"הצמיחה תמשך עמוק לשנת 2012"
היום נערך במסלול האקדמי המכללה למינהל כנס "שוק ההון הישראלי בראי הגלובליזציה, לזיכרו של פרופ' חיים ברקאי ז"ל – מייסד החוג לכלכלה. בין המשתתפים היה ניתן למצוא את: מנהל המחקר הגלובלי של קרדיט סוויס, KEATING GILES, אנליסט שווקים מתעוררים ב-"מורגן סטנלי", ד"ר SERHAN CEVIC, מנכ"ל האוצר, מר ירון אריאב ועוד.
מר KEATING GILES , מנהל המחקר הגלובלי של קרדיט סוויס אשר הגיע לראשונה ארצה לרגל הכנס, אמר, שהכלכלה העולמית בבום בזכות דברים בסיסיים כמו תהליכי אורבניזציה וטכנולוגיה והצמיחה תמשך עמוק לשנת 2012.
לגבי בעיות ה-SUBPRIME אמר, שהמערכת הבנקאית יציבה ובעיות כגון בועת הדיור בארה"ב הן קצרות טווח. בהתייחסו לשוק המניות, ציין, כי הוא צופה שווקי המניות בעולם ימשיכו לעלות בשנים הקרובות אבל התיקונים יהפכו לשכיחים יותר ועמוקים יותר.
מנכ"ל האוצר, מר ירום אריאב, אמר היום - "הלכנו כברת דרך ארוכה מימי האנטי מחיקון של סוף שנות ה-80 כשהממשלה חשבה שתוכל לשלוט בצריכה. כיום הוכח שפתיחת המשק הביאה לצמיחה והאצה. המדיניות הגלובלית נתנה לנו המון אבל נשללות מאיתנו המון דרגות חופש בניהול הכלכלי. אנו רואים כרגע לחץ לתיסוף. השאלה היא עד כמה אנחנו יכולים להשפיע. ההשפעה של האוצר ובנק ישראל מוגבלת. עם כל הלחצים של הסקטור המייצא אנו אומרים – זהו המצב בשוק הגלובלי, יש יתרונות אבל יש גם קשיים ובין היתר אין לנו אפשרות אמיתית להשפיע על שער החליפין."
"אין לנו גם אפשרות לסטות מגודל הגרעין המקובל בעולם. כל סטייה מרמת ההוצאות הממשלתיות המקובלות תתקל מיד בהתנגדות השוק העולמי. החוב הממשלתי אינו נחלת ממשלת ישראל, כל העולם שומר עלינו. יחד עם זאת יש דברים שאין להפריט וצריכים להישאר באחריות הממשלה", הוסיף אריאב.
בהתייחסו לאחריות הממשלה ציין אריאב, את החינוך: חינוך שיוויוני, סגירת פערים, יצירת יכולת ההשתכרות. ואמר שפגיעה בחינוך תפגע ביכולת התחרות של המשק. לגבי בטחון, שכרגע עומד על 12% מהתוצר, אמר שבהנחה שהצמיחה תמשך והוצאות הביטחון ישמרו ברמה סבירה. נוכל למצב עצמנו בסביבות "בנצ' מארק" של 5% מהתוצר.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
