צו הרחבה בענף ההובלה
ביום 13.5.2007 פורסם ברשומות צו ההרחבה בענף ההובלה אשר מרחיב את תחולתן של הוראות ההסכם הקיבוצי הכללי, שנחתם בין התאחדות מפעלי הובלה בישראל לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה, והן יחולו על כל המעבידים בעלי מפעלי הובלה ועובדיהם שתפקידם הקבוע הוא נהיגת רכב משא להובלת מטענים שמשקלו עולה על 4 טון. (להלן - צו ההרחבה).
צו ההרחבה בא להוסיף/לתקן סעיפים קיימים בצו ההרחבה הקיים בענף ההובלה. במקרה של סתירה בין הוראות צו ההרחבה לצו הקודם, יגברו הוראות צו ההרחבה. להלן עיקרי התיקון בצו ההרחבה:
עדכון השכר- צו ההרחבה קובע כי משכורות העובדים יהיו בהתאם לטבלת שכר מעודכנת המצורפת לצו ההרחבה. עדכון שכר העובדים יעשה אף הוא בהתאם לטבלת השכר. עוד נקבע כי תוספת משפחה, תיווסף לשכר העובד ותהווה חלק משכר העבודה המופיע בטבלת השכר. (ניתן לפנות למערכת וורקפון לשם קבלת טבלת השכר).
קרן השתלמות- צו ההרחבה הקיים תיקן את צו ההרחבה הקודם וקבע כי המעסיקים יפתחו קרן השתלמות לנהגים קבועים המועסקים על ידם ואשר אינם נמצאים בתקופת ניסיון. צו ההרחבה מוסיף וקובע כי הבסיס לחישוב השכר להפרשות לקרן השתלמות יהיו בשיעור של 150% מהשכר המשולב של העובד, הכולל את שכר היסוד לפי טבלת השכר, בצירוף תוספת יוקר, תוספת ותק ותוספת מקצועית.
קרן פנסיה מקיפה- החל מיום 13.5.2007 יבוטח כל עובד מיום תחילת עבודתו במפעל, בקרן פנסיה מקיפה חדשה שאושרה על ידי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר לאחר יום 1.1.1995.
הבסיס לחישוב השכר לעניין הפרשת כל דמי הגמולים המפורטים וכן בעבור ביטוח ימי מחלה ואובדן כושר מקצועי יהיה בשיעור של 150% מהשכר המשולב של העובד, הכולל את שכר היסוד לפי טבלת השכר, בצירוף תוספת יוקר, תוספת ותק ותוספת מקצועית.
דמי הגמולים ישולמו כולם לקרן פנסיה כדלקמן:
תשלומי מעסיק-
6%-12% לפיצויי פיטורים ו-6% לתגמולים.
2.33% השלמת פיצויי פיטורים לקופה אישית לפיצויים או לקרן פנסיה על פי בחירת העובד.
הפרשות המעסיק בגין רכיב פיצויי פיטורים (כולל השלמת פיצויי פיטורים) לקרן הפנסיה וביטוח מנהלים, יבואו במקום חובת תשלום 100% מפיצויי פיטורים לעובד מאת המעסיק, במועד סיום עבודתו, בהתאם להוראות סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן – החוק), וזאת בגין התקופה והרכיבים שבגינם הופרשו בלבד.
הפרשות המעסיק בגין השלמת פיצויי פיטורים בשיעור של 2.333% לקופה אישית לפיצויים, יבואו במקום חובת תשלום של 28% מפיצויי הפיטורים לעובד מאת המעסיק, במועד סיום עבודתו, בהתאם להוראות סעיף 14 לחוק, בגין התקופה והרכיבים שבגינם הופרשו בלבד.
תשלומי העובד-
5.5% לתגמולים (לעובד המבוטח בקרן פנסיה ותיקה, יהיו שיעורי ההפרשות בהתאם להוראות חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התשמ"א-1981).
בנוסף, עובד יהיה זכאי לפנסיית נכות הכל בהתאם לתקנון קרן הפנסיה שבה הוא מובטח.
