פישר בראיון ל"אולפן שישי": "הזינוק האחרון בשערי המניות בבורסות הוא נקודת מפנה בשווקים"

נגיד בנק ישראל: "אסור לי להיות רגוע, אני מקבל את משכורתי כדי להיות מודאג, אז אני דואג כל הזמן, ממה שעשוי לקרות. מה שעלינו לעשות זה להיות ערוכים לטפל בבעיות, אי אפשר לדעת מה יוליד יום, אבל אנחנו במצב טוב מאוד"
מערכת Bizportal |

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שמר על שתיקה במהלך החודש האחרון והמשבר הפיננסי המחמיר, העניק היום ראיון בלעדי לתוכנית "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2.

פישר שעומד על המשמר ועוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בזירה הגלובלית, כינס השבוע את מנהלי הבנקים הגדולים כדי לבחון איך הם מתמודדים עם המשבר הפיננסי.

נציין שפישר שהיה מרצו של בן ברננקי, נגיד ה'פד', בשנות ה-80. פישר אמר שנגיד הבנק המרכזי האמריקני מטפל במשבר בצורה מאוד טובה. כהתייחס אופי המשבר אמר פישר: "זה אחד המשברים הקשים ביותר שהיו בשנים האחרונות. זו בוודאי נקודת מפנה, אבל צריך להמתין עוד זמן כדי לראות אם זה שינוי ארוך טווח".

עוד הוסיף הנגיד: "אסור לי להיות רגוע, אני מקבל את משכורתי כדי להיות מודאג, אז אני דואג כל הזמן, ממה שעשוי לקרות. מה שעלינו לעשות זה להיות ערוכים לטפל בבעיות, אי אפשר לדעת מה יוליד יום, אבל אנחנו במצב טוב מאד" - אמר פישר הערב בראיון לעודד בן-עמי וקרן מרציאנו.

כשנשאל פישר באשר לקריסה אפשרית של בנק בארץ: "הפיקוח על המערכת הוא מאוד הדוק, אנחנו בקשר טוב עם הבנקים".

נגיד בנק ישראל התייחס גם לפדיונות מקופות הגמל: "אני לא יכול להגיד לכל אחד במשק שזה צעד לא טוב למשוך כסף מקופות הגמל. אם אתה חושב על חסכון לעשרות שנים אסור לנקוט בצעדים ללא מחשבה. לא לקפוץ ממקום למקום. מי שקפץ אתמול ומכר מניות, הפסיד 6%-7% במהלך העליות של היומיים האחרונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.5%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.