העיניים נשואות להסתדרות: מה ישבות מחר?
בעוד הציבור נערך לקראת השביתה הכללית שצפויה לפרוץ מחר בבוקר, בהסתדרות לא ממהרים לספק מידע: ראשי האיגודים המקצועיים נועדים כעת עם ראש ההסתדרות, עופר עיני, לדיון מכריע בו יוחלט על מועד פתיחת השביתה והיקפה. רק עם סיומו של צום ט' באב, בשעה 20:30, צפוי יו"ר ההסתדרות עיני לכנס מסיבת עיתונאים, בה יודיע אילו ענפים של המשק יושבתו. "אל-על" לא המתינה להודעה הרשמית, וכבר הודיעה על הקדמתן של 4 טיסות שמתוכננות להמריא מחר בבוקר.
מ"אל-על" נמסר כי כל טיסות הבוקר של החברה, שמועד יציאתן חל עד השעה 08:00 מחר, ימריאו במועדן המקורי, אך בעקבות איום השביתה החליטה להקדים את המראתן של 4 טיסות: טיסת LY031 לניו יורק הוקדמה ל-7:50 (זמן המראה מקורי: 8:45), טיסת LY323 לפריז הוקדמה גם כן ל-7:50 (זמן המראה מקורי: 9:00), טיסת LY357 לפרנקפורט הוקדמה ל-7:3 (זמן המראה מקורי: 9:15) וטיסת LY541 לאתונה הוקדמה ל-7:25 (זמן המראה מקורי 8:00). טיסת LY007 לניו יורק, שזמן המראתה 10:40, תצא במועדה אך זאת עדיין מותנה בקבלת אישור מוועדת החריגים של ההסתדרות.
על מועד יציאתן של 2 טיסות בוקר נוספות של "אל-על" ללונדון תצא הודעה נפרדת. נוסעי טיסות LY 315, שאמורה להמריא ב-10:30 ולנחות בהית'רו, ו-LY203 שאמורה להמריא ב-11:45 ולנחות בסטנסטד, מתבקשים שלא להגיע לנתב"ג עד לפרסום הודעה בדבר שעת ההמראה. במידה ותתבטל השביתה, ייצאו שתי הטיסות במועדן המקורי. אל על קוראת לקהל הנוסעים לעקוב אחר לוח הטיסות המעודכן באתר האינטרנט של החברה www.elal.co.il ואחר הפרסומים בתקשורת.
לאור איום ההשבתה, הנחה שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, את רשות שדות התעופה לאפשר המראות ונחיתות הלילה, כך שיתאפשר לכמה שיותר נוסעים להגיע ליעדם, ולצמצם את הנזק הצפוי להיגרם לציבור הנוסעים כתוצאה מהשביתה הצפויה להתחיל מחר.
ההסתדרות דורשת תוספת של 10% לשכר
ההחלטה הסופית לשבות התקבלה אמש, לאחר ששר האוצר, רוני בר-און ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, נועדו ביניהם, אך לא הצליחו להגיע להסכמה.
ההסתדרות דורשת תוספת של 10% לשכר; האוצר מסכים לתוספת של 0.4% בלבד - מה שהניע את עיני להודיע לאחר מכן כי השביתה במשק היא בלתי נמנעת. הוא אף הגדיר את התוספת שהאוצר מוכן להעניק, כ"הצעה לא רצינית".
"מדובר בתוספת של כעשרה שקלים לכל עובד", אמר והוסיף: "בשבוע שעבר הציע לנו הממונה על השכר מנה פלאפל אחת בחודש, ועכשיו מציע לנו שר האוצר שתי מנות פלאפל". גורם בכיר בהסתדרות העריך אתמול כי "זו לא תהיה שביתה של יום אחד.

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין
החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון.
מה קרה באירוע האחרון?
היום שיגרו
החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג.
מדוע לא
הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.
במה שונה כטב"ם מטיל
או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך, ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.
- גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה פעמים
הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.