אורן קפלן: התערבות עכשיו במסחר בדולר - צעד פזיז

מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים, אורן קפלן מציע לכולנו לבחון את ההיסטוריה של ההתערבויות אשר ביצעו מדינות במסחר בשוקי המט"ח שלהן לפני שהבנק ישראל מתערב בשוק המקומי
אורן קפלן |

בעקבות הייסוף החד בערכו של המטבע המקומי, נשמעים שוב קולות הקוראים להתערבות של בנק ישראל במסחר בין הדולר לשקל. קריאות אלה אינן מביאות בחשבון את ההשפעה השלילית שעלולה להיות להתערבות כזו על שוק ההון. הרי במשך עשור הצהירו ראשי בנק ישראל, כי הם דוגלים בהתנהלות חופשית של המסחר במטבע חוץ, ואף פעלו לביטול "משטר האלכסון", בזמן שבו הוא נראה לגמרי לא רלוונטי.

שינוי בעמדתם כעת יתפרש כצעד פזיז, יערער את אמון השחקנים השונים הפעילים בשווקים, וכידוע בשוק ההון לאמון יש משקל כבד ביותר.

קריאות אלה מתעלמות גם מהעובדה, שהסיבות להיחלשות הדולר ביחס לשקל אינן קשורות רק לתנאים הכלכליים בישראל, אלא בעיקר לתנועות הון של גופים בינלאומיים המעדיפים לפזר את השקעותיהם מעבר להשקעה בדולר האמריקני. לאף בנק מרכזי בעולם, ובוודאי שלא לבנק ישראל, אין את היכולת להילחם בתנועה זו לאורך זמן, ולכן עדיף לפעול על פי האמירה החכמה: "הדרך היחידה לנצח במלחמה היא להימנע ממנה".

אבל מעל לכל הנימוקים, ניסיון העבר בארץ ובעולם מלמד עד כמה ניסיון של בנק מרכזי להילחם בכוחות השוק הוא חסר תוחלת. הנה כמה דוגמאות שירעננו את זכרונם של התומכים בהתערבות בנק י שראל במסחר בדולר-שקל:

על ההצלחה הגדולה ביותר של כוחות שוק לנצח בנקים מרכזיים חתומים ג'ורג' סורוס ו- Druckemiller Stanley, מנהל ההשקעות של קרן הגידור ״Quantum Endowment Fund ״. ב-1993, אילצו השניים את בריטניה להיפרד ממנגנון שערי החליפין האירופי (E.R.M). לאור הצלחה זו הם שילשלו לכיסם כמיליארד דולר ביום אחד. קרן גידור זו מדורגת כיום כאחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם.

בשנים 7/ 1996 אירע מקרה דומה בישראל, שבו הבנקים המסחריים ניצלו את מחויבותו של בנק ישראל להגן על מדיניות שער החליפין שקבעה הממשלה (״שיטת האלכסון״). כתוצאה מגידול בתזרימי המט״ח ארצה, נדרש בנק ישראל לרכוש מהבנקים מט״ח בסכומים גבוהים, וכתוצאה מכך, יתרות המט״ח של בנק ישראל גדלו לכ- 23 מיליארד דולר. הרכישות בוצעו ללא כל שיקול דעת מצד הבנק המרכזי, והבנקים המסחריים ניצלו את חולשתו של הבנק המרכזי לעשיית רווחים קלים. השיטה הייתה פשוטה - רכישת דולרים בשערים הנמצאים מתחת לרצועה, ומכירתם לבנק ישראל מעל לרצועה.

לדברי נגיד בנק ישראל לשעבר, דוד קליין, ״בנקים מרכזים מתערבים מדי פעם בשוק המט״ח, אם כי היום כבר ברור שאין להם יכולת לנווט את שער החליפין מול כוחות השוק״. גם הנגיד הנוכחי, סטנלי פישר, מקפיד להדגיש בכל הזדמנות כי התערבות בשוק המט"ח שמורה למצבי משבר בלבד.

בשנת 2004 הצליחו שוב כוחות השוק ״לנצח״, והפעם הקורבן היה הבנק המרכזי של יפן. מדובר היה בהתערבות הגדולה ביותר בהיסטוריה, כאשר הבנק המרכזי קנה מט״ח (רובו בדולרים) בהיקף של למעלה מ-130 מיליארד דולר. זאת, מתוך מגמה להביא להחלשת היין (פיחות). לבסוף היה זה דווקא היין היפני שהתחזק. זוהי דוגמה נוספת לכך שכוחם של הבנקים המרכזים להתערב בשוק המט״ח מוגבל, בין השאר, משום שסך כל הרזרבות במט״ח של הבנקים המרכזיים בעולם נאמד בפחות מ-3 טריליון דולר, ביחס למחזור עסקאות יומי הנאמד בסכום דומה. בנוסף, מחזורי המסחר גדלו פי 40 מאז שנות ה- 80 של המאה הקודמת כאשר הרזרבות במט״ח של הבנקים המרכזיים גדלו באותה תקופה פי 4 בלבד.

דוגמאות אלה מזכירות, כי לגורמים הפועלים למטרות רווח (במקרה זה, ספקולנטים בשוק המט"ח), יש סיכוי רב יותר להצליח אל מול גורם שאינו פועל למטרות רווח (בנק מרכזי).

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? במקום "לתרום" כסף לספקולנטים הפעילים בשוק המט"ח מוטב שקברניטי המשק ישקיעו את הכספים באופן מידי בקרנות סיוע ליצואנים בינוניים וקטנים אשר נקלעו לצרה כתוצאה מהמגמה האחרונה בשוק, ואשר אינם מסוגלים לספוג את ההפסדים שנגרמו להם מבלי להיסגר או לפטר עובדים. כמו כן, יש צורך להשקיע בהדרכה של אנשי כספים ושל הציבור הרחב בכל הנוגע לסיכוני מטבע ולגבי הדרכים בהם ניתן להימנע מלקיחת סיכונים אלו בעתיד (למשל, מעבר לתשלומים הנקובים בשקלים, שימוש בעסקאות עתידיות ועוד).

מאת: אורן קפלן, מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים בע"מ ומחבר הספר "פסיכו-פיננסים"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".