ביטוח ימי מחלה ואובדן כושר מקצועי- החל מיום 13.5.2007 יהיו העובדים זכאים לביטוח מחלה ואובדן כושר מקצועי כנהג משאית. המעסיק ישא בעלות הכוללת של 2.45% מהשכר כדלקמן:
ביטוח בגין אובדן כושר עבודה מקצועי כנהג-
מעבר ונוסף על פנסיית הנכות הקבועה בתקנון קרן הפנסיה (ומבלי לפגוע/לגרוע מהוראות בעניין הביטוח), יבוטח העובד על ידי המעסיק בביטוח אובדן כושר עבודה מקצועי כנהג משאית (את תנאי הכיסוי הבטוחי המפורטים בנספח ב' לצו ניתן להשיג במערכת הוורקפון).
ביטוח ימי מחלה-
עובדים אשר התקבלו לעבודה לאחר יום 13.5.2007 או עובדים שלא היה להם ביטוח דמי מחלה יבוטחו על ידי המעסיק בביטוח דמי מחלה. עובד יהיה זכאי לתשלום דמי מחלה בשל היעדרותו בגין מחלה כהגדרתה בחוק דמי מחלה, התשל"ו-1976, מחלת ילד לפי חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), התשנ"ג-1993 ו/או מחלת הורה לפי חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה), התשנ"ד-1993. כמו כן, המעסיק ישלם ימי מחלה לעובד הנעדר מעבודתו בגין טיפולי פוריות אך לא יותר מאשר 4 סדרות פוריות בשנה או 80 ימים לפי הנמוך מביניהם.
דמי המחלה שישולמו לעובד על ידי המעסיק ישולמו לו לכל תקופת מחלתו של העובד ולא יותר מ-360 יום או ממועד זכאותו של העובד לפנסיית נכות מקרן פנסיה או לקצבת נכות מקופת הביטוח- המועד המוקדם מביניהם.
עובד יהיה זכאי לדמי מחלה בשיעור של 50% משכרו (150% מהשכר התעריפי) בגין היום השני והשלישי למחלה, והחל מהיום הרביעי למחלה יהיה זכאי לדמי מחלה בשיעור של 80% משכרו. במידה והעובד, ילדו או הורהו אושפז יותר מיום אחד, ישלם המעסיק דמי מחלה בשיעור של 80% משכרו עבור כל ימי המחלה, כולל יום המחלה הראשון.
היה העובד זכאי לתשלום על פי כל חיקוק ו/או על ידי צד ג' בעת תקופת אי כושר עבודה מוחלט מטעמי בריאות, או היה זכאי מכוח חוק מהמוסד לביטוח ו/או חוק לנפגעי תאונות דרכים, לא יעלה הסכום שיקבל העובד מהמעסיק על ההפרש שבין התשלום שיקבל העובד על פי חוק לבין הסכום שהיה זכאי לקבל לפי צו ההרחבה. בכל מקרה לא יפחתו דמי המחלה מ-30% משכר העובד.
תחולת ההסכם-
עובד אשר יתקבל לעבודה במפעל לאחר יום 13.5.2007 (להלן- עובד חדש), ואשר היה מבוטח בקרן פנסיה מקיפה חדשה אחרת מזו הנהוגה במפעל או בקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח, שאושרה לפני 1.1.1995, טרם תחילת עבודתו במפעל, או שהיה מבוטח בביטוח מנהלים ובמועד כניסה לתוקף של צו ההרחבה היה לו הסדר הכולל גם ביטוח זקנה, נכות ושאירים בקופת ביטוח המבוסס על תשלום כספי התגמולים ופיצויי הפיטורים שלא פחתו מ- 1/3% 18 ונוסף לכך, תשלום המעביד במקרה של אובדן כושר עבודה בשיעור הדרוש להבטחת 75% מהשכר ובלבד שתשלום המעביד לא יעלה על 2.5% מהשכר (להלן – ביטוח מנהלים) (להלן יחד – הסדר פנסיוני קיים), יהיה רשאי לבקש את המשך ביטוחו בהסדר הפנסיוני הקיים לגביו. על העובד להציג למעסיקו תוך 30 ימים מיום תחילת עבודתו במפעל אישור על ביטוחו בהסדר הפנסיוני הקיים.

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה
רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.
במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.
יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.
ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.
- מנכ"ל רפאל: "פרויקט הלייזר הוא העתיד"
- מערכת הגנה אווירית ישראלית תשמור על שמי נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.