סקירת חוזים עתידיים

אין כמו האביב כדי להיזכר באפשריות ההשקעה הרבות הגלומות בטבע המתעורר, באשר על כן, אין זה גם מפתיע כי סוחרי חוזים עתידיים רבים מוצאים את חודש מאי כמלהיב במיוחד למסחר.
שחר פרקש |

בשווקי התבואה, רוב השדות, ברצועת המישורים הגדולים של ארה"ב, כבר נזרעו וכעת הריכוז עובר למסחר מונחה סיכוני מזג האוויר. סיכונים שכאלה כוללים בעיקר חשש מסופות טורנדו והוריקן, חשש המתבטא בעליה תלולה בתנודתיות. תופעה זו אף עלולה להחריף השנה הואיל ובתקופה זו כבר נקבעה החלוקה בין השטחים בהם תגדל הסויה לבין שטחי גידול שדות התירס. ולמרות שהשנה הוקצה לגידול התירס שטח שיא, הרי שהביקוש הקשיח מצד יצרני האתנול לא משאיר מקום רב לירידה בתפוקה וכל מחסור זמני עלול לגרום לסחרור מחירים מחודש בחוזי התירס.

שווקי המתכות מגיבים שונה לתקופה זו. ניתוח התנהגותו של שוק הזהב, מבחינה סטטיסטית, לאורך 19 השנים האחרונות מצביע על סבירות גבוהה להתחלת תקופת דשדוש במאי. לעומתו, שוק הנחושת, אותה מתכת המשמשת לצנרת בבניה חדשה, נמצא בלחץ שלפני עונת הבניה המאסיבית ונוטה לעלות. במשפחת המתכות נזכיר גם את שוק מתכת הכסף, בשוק זה נרשמו בחודשי מאי של 11 השנים האחרונות 8 מקרים של עליות רציניות. לכן, גם אם לא ברור בדיוק מדוע הביקוש למתכת הכסף עולה דווקא במאי, יש להיערך לכך.

בשוק האנרגיה, לתקופה הזו שבין יום הזיכרון האמריקאי (Memorial Day) החל בסוף מאי ועד לחג "יום העבודה" (Labor Day) החל בתחילת ספטמבר קוראים "עונת הנהיגה". בתקופה זו נוהרים מיליוני אמריקנים לפוש באגמים מרוחקים ובשמורות טבע קסומות ובדרך הם מתמירים כמויות עצומות של דלק ושמנים במכוניותיהם. כמובן שיצרני הדלק והסוחרים מנסים להיערך לעונה זו מבעוד מועד אבל רבים הם המקרים בהן התחזיות לא מתממשות והמחירים נאלצים להתאים עצמם לתנאים החדשים. במקרה בו מזג האוויר יהיה קריר יחסית, רבות מהחופשות יתבטלו או יתקצרו והביקוש לדלק יצנח בהתאם. מצב הפוך ישרור במקרה בו מזג האוויר יהיה נוח אבל מצב גאו-פוליטי עולמי (הסלמה באיראן או ונצואלה) יגרום למשל להקטנת ההיצע הזמין לנפט.

כעת, כאשר אתה הסוחר מצויד בידע האלמנטרי, קל יותר להתקרב לגרפים ולחפש הזדמנויות מסחר אמיתיות, לנתח אותם מבחינת יחסי רווח/הפסד ולבסוף גם להוציא אותם אל הפועל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.