לבני נפגשה בחשאי עם בכיר במודיעין במהלך המלחמה

במהלך המלחמה חשדה שרת החוץ שרה"מ מסתיר ממנה מידע, ונפגשה ללא ידיעתו של אולמרט עם ראש חטיבת המחקר באמ"ן, ממנו קיבלה מידע מודיעיני וצבאי רגיש שהביא לשינוי בעמדתה
מעריב NRG |

שרת החוץ ציפי לבני תמכה במלחמת לבנון השנייה בערך עד יומה השלישי, אז החלה לטעון כי יש למצוא במהירות פתרון מדיני לסיום מהיר ככל שניתן של המערכה - כך עולה מדברים שפורסמו לאחרונה מפי לבני, ושקיבלו ביטוי גם בעדותה בפני ועדת וינוגרד. כעת מתברר כי מאחורי השינוי החד בדעתה של לבני עומדת סיבה נסתרת ויוצאת דופן: שרת החוץ קיבלה מידע מודיעיני וצבאי רגיש ביותר מבכיר בצה"ל, אותו פגשה בחשאי לאחר שחשדה כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מסתיר ממנה מידע מהותי שנוגע לניהול המלחמה. ל"מעריב" נודע כי בבוקר יום שישי ה-14 ביולי, יומיים לאחר חטיפת החיילים בצפון ופרוץ המלחמה בלבנון, פגשה לבני בחשאי את תת-אלוף יוסי ביידץ, ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, ושמעה ממנו כי "בנק המטרות" של חיל האוויר נגמר וכי על הממשלה להתחיל לפעול מיד לבניית סולם מדיני שיוריד את ישראל מעץ המלחמה. במהלך השיחה קיבלה לבני מידע מסווג ביותר ומפורט, שהיה ידוע לצה"ל באותו הזמן, ממנו למדה כי הצבא מיצה למעשה את יכולתו לפגוע ביעילות בתשתיות חיזבאללה הקשורות לירי הרקטות לעבר ישראל, וכי מעכשיו מתחיל שלב ההתשה הדדית בין צה"ל לחיזבאללה. לבני, שיום קודם לכן הורתה לבכירי משרד החוץ להתחיל לגבש רעיונות למתווים מדיניים לסיום המלחמה, מיהרה להורות לאנשיה להאיץ את גיבוש המתווה ולהניח על שולחנה מסמך מוגמר עד ליום ראשון, כלומר תוך 48 שעות. גורם מדיני: מאוד לא תקין המסמך, שדבר קיומו כבר פורסם ובלשכת ראש הממשלה טוענים כי כלל לא הגיע אליהם, מפרט את הצורך בהפסקת אש ובפריסת כוח בינלאומי חמוש בדרום לבנון - הפתרון שלבסוף אכן הושג, בתום למעלה מ-30 ימי לחימה. במהלך המלחמה פגשה לבני מספר פעמים נוספות את ביידץ. פרטי פגישות אלו לא ידועות. ל"מעריב" נודע כי בשום שלב לא עדכנה לבני את ראש הממשלה ולשכתו בדבר קיום הפגישות. "זה מאוד לא תקין ששרת חוץ נאלצת לקבוע פגישות פרטיות עם בכיר בצבא, רק בגלל שלשכת ראש הממשלה לא דואגת להזמין אותה להתייעצויות הביטחוניות", אמר אמש גורם מדיני בכיר. לדבריו, לבני יצרה קשר דווקא עם ביידץ מכיוון שידעה כי עמדתו בנוגע למלחמה היא שיש להתחיל למצוא את המוצא ממנה - בשונה מדעתם של מפקדים בכירים בצה"ל באותו הזמן. לשכת ראש הממשלה סירבה להגיב. לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביביובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביב

יו"ר רפאל: "בעוד 5 עד 10 שנים, שום דבר לא יטוס באוויר - הלייזר ינקה את הכל"

יובל שטייניץ, יו"ר רפאל: "המכשיר הגדול יותר, 'מגן אור', יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב שלייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יובל שטייניץ

ישראל הצליחה לפתח מערכות הגנה שנחשבות הטובות בעולם. רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית בכלל, הצליחו להגן על השמיים מאז ה-7 באוקטובר בצורה מרשימה. אין הגנה הרמטית, אבל אלמלא כיפת ברזל וההגנות בכלל, מספרי ההרוגים שלנו היו גדולים פי כמה. ההגנות הצילו אלפים רבים ואפילו רבבות.  

 יו"ר רפאל ושר האנרגיה והאוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אמר היום בכנס באוניברסיטת תל אביב כי הלייזר הוא הדבר הבא. רפאל פיתחה מערכת הגנה שהושקה לפני מספר חודשים וזו רק ההתחלה. 

"אחרי 60 שנה שכל המעצמות בעולם, בראשן ארצות הברית, מנסות ליצור נשק לייזר ונכשלות - וגם אנחנו נכשלנו - הייתה פריצת דרך ברפאל לפני חמש שנים שאפשרה לנו ליצור את נשק הלייזר האפקטיבי הראשון בעולם", אומר שטייניץ. במלחמה האחרונה מול איראן ובלבנון, הוכיחה המערכת את עצמה - "מכשיר לייזר בודד אחד הפיל עשרות רבות בשיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל". 

הלייזר יפעל בטווחים ארוכים

"המכשיר הגדול יותר, ׳מגן אור׳, יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב של לייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן".

"עד עכשיו בכל תולדות הצבאות, מיוון העתיקה ועד ימינו אלה, השתמשו בפרוג'קט - בעצמים: זרקו חניתות, היום זורקים פצצות, פגזים, טילים - זה דברים צפידים, דברים שעפים באוויר ופוגעים במטרה. בלייזר אנחנו הורגים את המטרה בעצם על ידי קרן אור, על ידי קרני אור שעפות ב-300 אלף קילומטר לשנייה". 

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"

לאחר כחודש וחצי של דיונים במשרד האוצר, הבהירה נציגי האוצר במהלך דיונים של ועדת הכלכלה של הכנסת כי המדינה לא תפצה את הנוסעים הישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" במלחמת איראן

רן קידר |
משרד האוצר סגר את הדלת בפני פיצוי למאות אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא" ביוני האחרון, והעביר את האחריות לחברות התעופה ולמשרד התחבורה. בוועדת הכלכלה הבהיר נציג אגף התקציבים, דניאל שוורץ, כי שר האוצר מתנגד למתווה פיצוי וכי לפי החוק המתוקן ("חוק טיבי") הסמכות לקביעת פיצוי במצבים מיוחדים נמצאת בידי שרת התחבורה, באישור הכנסת. כך, האחריות הישירה למתן פיצוי עברה למירי רגב, שיכולה להורות על פיצוי של יומיים בלבד, צעד שלטענתה אינו מספיק.

המהלך עורר מחאה חריפה מצד חברי הכנסת ונציגי הענף. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) האשים את שר האוצר בצביעות, כשהוא מציין כי "מצא 3.7 מיליארד שקל לחלוקת מזון בעזה, אך מסרב להקצות 250 מיליון שקל לפיצוי אזרחי ישראל". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, הגדיר את ההחלטה "שערורייה" ודרש מראש הממשלה להתערב.

העימות סביב הפיצוי נמשך כבר חודשים בין האוצר למשרד התחבורה, עם פערים מהותיים: במשרד התחבורה דרשו פיצוי על חמישה ימי שהייה, ואילו באוצר התעקשו על יומיים בלבד. לפי ההצעה המקורית, כל נוסע היה אמור לקבל כ־150 דולר ליום, עד תקרה של 750 דולר – בכפוף להוכחה כי נתקע בחו"ל בעקבות ביטול טיסות על ידי המדינה.

נציגי חברות התעופה התריעו בדיון מפני פגיעה קשה ביכולתן הפיננסית. עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, טען כי אלפי תביעות תלויות ועומדות נגד החברה, וכי היעדר פיצוי מהמדינה עלול להביא לקריסת אחת מחברות התעופה הישראליות. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, קרא להתערבות מיידית בחקיקה שתגן על החברות, בעוד שלומי זפרני מאל־על דרש להפסיק "לגלגל את הציבור ללא מענה או ודאות".

רגב מצדה סבורה כי המדינה צריכה להשתתף במימון שלושה ימי פיצוי נוספים מעבר לשני הימים שעל פי חוק יחולו על החברות, שכן הפגיעה בנוסעים נגרמה מהחלטה ממשלתית – סגירת השמיים – ולא ממדיניות של חברות התעופה. בינתיים, ללא הסכמה בין המשרדים, אלפי נוסעים שנותרו תקועים בחו"ל בזמן המבצע, בהם גם מי שזומנו בצווי 8, נאלצים לשאת בעלויות הכבדות מכיסם.

אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר: "במסגרת המבצע נדרשנו לבטל עשרות טיסות ולהעביר מטוסים לחו"ל, אנחנו מקבלים מדי יום תביעות בהיקפים של מיליונים רבים, ואנחנו מבקשים התערבות מיידית לקידום חקיקה שתגן עלינו, כי בבימ"ש אומרים שביטלנו את הטיסה וזו סיטואציה בלתי אפשרית. בעיתוי ציני, יש היום דיון של שרת התחבורה לאפשר לוויז להקים כאן בייס".