צרכנות: מה מסתתר מאחורי החיוב לשרותי תוכן בסלולר?
תחום שירותי התוכן הפך לדבר החם בענף התקשורת הסלולרית - עוד הזדמנות להתפיח את חשבון הסלולר שלנו, הצרכנים, ולייצר לחברות התקשורת ערוצי רווח אלטרנטיביים, בנוסף לתשלומים הרגילים על זמן אוויר ושליחת הודעות טקסט. כאשר מגיעה לתיבת הדואר שלי חשבונית של חברת הסלולר בה אני מנויה (סלקום, במקרה שלי), אני עוברת עליה ברפרוף ומוודאת, כי אין חיובים חריגים, מעבר למקובל.
החודש, עברתי כהרגלי על החשבונית של "סלקום" והופתעתי לגלות 2 חיובים לא מוכרים, תחת הכותרת: "ספקי תוכן אחרים". חיוב אחד בסך 5.19 שקל המיוחס לחברת "שמיר", והחיוב השני הינו עבור שירות של "טלכלל-טלמסר", בסך 1.73 שקל.
תסכימו איתי, כי מדובר בסכומים פעוטים ולא משמעותיים, בהתחשב בעובדה כי חשבון הסלולר החודשי הממוצע שלי עומד על כ-700 שקל. אך, עדיין התעקשתי לבדוק את פשר החיוב התמוה הזה שאינו מוכר לי בנוף החשבונית החודשית.
בשיחה עם מחלקת שירות הלקוחות של "סלקום", הסבירה לי נציגת השירות (באדיבות, יש לומר), כי מדובר בספק תוכן חיצוני העונה לשם: אתר WAP וכי ברגע שנשלחה לי הודעת מולטימדיה מספק זה ופתחתי אותה - אני, בעצם, מאשרת שליחה של הודעות מספק זה בעתיד, וכמובן, מחויבת על כך בכל פעם.
עוד אמרה לי הנציגה, כי עליי לחייג בעצמי למספרים הרשומים לצד כל ספק התוכן בחשבונית על מנת לבדוק מולם על מה ולמה חוייבתי. "סלקום, מצידה, אינה אחראית על ספקי התוכן החיצוניים ותפקידה הוא רק לגבות את התשלום עבור השימוש בשירותיו של ספק זה או אחר", הסבירה לי הנציגה.
הדבר היחיד ש"סלקום" כן יכולה לסייע לי בו, הוא להודיע לספקי התוכן הללו לבצע חסימה של כניסת תוכן מאתר WAP לסלולרי שבידי. עוד הבטיחה הנציגה, כי נציג מ-WAP ייצור עמי קשר בתוך 48 שעות ויודיע לי כי הגישה ל-WAP אכן נחסמה.
הורדתם אנימציה? אין דרך להוכיח זאת
בלית ברירה, חייגתי לשני מספרי הטלפון של ספקי התוכן הרשומים בחשבונית ומשניהם נמסר, כי אכן מדובר באתר WAP המספק שירותי תוכן לסלולר, וכי אין אפשרות להציג בפניי על מה חוייבתי. "מדובר בשימוש שעשית באתר או בתוכן כלשהו שנשלח אלייך", אמרה לי נטלי מ"מערכות שמיר", שהציגה עצמה כמנהלת אתר WAP, המספק תוכן ואנימציה לסלולר, וכאחראית על נציגי השירות.
כשהתעקשתי לדעת את תאריך החיוב ולחקור מעבר, הודיעה לי נטלי כי בתאריך 10 בנובמבר 2006 הורדתי באמצעות המחשב אנימציה של טאפט מאתר WAP לסלולר. לתדהמתי, לא רק שאיני יודעת להוריד אפילו שיר מאתרי המוסיקה, שלא לדבר על טאפט, מעולם לא נכנסתי לאתר WAP ולא שמעתי על קיומו עד לאותו רגע. בשל כך, ביקשתי ממנה לשלוח לי כהוכחה את אנימציית הטאפט, שלדבריה, הורדתי מהאתר. בתגובה, השיבה לי נטלי בחוסר סבלנות: "אין לנו דרך להוכיח זאת. תבדקי מול סלקום. אני חוסמת לך מעכשיו את הגישה לאתר, כפי שביקשת".
מותשת אך לא מוותרת, חזרתי למוקד השירות הטלפוני של "סלקום" והנציגה שענתה לי, כבר הכירה את המקרה ושאלה אם הכל סודר. עניתי שלא, ופירטתי בפניה את תשובת מנהלת האתר WAP. כצפוי, גם לנציגתנו מסלקום, לא היתה אפשרות לשלוח לי את הטאפט, שלכאורה הורדתי, ואף רמזה כי "מ-WAP עושים את זה בכוונה ומטרטרים ככה לקוחות".
לאחר שהתייעצה עם מנהלים בשירות הלקוחות, חזרה אליי הנציגה עם הבטחה מעודדת, כי היא תזכה אותי בסכום האמור, על מנת שלא אצטרך להמשיך לבזבז זמן יקר וזמן אוויר בניסיון לאתר את "הטאפט האובד".
אז בפעם הבאה שאתם מקבלים הודעת מולטימדיה לסלולרי שלכם וסקרנים לדעת מה יש בה, תחשבו טוב אם זה שווה לכם, והכי חשוב - תבדקו בשבע עיניים את חשבון הסלולר שלכם.