על משמעותו של המשוב
אחד הדברים הראשונים שלומד כל מנהל, במסגרות הלימוד שמכשירות אותו לתפקיד, הוא חשיבותו של המשוב ביחסיו עם העובדים. אין מנהל שלא יגיד לך שמשוב הוא כלי ניהולי ממדרגה ראשונה, במיוחד בחברות היי-טק. אבל בפועל, מסתבר שלמילה "משוב" יש הרבה מאוד היבטים, לא כולם יודעים ליישם אותה כהלכה, ומכאן שהמטרה שלשמה היא קיימת - מתפספסת. המגזין האמריקני CIO התייחס לנושא זה באחד מגיליונותיו האחרונים.
הדבר המרכזי שמנהל צריך לדעת, כאשר הוא רוצה לתת משוב לעובדיו, הוא לא להפוך את זה למעמד שבו אתה שופט את העובד, או נותן לו הרגשה כאילו ההערות הן אישיות. אף אחד לא אוהב לקבל הערות מהבוס, והתגובה הראשונית היא תמיד ניסיון להתגונן. מנהל טוב, נכתב במאמר במגזין CIO, הוא מנהל שיודע למצב מראש את שיחת המשוב עם העובד, לכיוון של ענייניות ולא לכיוון האישי, גם אם הוא מנסה להעיר לו על התבטאות, או על פעולה מסויימת שהעובד עשה או לא עשה. הגלישה אל עבר "בית דין שדה" היא מהירה, והגבולות הם דקים. אם תרצו, זו התורה על רגל אחת. אבל לא רק.
מהו משוב?
ראשית, מהו משוב? משוב הוא סוג התנהגות של מישהו, שאם מביאים אותו לתשומת ליבו, זה עשוי להשפיע על העתיד. מתן משוב לכל עובד, הוא משימה חשובה עבור כל מנהל. כל עובד צמא למשוב ממי שהוא כפוף אליו. העובד בעיקר זקוק למידע - לדעת האם מה שהוא עושה זה טוב או לא. לא פעם, כאשר הוא מקבל הערות על דבר שעשה או לא עשה, הוא משדר למנהל מסר עקיף: "למה לא אמרת לי?". בנקודה הזו, המנהל צריך לרשום לעצמו נקודת חובה, כי כנראה שהעובד לא הבין את משמעות המסר של המשוב שלו. הנקודה המהותית, מציינים כותבי המאמר, היא להבדיל בין משוב להערות אישיות על התנהגות: "משוב אינו פסק דין", הם כותבים.
אז איך מייצרים משוב נכון? ראשית, עשה הכל כדי שכאשר אתה מקיים שיחת משוב, אתה והעובד תדברו על אותו דבר, שהנתונים יהיו מוסכמים וידועים. אחרת, השיחה תחרוג ממטרתה, ותהפוך לויכוח - מהן העובדות ומי צודק. לשם כך, לא דרושה שיחת משוב. בתחילת השיחה הבהר היטב את כוונותיך. ודא שהשומע מבין היטב כי אין בכוונתך להטיף לו מוסר. ודא היטב שה'קליק' ביניכם בנושא נוצר, ואז גם תוכל להמשיך הלאה. אחרת - תאבד את העובד והשיחה לא תועיל.
אחת הבעיות של מנהל, היא הרצון למצוא חן בעיני עובדיו, שהם גם חבריו לעבודה. ההבדל בין משמעת ושמירה על נהלי דיווח ואכיפת המשמעת, לבין העדר משמעת - הוא דק מאוד. מרבית המנהלים מעדיפים לא להיכנס לעימות עם עובדיהם, אבל לפעמים החברות הזו עלולה לעלות ביוקר לשני הצדדים. העובד שנכשל בתפקידו ואחר כך כועס על המנהל, מדוע הלה לא התריע בזמן; והמנהל עצמו, שלא דיווח לממונים עליו על הבעיות באותה מחלקה שהוא אחראי לה, רק משום שרצה להיות חבר של העובדים. לכן הדבר הראשון הוא, שכאשר אתה מזמין עובד, או קבוצת עובדים, לשיחת משוב - עליך להבהיר מראש שזו אינה שיחת חברים. זה לא אומר שאתה צריך להיות הדובר היחיד בשיחה. מנהל טוב חייב להקשיב לעובדיו, לשמוע ולתת להם את זכות התגובה במהלך השיחה.
עצה נוספת: מנהל טוב שואף לתת לעובד דוגמאות למה שצריך לעשות, והוא מתאר מציאות מסוימת. אבל גם כאן, אסור למנהל ליפול בדרך, ולא לגרום לעובד לענות לו :"אבל זה בדיוק מה שאני עושה...". אם העובד השיב לך כך, סימן ששיחת המשוב לא הצליחה.
המשוב הראשון שלי
המאמר נפתח בדוגמה שמביאה מנהלת ותיקה, שנזכרה במשוב הראשון שלה לפני הרבה שנים, באחד המקומות שבהם עבדה: היא נזכרה שהמנהל שלה קרא לה ואמר לה שהיא לא מסיימת את העבודה שלה בכל יום.
"הייתי משוכנעת שאני מסיימת את כל המטלות שלי, כי אף אחד לא אמר לי ההיפך", אמרה אותה מנהלת, "המנהל הסביר לי שאני לא ממוקדת במטרה אחת, בפרויקט אחד ומסיימת אותו, אלא מתחילה פרויקט, מאבדת את העניין והמתח בו ואחר כך עוברת לפרויקט אחר. הסבר קצר שלו, הספיק לי להבין שכל מה למדתי באקדמיה על מולטי-טסקינג, זה טוב לאקדמיה. וכאשר התחלתי ליישם את ההמלצה של המנהל, ולהתמקד בפרויקט אחד עד לסיומו, הבנתי שנים אחר כך, כמה אותו מנהל צדק.
לימים, כאשר ניהלה קבוצות עבודה, נהגה המנהלת לספר על אותו מפגש ראשוני שלה עם המשוב. מהר מאוד גילתה, כי היא אינה היחידה והשיחות על מהות המשוב, הפכו לשיחות מרתקות ומעשירות.
שורה תחתונה: אנחנו לא רואים את עצמנו, כפי שאחרים רואים אותנו. מכאן, נולד הצורך במשוב. אבל כדי לעשות אותו, צריך להיות ממוקד, להיזהר לא להפוך לשופטים, וגם לחשוב היטב, האם שיחת המשוב נחוצה, או לא. לפעמים עדיף לבטל אותה או לדחותה, מאשר להתחיל בשיחת משוב, ואז - להיכשל בה. חומר למחשבה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.