מנכ"ל אורגניק מרקט: מזון אורגני תופס 0.7% מהשוק

טרנד הבריאות תופס חזק בישראל. בפועל, רק כ-1.7% מהאוכלוסיה בארץ צורכת מזון אורגני. עם זאת, ישראל מייצאת כ-80% מהתוצרת האורגנית. אלעד להב מרשת אורגניק מרקט מאמין שהתחום יתפתח ורשתות השיווק יצמיחו אותו
אפרת אדיר |

רשת "אורגניק אינדיה", הנמצאת בבעלות הולי ברונפמן ויואב לב, יוצאת בתהליך מיתוג מחדש בהשקעה של כ-5 מיליון שקל, במסגרתו שונה שם הרשת ל"אורגניק מרקט". לשניים חוה חקלאית אורגנית בהודו.

הרשת מונה 7 סניפים ומרכז און-ליין הפועל כשירות משלוחים מחיפה עד באר שבע, כאשר בגוש דן מתבצע משלוח מדי יום בתשלום של 15 שקל למשלוח, וללא תשלום נוסף בקנייה ב-500 שקל ומעלה.

מנכ"ל הרשת, אלעד להב, מספר ל-Bizportal, עם השקת חנות הדגל ברחוב שנקין בתל-אביב, כי בכוונתו לפתוח עוד 4 סניפים בשנה הקרובה ולהתמקם בלב שכונות מגורים על מנת לאפשר נגישות גבוהה ללקוחות לצריכת מזון אורגני. כמו כן, ייתכן כי בעתיד תיכנס הרשת במתכונת של "חנות בתוך חנות" לרשת שיווק גדולה. בשלב זה, הורידה הרשת מחירים בשיעור של 10%-20% על מנת לגבור על המתחרות בשוק, כמו רשת ניצת הדובדבן, עדן טבע מרקט, טבע קסטל.

נתח שוק קטן

"למרות הטרנד הבריאותי שכובש את העולם וגם את ישראל, עדיין מדובר בתחום שאינו דומיננטי בארץ ורק כ-1.7% מהאוכלוסיה בישראל צורך מזון אורגני", אומר להב. לשם השוואה, מדובר בנתח שוק של 0.7% מהשוק הכללי, לעומת מדינות המערב בהן תופס המזון האורגני יותר מ-3%.

לדברי להב, שוק המזון האורגני בישראל גדל בשנתיים האחרונות בשיעור של כ-30% ומגלגל בין 120 ל-180 מיליון שקל בשנה. "על אף הגידול המרשים, הענף עדיין בחיתוליו", מציין להב. היקף שטחי הגידול האורגני בישראל הוא כ-60 אלף דונם מתוכם כ-15 אלף דונם מטעים וקרוב ל-2,000 דונם בתי צמיחה וחממות.

זאת, אולי, גם הסיבה כי ברשת "אורגניק מרקט" לא כל המוצרים המוצעים למכירה הם אורגניים, כמו גם ברשתות אורגניות מתחרות. המגוון האורגני המצומצם של מוצרים אינו מאפשר פתיחת חנות למוצרים אורגניים בלבד וברשת "אורגניק מרקט" ניתן למצוא כ-7,500 מוצרים שונים, מתוכם כ-50% מוצרים אורגנים. על מנת להרחיב את מגוון המוצרים האורגנים החלה הרשת בפעילות של יבוא וכך לחסוך גם את דמי התיווך של הסיטונאים.

הקטגוריה הפופלארית ביותר בתחום האורגני היא פירות וירקות בשל המודעות הגבוהה של צרכנים להדברה המזיקה לתוצרת. לאחר מכן, מוצרי החלב האורגנים נחשבים לדומיננטים וכן תחום הדגנים וקטניות. תחום שחזק בחו"ל הוא החטיפים, אך בארץ הוא עדיין בחיתוליו. המוצרים האורגניים לתינוקות מעניינים את הצרכן כמו גם מוצרי טיפוח והגיינה אישית.

להב מאמין שהתמונה תשתנה בתוך שנה או שנתיים וגם רשתות השיווק הגדולות יאמצו יותר תוצרת אורגנית, אולם עדיין יתמקדו ב"היי-לייט" של התחום, כמו ירקות ופירות, שצריכתם היא הגבוהה ביותר מבין המוצרים האורגניים.

"דווקא בייצוא של תוצרת אורגנית, המספרים מראים תמונה אופטימית והיקף הייצוא בשנת 2006 של תוצרת אורגנית הסתכם בכ-300 מיליון שקל, המהווים כ-80% מהתוצרת האורגנית הישראלית המופנית לייצוא, שם היא נרכשת במחירים טובים, הודות לאיכות בלתי מתפרשת של התוצרת והמוניטין הרב שיש לחקלאים בארץ בקרב הצרכנים האירופים", אומר להב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה