צרכנות: מסתבר שאפשר גם אחרת בשירות הלקוחות

במשך השנה כתבנו כאן על דברים לא נעימים שקרו לנו עם חברות גדולות. הפעם, כשרוח יום העצמאות עדיין מנשבת - אנו רוצים לספר גם דברים טובים
ויקי ויכמן |

בימים אלה, כשרוצים להכריז חרם צרכנים על כביש 6 בגלל העלאת מחירי הנסיעה בו, לי דווקא יש מילים חמות להגיד על שרות הלקוחות שלהם: לפני כחודש וחצי, מצאתי בתיבת הדואר שלי הודעת תשלום מכביש 6, בסך 15.34 שקל על נסיעה בכביש, בתקופה שבין סוף 12/06 לבין תחילת 03/07. תאמרו מי זוכר דברים שעה בתקופה כזו ארוכה? נכון, גם אני לא זכרתי... למיטב זיכרוני לא נסעתי בכביש 6 וליתר ביטחון ביררתי עם בני משפחתי. אף אחד לא זכר שנסע נסיעה בכביש 6.

לא נסעתי - לא שלמתי

חיכיתי ליום המחרת כדי לברר פרטי החיוב עם שירות הלקוחות של כביש 6.

בשעות הבוקר חייגתי לשרות הלקוחות של כביש 6. המתנה קצרה מאד , ומיד ענתה לי הדס ממחלקת שירות הלקוחות. ולאחר בירור קצר מצאנו את מקום הנסיעה, תאריך הנסיעה המדויק ואפילו שעה. פרטים אלו לא רעננו את זיכרוני בדבר הנסיעה ובדיקה מדוקדקת יותר של הדס גם נתנה פרטים

נוספים. מסתבר שהרכב צולם והדס פירטה את סוג הרכב, צבע וגגון שיש על גג הרכב . עוד חיפשה סימנים מיוחדים כדי לעזור לי ולוודא שאכן, ללא ספק זהו רכבי.

כמובן שעם הפרטים שקיבלתי, לא עלה בדעתי להכחיש הנסיעה, רק ציינתי שכנראה נעשתה בתום לב ושאלתי מה ניתן לעשות במקרה כזה.

עוד הוספתי ואמרתי, כי למיטב זכרוני לא נסעתי בכביש, אך מאחר והמכונית צולמה, כנראה שנסעתי בטעות ואולי אפילו רק בקטע קטן ממש בסמוך למקום בו מצולמת המכונית כדי לוודא הנסיעה לגביית תשלום. לשאלתי מה אפשר לעשות במקרה כזה , ביקשה ממני הדס להמתין כדי שתוכל תבדוק אם אפשר לעזור. בדיקה קצרה נוספת והיא אומרת שאכן היא רואה שזו הפעם הראשונה שחויבתי/נסעתי בכביש ולכן אם אמתין, תבדוק שוב אם תוכל לעשות משהו נוסף בקשר לחיוב זה. עוד המתנה קצרה והדס חוזרת אלי בתשובה שהחיוב יבוטל.

לדבריה, מאחר וזו נסיעה ראשונה שלי בכביש זה, יכול להיות שאכן נסעתי במקרה בכביש ולמען הסר ספק (יכול להיות שאכן נסעתי בכביש בטעות), היא תבטל את החיוב ותשלח אלי מכתב המאשר זאת.

ואכן, כשבועיים לאחר מכן הגיע אלי זיכוי המבטל את החשבונית !

כמה נעים לדעת שבצד השני של הקו יש מישהו שמאזין (ומאמין) לדברים שאתה אומר.

שירות זה לא תמיד לסחוט

מסתבר שגם לאחר שאיש שרות לקוחות אחד בחברה נותנת שרות אינו עושה את הדברים כמו שצריך וכמובטח, לא צריך לוותר או להתייאש אלא רק לפנות לאחר.

לפני כחצי שנה, שדרגה רותם את מכשיר האורנג' שלה למכשיר מתקדם יותר. באותה הזדמנות גם רכשה קו נוסף. את הקו שהיה ברשותה הפכה לקו טוקמן.

לאחר שעברה עם הנציגה על כל הפרטים (מחירים חדשים, ביטולי תכניות ישנות ופתיחת תכניות חדשות, הטבות ועוד) יצאה מרוצה ומחייכת.

אלא שבפועל, לא בוטלו חלקים שהיו צריכים להיות מבוטלים והסיכומים היו דבר שונה לגמרי ממה שנעשה בפועל. רותם המשיכה לקבל חיובים על הקו הישן אותו המירה לטוקמן וגם על הקו והמכשיר החדש, חויבה לפי תעריפים

יקרים, חויבה על תכניות שהיו צריכות להיות חינם ועוד. לאחר שלשה חודשים של פניות והסברים טלפוניים ארוכים (שלא עזרו) עם מספר נציגים, נגשה רותם למרכז שירות הלקוחות דן של אורנג' שנמצא מול קניון איילון ובשיחה ארוכה (למעלה משעה וחצי) עם רועי דנון, נציג שרות אדיב

ביות, שהקשיב ולא איבד סבלנותו, עברו ובדקו יחד את טענותיה לגבי החיובים אחד לאחד.

רועי בדק כל טענה ובקשה של רותם ולאחר ששוכנע שאכן מגיעים לה זיכויים, העביר פנייה/בקשת זיכוי למח' הכספים.

למותר לציין שרותם החזיקה אצבעות שהפעם יפעלו הדברים כמו שצריך ואכן יגיע הזיכוי המובטח.

ואכן, לאחר בדיקה, שאמנם לקחת קצת זמן (כחודש), הגיעה לביתה הודעת זיכוי בסך של 856 שקל עבור כל ההטבות, שינויי תכנית, הנחות וזיכויים רלבנטיים לשינויים ולרכישה החדשה שלה.

אז בפעם הבאה - לא לוותר אלא לדרוש את המגיע לכם. אם נציג אחד לא ביצע את הדברים כפי שצריך, ישנו אחר שיעשה זאת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.