נתוח טכני: פוטסי - מגמת עלייה בעיצומה

כאשר המגמה הראשית והמשנית מאוחדות ומצביעות לכיוון זהה, עולה הסבירות לפיה השיא האחרון עודנו מחכה אי שם באופק
אייל גורביץ |

כדי להבין את התנהלותו של מדד פוטסי וכדי לגבש הערכה אודות כיוונו בכל טווחי הזמן האפשריים, יש לחלק את הדינאמיקה שלו לשלושה טווחי זמן עיקריים. לכל טווח זמן יש את הייחוד שלו וכל טווח זמן משלים פרט נוסף בפאזל. קיימים שלושה טווחים עיקריים : הארוך (מגמה ראשית – שנה ומעלה), הבינוני (מגמה משנית - בין חודשיים לשנה) והקצר (מגמה מינורית- בין שבוע לחודשיים).

המגמה הראשית במדד פוטסי היא מגמת עלייה ברורה. ראשיתה ברמת 3,277 הנקודות אי שם ברבעון הראשון של 2003. עד לשלב הנוכחי המגמה היא מגמת עלייה, ללא סימני חולשה וללא רמז ולפיו היא עומדת על סף סיום. מעבר לכך, כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, מחזיק מדד פוטסי היטב מעל לקו המגמה העולה. לכן ההנחה היא שכל ירידה (והכוונה היא לירידה אמיתית ולא לתיקון חד יומי) תהיה לצורך עלייה.

המגמה המשנית החלה ברמת 5,467 ביוני 2006. יותר משנה שמדד פוטסי שומר על מגמת עלייה זו וגם התיקונים הטכניים לא הצליחו לגרום לשינוי המגמה המשנית. מבט על גרף עמודות שבועי יגלה שנקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה. לכן, כאשר המגמה הראשית והמשנית מאוחדות שתיהן ומצביעות לכיוון זהה, מעיד הדבר על עוצמה ומעלה את הסבירות ולפיה השיא האחרון עודנו מחכה אי שם באופק.

ומכאן לטווח הקצר. מטבע הדברים הטווח הקצר הוא תנודתי יותר משום שהוא מייצג את המרכיבים הרגשיים של השוק. כאן אפשר לראות תהליך של דשדוש שנמשך מאז אמצע יוני. רמת השיא 6,751 הנקודות אינה נשברת כלפי מעלה אך מאידך, נקודות השפל בתקופת הדשדוש מסודרות במבנה עולה ומעידות על מידת האגרסיביות של הקונים. ההערכה היא שתיתכן תנודתיות בטווח הקצר אם כי בסופו של דבר תתרחש השבירה המיוחלת כלפי מעלה.

רמות תמיכה והתנגדות

1. רמת תמיכה ראשונה ומשמעותית מסתמנת ברמת 6,574 הנקודות. כל ירידה עד לנקודה זו לא תערער על הנחת העבודה שלי לטווח הקצר. שבירתה מטה תחייב בחינה חוזרת של הנחת העבודה לטווח הקצר בלבד

2. נקודת ההתנגדות הראשונה בדרך מעלה שוכנת במחיר של 6,751 הנקודות.

סיכום

הכיוון הכללי הוא כלפי מעלה וגם אם בטווח הקצר תהיה תחושה לא נעימה של תנודתיות, הרי שבסיכומו של עניין, מדד פוטסי יעפיל לשיאים חדשים.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.