריט, עלתה מניית החברה ב-0.58%. אתמול בערב הודיעה החברה כי קיבלה את אישור ה-FDA האמריקני לשווק את תרופת ה-Clarithromycin בטבליות במינון של 500 מ"ג. תרופה זו הינה בעלת מחזור מכירות שנתי של 284 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."