מנכ"ל NMC: נהפוך מחברת תקליטים לחברת תוכן

בראיון מצולם מספרת פנינה אדרי על רצונה להפוך את חברת התקליטים לחברת תוכן העוסקת גם בסרטים; מתכוונת לשדרג את אתר Songs ואף להוריד את עלות הורדת שיר; מעריכה ש-50% מהשוק סובל מהעתקות פיראטיות במוסיקה ובסרטים
אפרת אדיר |

חברת "יונייטד קינג" רכשה במהלך שנת 2006 את חברת התקליטים NMC (אןאםסי ) ב-3 שלבים ומחזיקה כיום ב-75% מהחברה הבורסאית. יונייטד קינג שותפה גם ב-33% מפרוייקט "סינמה סיטי" בגלילות וברעננה ובעתיד מתוכננים להיפתח מתחמים נוספים בירושלים ובראשון לציון.

בראיון ל-BizTv, אומרת מנכ"ל אן אמ סי, פנינה אדרי, כי בשלב זה אין בכוונת החברה לשלב פעילות עם הסינמה סיטי, אולם העובדה שהחברה משלימה בימים אלה את רכישת החברה המובילה בתחום שיווק והפצת סרטי DVD, "גלובוס יונייטד", אכן תתרום לפעילות חברת המוסיקה לפלטפורמת ההפצה של תקליטים. לדבריה, "שתי החברות עוסקות במוצרי פנאי, לגלובוס יונייטד למעלה מ-1,000 נקודות מכירה והיא מהווה ספק שתופס שטחי מדף גם בערוצי הניו-מדיה.

כשנה לאחר הרכישה של אן אמ סי, צופה אדרי גדולות לחברה ומתכננת "לחולל מהפכה ולשנות את המהות של החברה מחברת תקליטים לחברת מוזיקה שעוסקת בבניית מודלים עסקיים חדשים שלוקחים בחשבון את הצרכן החדש כמו גם את האומן החדש, בפיתוח ומכירת תכנים, ובניהול אמנים", אומרת אדרי.

הכוונה היא לדאוג לאומן בכל ההיבטים, החל מהפקת התקליט, דרך סיבובי הופעות, הפקת קליפים, שילובו בקמפיינים פרסומיים ושמירה על זכויות יוצרים. למעשה, מתכננת אדרי, להגיע למצב בו המכירות הפיזיות של תקליטים יהוו פחות מ-50% מרווחי החברה ויושם דגש רב יותר על תחום הניו-מדיה ורווחים ממסחור, כמו VOD, מכירות ברשתות שיווק ובתי קפה, סלולר ואינטרנט.

אמנים נוטשים כטרנד

זה אינו סוד ששוק ההורדות הפיראטיות מהווה את האיום הגדול ביותר על תעשיית המוסיקה והסרטים בארץ ובחו"ל. אדרי מעריכה, כי מעל 50% מהשוק סובל מהעתקות גם בסרטים וגם במוסיקה. פתרון אחד שמציעה אדרי הוא מודלים מבוססי פרסום, כלוצר, צריכת תוכן כדוגמת הורדת שיר או סרט חינם, כאשר ההכנסות ינבעו מפרסום. "בצורה כזאת, ניתן יהיה להתגבר על השוק הפיראטי. צריך להציע לצרכן תשלום זול יותר עבור הורדת שיר. גם באתר שלנו - Songs, אנחנו מתכוונים לבצע שדרוג, להציע מגוון רחב יותר של תוכן ואולי אף לצמצם את העלות להורדת שיר שעומדת כיום על 4 שקלים לשיר", אומרת אדרי.

צעד נוסף להרחבת התוכן בחברה הוא חתימת חוזה בין אן אם סי ל-Sony BMG. במסגרתו, תעביר אן אם סי תשלומי תמלוגים בהיקף של לפחות 1.05 מיליון דולר בשנה הראשונה ו-1 מיליון דולר בשנה השנייה, ובשנה השלישית יקבע הסכום בין הצדדים בהסכמה משותפת.

אדרי מציינת שהחוזה עם Sony BMG הוא צעד משמעותי נוסף במהפיכה שעורכת החברה. "הקטלוג של Sony BMG יעשיר את מגוון התכנים שלנו ויאפשר שיווק לקהלים רחבים ויחזק את מעמד החברה בשוק".

קטלוג האמנים של Sony BMG כולל כוכבים בינלאומיים מובילים כמו מדונה, אלביס, בוב דילן, לאונרד כהן, דיידו, ג'סטין טימברלייק, שאקירה ועוד. אן אם סי תשווק בלעדית את הדיסקים של אמנים אלה בישראל ותהיה זכאית לתשלום תמלוגים עבור השמעות שירים.

להערכת אדרי, שוק המוסיקה הישראלי מגלגל כ-150 מיליון שקל, ואן אמ סי מהווה כשליש ממנו. המתחרות העיקריות של החברה הן הליקון, הד ארצי, נענע דיסק והתו השמיני.

כיום, עלות הפקת דיסק לאמן עומדת על כ-100 אלף דולר, המתחלקים לתקציב הפקה ותקציב הפצה. מגמה מעניינת הקיימת בשוק המוסיקה לאחרונה, היא נטישת אמנים ותיקים את חברות התקליטים הגדולות והשקעה בהפקה עצמאית של האלבום, כדוגמת רמי קליינשטיין וריטה, שנטשו את הליקון ואריק איינשטיין שעזב את אן אם סי באלבומו האחרון וכעת חוזר אליה שוב.

על כך אומרת אדרי, כי "אמנים נוטשים כטרנד, אך עדיין קיימת מגמה של חזרה לחברות התקליטים, כי אמן לא יכול לשווק את עצמו לבד ולהפיץ את האלבום בעצמו. לאחרונה, החתמנו את רן דנקר עם אלבום ראשון, בועז בנאי ומאיה רוטמן, פליטת "כוכב נולד", כמו גם את אריק איינשטיין שחוזר אלינו".

בחודש מאי האחרון, דיווחה אן אמ סי על תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון של שנת 2007. ההון העצמי של החברה גדל בכ-484.9% והסתכם בכ-4.3 מיליון שקל, לעומת כ-744 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ממכירות ותמלוגים הסתכמו בכ-7 מיליון שקל ברבעון הראשון, גידול של כ-8% לעומת הרבעון המקביל ב-2006. הרווח הנקי של החברה צמח בכ-224% והסתכם בכ-415 אלף שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה