לילה קטלני בכבישים: שישה נהרגו בתאונות

4 בני אדם שהיו כנראה בדרך לחופשה נהרגו בתאונה בכביש 40 ליד תל-שבע כשרכבם סטה מהנתיב ופגע בטנדר. נהג נוסף נהרג סמוך לצומת ביל"ו ובכביש גהה נהרג הולך רגל שנפגע ממכונית
מעריב NRG |

הנסיעה לחופשה הסתיימה באסון: ארבעה בני אדם, שהיו בדרכם לחופשה בדרום, נהרגו הלילה בתאונה חזיתית בצומת גורל בכביש 40 בדרום הארץ, כאשר מכוניתם התנגשה בטנדר. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה. נסיבות התאונה אינן ברורות, אך קצין תנועה שהגיע למקום אמר ל-nrg מעריב כי היא נגרמה, ככל הנראה, לאחר שנהג המכונית לא זיהה כי מדובר בכביש דו-סיטרי, ונסע בנתיב הנגדי. בתאונה נוספת בכביש 40, סמוך לצומת ביל"ו, נהרג נהג רכב, לאחר שהתהפך עם רכבו לתעלה בצד הכביש. בכביש גהה, סמוך למחלף גבעת שמואל, נהרג הולך רגל בשנות ה-30 לחייו לאחר שנפגע על ידי רכב חולף. ארבעת ההרוגים, שני גברים ושתי נשים בני 27-35 מחיפה, ראשון-לציון ותל-אביב, היו ככל הנראה בדרכם לחופשה בדרום. ואולם, מסיבה שעדיין אינה ברורה, סטתה המכונית הפרטית בה נסעו לנתיב הנגדי בצומת גורל לכיוון תל-שבע, והתנגשה בטנדר מסוג "איסוזו" שהגיע ממול. התאונה הטראגית אירעה על כביש 40, המכונה "כביש אדום" ונודע כבעייתי וככזה בו התרחשו תאונות רבות בעבר. בוחני התנועה במרחב נגב וראש לשכת התנועה באזור דרום, רחביה עומסי, הגיעו לצומת כדי לחקור את נסיבות התאונה, וחזו במראות מזעזעים- כל נוסעי המכונית הפרטית היו ללא רוח חיים, וחפציהם של ההרוגים היו מפוזרים על הכביש, בין כתמי הדם. עומסי סיפר כי לפני שנה בדיוק אירעה באותו מקום תאונה דומה, גם היא עם ארבעה הרוגים. "טוב יעשו האחראים על התשתיות בישראל אם יהפכו את הכביש לחד-סטרי לחלוטין. זה ימנע תאונות רבות", אמר. השוטרים לא פוסלים את האפשרות לפיה נהג הרכב נרדם על ההגה, אך מחקירה ראשונית מתחזקת ההערכה לפיה עקב תנאי הנסיעה הקשים, התבלבל הנהג ועבר ללא משים לנתיב הנגדי. הולך רגל נהרג בצומת גהה גם באזור המרכז גבו הלילה תאונות הדרכים קורבנות בנפש. סמוך לחצות התקבל במד"א אזור ירקון דיווח על הולך רגל שנפגע מרכב בכביש גהה, סמוך למחלף גבעת שמואל. אמבולנס וצוות טיפול נמרץ שהוזנקו למקום טיפלו בגבר כבן 30 במצב אנוש, ופינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים "בילינסון", שם מת מפצעיו. קצת לפני חצות אירעה תאונת דרכים נוספת בכביש 40, כאשר רכב פרטי מסוג "מאזדה" שנסע מצומת ביל"ו לכיוון העיר רמלה, סטה ימינה מסיבה שאינה ברורה לבוחני המשטרה. הרכב, שנסע במהירות גבוהה יחסית שלא תאמה את תנאי השטח, התנגש בעמוד חשמל בצד הדרך, והתהפך אל תעלה מבוטנת. מעצמת ההתהפכות נפצע נהג המכונית באורח אנוש, ואזרחים שהבחינו בתאונה הזעיקו את מד"א. ניידת טיפול נמרץ ופרמדיק של מד"א ביצעו בנהג פעולות החייאה, אך בשל מצבו הקשה הוא מת מפצעיו במקום, וניסיונות ההצלה עלו בתוהו. חוקרי המשטרה המתינו לשעות הבוקר כדי לחקור את הזירה ולהבין מה גרם לנהג לסטות מן הדרך. אתמול נהרגה הולכת רגל בת 69 באזור הצפון, לאחר שנפצעה באורח קשה מאוד מפגיעת מכונית. האישה נפגעה בעת שחצתה את הכביש במעבר חציה בשדרות ירושלים בקריית-ים, ומתה מאוחר יותר מפצעיה בבית החולים. מאת: אתר NRG מעריב לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביביובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביב

יו"ר רפאל: "בעוד 5 עד 10 שנים, שום דבר לא יטוס באוויר - הלייזר ינקה את הכל"

יובל שטייניץ, יו"ר רפאל: "המכשיר הגדול יותר, 'מגן אור', יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב שלייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יובל שטייניץ

ישראל הצליחה לפתח מערכות הגנה שנחשבות הטובות בעולם. רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית בכלל, הצליחו להגן על השמיים מאז ה-7 באוקטובר בצורה מרשימה. אין הגנה הרמטית, אבל אלמלא כיפת ברזל וההגנות בכלל, מספרי ההרוגים שלנו היו גדולים פי כמה. ההגנות הצילו אלפים רבים ואפילו רבבות.  

