ענייני נדל"ן: תוכנית תמ"א 38 – בדרך להיות עוד פיל לבן?

עו"ד עמיר פולטין |

לפני מספר ימים פורסמו, סוף סוף, תקנות התכנון והבניה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), התשס"ט - 2008. רפרוף ראשוני בלבד בתקנות החדשות מספיק כדי להבין שגם הפעם הצליחו חכמינו "לסבך את העניינים" ואפשר גם להוסיף – "בגדול".

יום אחד, כשתקום ועדת חקירה לבדיקת הסיבות שהביאו לעיכובים במימוש תמ"א 38, בטוחני כי תקנות אלו יהוו את אחת הדוגמאות לחלמאות הממשלתית בכל נושא החקיקה המשלימה לתמ"א 38. ובמה הדברים אמורים?

במקום לקבוע בפשטות פטור גורף מהיטל השבחה לכל בנייה לפי תמ"א 38, על מנת לעודד את התקדמות הפרויקטים בכל הארץ, כמטרת התמ"א, קובעות התקנות החדשות, כי הפטור יחול רק לגבי רשימה סגורה של ישובים, אשר עומדים בקריטריונים שנקבעו בתקנות ובכל הישובים שבתחום הועדות המחוזיות צפון ודרום. לגבי ישובים שאינם עומדים בקריטריונים, הנמצאים בתחום הוועדות המחוזיות ירושלים, חיפה והמרכז, נקבע כי יינתן פטור מהיטל השבחה רק אם הוגשה בקשה להיתר בניה לחיזוק מבנה, בתוך שנה מתחילת התקנות.

ההתניה למתן פטור מהיטל השבחה, בתנאי ותוגש בקשה להיתר לחיזוק מבנה בתוך שנה, לגבי ישובי מחוזות ירושלים חיפה והמרכז, מהווה מכשול בירוקרטי לא ברור ויוצרת בעיות רבות בתחומים שאינם קשורים לתמ"א 38.

לאחר עשיית הצעד הראשון והחשוב של ויתור על היטלי ההשבחה, לא ברור מה הטעם בהכנסת המגבלה הנ"ל ? גם אם המטרה הינה עידוד וזירוז בעלי הדירות, על מנת שירוצו ויחתמו על עסקאות תמ"א 38, מדובר ביעד שרירותי ולא סביר, שאין כל סיכוי שישפיע על קצב התקדמות הפרויקטים.

הרי, משא ומתן עם קבלן הינו הליך מורכב, מסובך וגוזל זמן רב. הליך כינוס הדיירים הראשוני, קבלת הצעות מחיר, בחירת עו"ד, ניהול מו"מ עם הקבלן, החתמת כל הדיירים בבניין ולאחר מכן, הכנת והגשת תוכניות ובקשה להיתר בנייה, אורך, במרבית המקרים, הרבה מעבר לשנה. אין כל סיכוי לקצר את ההליך על ידי איום בהיטל השבחה.

מנגד, ההתניה הנ"ל יוצרת בעיות קשות ועוול שלא יתואר לבעלי דירות תמימים, אפילו אם אין אפשרות טכנית או כדאיות כלכלית לקיום פרויקט של תמ"א 38 בבניין שלהם. מעבר לכך, ההתניה הנ"ל עלולה ליצור אנטגוניזם נגד התמ"א 38, מאחר והיא יוצרת מחסום גורף ולא מוצדק למכירת דירות יד שנייה, לכל הבעלים של דירות בבניינים אשר נבנו לפני שנת 1980.

במה הדברים אמורים? חלק מהוועדות המקומיות מפרשות את ההתניה הנ"ל, באופן המאפשר להן לגבות היטל השבחה "מותנה", בעת מכירת דירה, בבניינים הנופלים תחת ההגדרה הכללית של תואמי תמ"א 38. לשם הדוגמא, עיריית כפר-סבא מסרבת להנפיק אישורי עירייה לכל הדירות בבניינים, אשר נבנו לפני שנת 1980, אלא אם רוכשי היחידות יחתמו על התחייבות לתשלום היטל ההשבחה בעצמם בעת הגשת בקשה להיתר לחיזוק הבניין לפי תמ"א 38 או בעת מכירת הדירה.

מובן כי רוכש הדירה אינו מסכים לחתום סתם כך על התחייבות לתשלום היטלים, אשר בעת חתימת הסכם הרכישה הוא לא התחייב לשלמם. משכך, המוכר אינו יכול לספק אישור עירייה לקונה, לשם רישום העברת הזכויות בדירה לשם הקונה, כחובתו על פי ההסכם, אלא אם הוא משלם את היטל ההשבחה. כך יוצא שבהפתעה מוחלטת, מוכרי יחידות נאלצים לשלם היטל השבחה בגין תמ"א 38, בעוד שכל הכוונה הייתה לתת פטור.

תוצאה זו מהווה עיוות מוחלט לכל נושא הפטור מתשלום היטל השבחה לפרויקטים של תמ"א 38 ואף יוצרת עוול חמור לבעלי דירות בבניינים. הרי, לא כל בניין, אשר מותר תיאורטית לצרפו לפרויקט, לפי תמ"א 38, אכן מתאים לפרויקט. לשם הדוגמא, לעיתים קיימות סיבות הנדסיות, אשר אינן מאפשרות את הוספת הבנייה או שהפרוייקט אינו כדאי כלכלית. מדוע במקרה שכזה על בעל דירה לשלם היטל השבחה בגין תוכנית אשר לעולם לא תחול עליו?

יתרה מכך, ההתנייה הנ"ל יוצרת אי וודאות לגבי מתן הפטור בפרוייקטים ראויים, אשר מתקדמים בקצב סביר לכל הדיעות, אולם לא יצליחו לעמוד בלוח הזמנים הקצר אשר נקבע, כתנאי לקבלת הפטור. כידוע לכל, אי הוודאות מתורגמת ישר לחישוב של סיכונים על ידי הקבלנים ופוגעת ביכולת הגמישות שלהם כלפי בעלי הדירות.

לסיכום, במה הועילו חכמים בתקנתם, אם התקנה יוצרת בעיות חדשות ? הרי מטרת התקנות הינה להסיר את אי הוודאות, אשר שררה תקופה ארוכה, בקשר עם הטלת היטלי השבחה על פרוייקטים של חיזוק מבנים ושיפוצם לפי תמ"א 38. ראוי כי העוותים הנ"ל יתוקנו, על מנת שלא להפוך את התמ"א 38 לעוד פיל לבן ומאוס ויפה שעה אחת קודם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?