החל ממחר: שביתה במשק אך לא בנתב"ג
"שביתה היא לא מטרה - היא אמצעי להשגת מטרות" - כך אמר הערב יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, במסיבת עיתונאים שקיים בבית ההסתדרות בתל-אביב. "אם יש מישהו שמוטרד משביתה, זה אני", אמר עיני, אך הכריז כי השביתה הכללית במשק תחל, כצפוי, מחר בשעה 6:00 בבוקר. באשר לשביתה בנמל התעופה בן-גוריון, שמטרידה רבים מהישראלים שאמורים לצאת לחו"ל, הודיע עיני כי החליט לדחות את השביתה בנתב"ג ליום חמישי בבוקר.
את דבריו פתח עיני בתיאור המצב שהביא את ההסתדרות לאיים בשביתה.
מכינים עתירות נגד השביתה
המשק נערך לשביתה, ובהתאחדות המלונות ובאיגוד לשכות המסחר כבר הודיעו כי יעתרו נגד השובתים. השר מופז הורה להקדים טיסות
לכתבה המלאה
"משנת 2001, אין לעובדים במגזר הציבורי הסכם שכר", אמר. "ההסכם היחידי שנחתם היה הסכם של הורדת שכר. העובדים הסכימו לוותר על שכרם. במהלך החודש וחצי האחרונים, לאחר שנתיים של דיונים, הגיע האוצר ואמר כי 'לעובדים במגזר הציבורי אנחנו מסוגלים לשלם 0 שקלים'.
"אנו הודענו שיש משבר, והוא בלתי נמנע", הוסיף עיני. "היום בבוקר נפגשנו עם יו"ר הארגונים הכלליים. אמרנו 'בואו נעשה הכול, יש לנו עוד יום שלם למנוע את המשבר ולנסות להגיע להסכם בלי שביתה'. גם לשר האוצר אמרתי: 'בוא נעשה הסכם בלי שביתה. אנחנו מוכנים להתפשר ולקבל פחות, אבל אם תהיה שביתה - זה יעלה לך יותר".
בהמשך הדברים הודיע עיני רשמית כי השביתה תפרוץ מחר בבוקר, אך הוסיף כי "שמעתי את תלונות האזרחים על השביתה הצפויה בנתב"ג, והן נגעו ללבי. לכן, השביתה בנמל התעופה בן-גוריון תידחה ליום חמישי בשעה 6:00 בבוקר".
ההחלטה התקבלה כבר אמש
ההחלטה הסופית לשבות התקבלה אמש, לאחר ששר האוצר, רוני בר-און ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, נועדו ביניהם, אך לא הצליחו להגיע להסכמה. ההסתדרות דרשה תוספת של 10% לשכר, בעוד האוצר הסכים לתוספת של 0.4% בלבד - מה שהניע את עיני להודיע לאחר מכן כי השביתה במשק היא בלתי נמנעת. הוא אף הגדיר את התוספת שהאוצר מוכן להעניק, כ"הצעה לא רצינית".
השביתה תכלול את כל הענפים במשק, כמו גם משרדי הממשלה, שיהיו סגורים לקבלת קהל, ולא יהיה מענה טלפוני. גם תנועת הרכבות תופסק לחלוטין וסניפי הדואר יהיו סגורים, וברשויות המקומיות לא תהיה קבלת קהל או מענה טלפוני, אשפה לא תפונה ולא יינתנו דוחות חניה. בתי החולים הממשלתיים צפויים לעבוד במתכונת שבת, ומרפאות החוץ ייסגרו.
מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, פנה בשעות הערב לעיני וביקש ממנו שלא לכלול את מתקני הרשות, ובראשם נמל התעופה בן-גוריון, בשביתה. החשש היה כי השבתת כל ההמראות והנחיתות בנתב"ג תפגע פגיעה קשה וכואבת בעשרות אלפי הישראלים, מארגני התיירות (סוכני נסיעות, מלונאים, חברות תעופה) והתיירים האמורים להגיע לארץ. בענף מדברים במונחים של קטסטרופה ונזק כלכלי ותדמיתי שיהיה קשה לתקנו.

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין
החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון.
מה קרה באירוע האחרון?
היום שיגרו
החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג.
מדוע לא
הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.
במה שונה כטב"ם מטיל
או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך, ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.
- גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה פעמים
הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.