 יו"ר רפאל ושר האנרגיה והאוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אמר היום בכנס באוניברסיטת תל אביב כי הלייזר הוא הדבר הבא. רפאל פיתחה מערכת הגנה שהושקה לפני מספר חודשים וזו רק ההתחלה. 

"אחרי 60 שנה שכל המעצמות בעולם, בראשן ארצות הברית, מנסות ליצור נשק לייזר ונכשלות - וגם אנחנו נכשלנו - הייתה פריצת דרך ברפאל לפני חמש שנים שאפשרה לנו ליצור את נשק הלייזר האפקטיבי הראשון בעולם", אומר שטייניץ. במלחמה האחרונה מול איראן ובלבנון, הוכיחה המערכת את עצמה - "מכשיר לייזר בודד אחד הפיל עשרות רבות בשיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל". 

הלייזר יפעל בטווחים ארוכים

"המכשיר הגדול יותר, ׳מגן אור׳, יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב של לייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן".

"עד עכשיו בכל תולדות הצבאות, מיוון העתיקה ועד ימינו אלה, השתמשו בפרוג'קט - בעצמים: זרקו חניתות, היום זורקים פצצות, פגזים, טילים - זה דברים צפידים, דברים שעפים באוויר ופוגעים במטרה. בלייזר אנחנו הורגים את המטרה בעצם על ידי קרן אור, על ידי קרני אור שעפות ב-300 אלף קילומטר לשנייה". 

לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

שחקן חדש בטיסות הישירות לתאילנד: תאי אירוויז

המונופול של אל-על על טיסות ישירות לתאילנד בדרך להסתיים בעקבות כניסה אפשרית של תאי איירוויז לשוק הישראלי; וויז אייר חוזרת לנתב"ג עם שידרוג AI; האם אנחנו לקראת עידן חדש של תחרות? 

רן קידר |
הטיסות לתאילנד על סף שינוי דרמטי, לאחר פגישה היסטורית בין הנהלת תאי איירווי, שגרירת ישראל בבנגקוק ונציג משרד התיירות, ישנה התקדמות משמעותית בכניסת החברה לשוק הישראלי והפעלת טיסות מנתב"ג ישירות לבנגקוק. 

אלו הן חדשות מרעישות לאחד מהיעדים הפופולריים ביותר לנופש, היות וב-2024 מספר התיירים הישראליים שביקרו בתיאלנד היה כ-280 אלף ואילו במהלך 2025 המספר ככל הנראה יעלה ויעמוד על כ-350 אלף תיירים. בנוסף, יחסי העבודה עם תאילנד הולכים וגדלים, ומספר עובדים התאילנדים בישראל במגמה ישירה ועולה מ-45 אלף ל-70 אלף.

כיום, האפשרויות הניצבות בפני ישראלים המתכננים חופשה בתאילנד, הן אחת משתיים: לשלם סכומים גבוהים במיוחד עבור הטיסה הישירה היחידה המופעלת על ידי אל על (במהלך העונה עלות של כרטיס הלוך חזור עלול להיות מעל 4,000 שקל), או לבחור בטיסות עם עצירות ביניים ממושכות, מה שאמנם מוזיל את הטיסה אבל מסרבל אותה לכדי מסע שעלול להימשך כמעט יממה ובמקרים גרועים במיוחד מוביל גם לפספוס טיסות.  

וכך, טיסה ישירה של תאי איירוויז שתארך כשמונה שעות בלבד, ללא עצירות מייגעות והמתנות בשדות תעופה זרים תשנה את המצב דרמטית. התחרות צפויה להוריד את המחירים בצורה ניכרת, ואם ניתן ללמוד ממה שקרה ביעדים אחרים, ניתן להעריך שההוזלה תהיה בשיעור של 30%-50% במחירי הכרטיסים. 

עם זאת, בשלב זה הדיונים נמצאים בראשית הדרך, ותאי איירוויז תידרש לבחון היתכנות כלכלית, אישורים רגולטוריים, זמינות מטוסים וצוותים, וכן השפעות אפשריות של תנאים גיאופוליטיים. תאי איירוויז נאלצה להתמודד עם אתגרי הישרדות בתקופת הקורונה, אך קיבלה סיוע ממשלתי מותנה בתוכנית התייעלות רחבה. החברה חזרה להציג מאזנים חיוביים, קיימה את התחייבויותיה וחידשה את המסחר במניותיה בבורסה התאילנדית באוגוסט האחרון. מאז החזרה לבורסה, מניית החברה עלתה בכ-28% והדבר מעיד על יכולת החברה להמשיך להתרחב. אם המהלך יתממש, הוא עשוי לשנות את פני התיירות הישראלית לתאילנד ולהפוך את היעד הפופולרי לנגיש מתמיד.

וויז אייר חוזרת לישראל

לאחר 3 חודשי הפסקה בעקבות מבצע "עם כלביא", חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר חזרה לפעול בישראל וניתן לשער שחזרתה רק תוסיף למימד התחרות שנעדר מהשוק בשנתיים האחרונות. החברה השיקה מערך טיסות מדורג ליעדים באירופה. בשלב הראשון, מופעלות חמש טיסות שבועיות ללרנקה ולבודפשט, ובסוף אוגוסט יחודשו הקווים ללונדון לוטון. בתחילת ספטמבר יתווספו טיסות לווינה, רומא, סופיה ומילאנו, וכן קווים חדשים לבוקרשט וליאשי. בהמשך ספטמבר ואוקטובר ייפתחו קווים ליעדים נוספים ביוון, פולין ואיטליה.