היעד: 2010

ועדת השרים לענייני כלכלה וחברה התבקשה לאשר את המשך מימון פרויקט המרכבה, שהחל ב-2003 ואמור להסתיים ב-2010. במסמך שהגיש החשב הכללי רו"ח ד"ר ירון זליכה לוועדה, צויין שלא רק שהתקציב אינו חורג, אלא שאף בוצעו בו התאמות וקיצוצים
יהודה קונפורטס |

קצת קשה להאמין לפעמים עד כמה הזמן חולף במהירות. זה מרגיש כאילו הוא התחיל רק עכשיו, אבל עוד מעט יחגוג פרויקט המרכבה יום הולדת ארבע. הרעיון ליישם מערכת רוחבית כוללת לניהול משאבים ארגוניים (ERP), שמטרתה יצירת תשתית מיחשוב אחידה במוסדות הממשלה אמנם רקם עור וגידים כמה שנים לפני כן, אבל בפועל תוקצב והחל לנוע ב-2003. לוועדת השרים לענייני כלכלה ורווחה הוגשה לא מכבר החלטה, המבוססת על מסמך שהכין החשב הכללי, רו"ח ד"ר ירון זליכה ובו בקשה מנומקת להמשך מימון הפרויקט, על בסיס המסגרת התקציבית שאושרה בזמנו בממשלה - 635 מיליון שקלים - כאשר המימון שהוועדה צריכה לאשר הוא בסביבות ה-400 מיליון שקלים עד 2010. המסמך גם מסכם את תמונת המצב של פרויקט המיחשוב השאפתני ביותר שיצאה אליו אי פעם ממשלה בישראל ומספק הצעות להמשך תיקצובו עד 2010.

התקציב ששוריין מראש הותנה בדיווח שיגישו אנשי הפרויקט לממשלה אחת לחצי שנה בנוגע לקצב ההתקדמות - דיווח שמזכיר דיווחים למועצת מנהלים. מי שמכיר את ההתנהלות הממשלתית בנושא פרויקטים וכספי ציבור בכלל, מתקשה להאמין שההחלטה הזו אפילו מיושמת בצורה זו או אחרת. מי שמחפש הוכחה שמדובר בדבר אמיתי, יכול למצוא בין השורות, במכתבו של זליכה, פירוט על הקיצוצים וההתאמות שנעשו בפרויקט כדי לעמוד במסגרת התקציבית ולא לחרוג ממנה. צריך לזכור שזליכה אינו רק החשב הכללי ששומר על הקופה הציבורית, אלא גם מי שמופקד על ביצוע פרויקט המרכבה, כאשר על הניהול השוטף אחראי סגנו הנאמן, איציק כהן. נאה דורש נאה מקיים.

סך כל תקציב הפרויקט, כפי ששוריין בתקציב המדינה, הוא כאמור 635 מיליון שקלים שמתפרסים לאורך שבע שנים. בין השנים 2003 ל-2006 הושקעו בפרויקט 234 מיליון שקלים. השנה יושקעו 102 מיליון שקלים וכך גם בכל שנה עד 2009. ב-2010 יושקעו כ-60 מיליון שקלים. כדי ליישם את החלטת הממשלה, שמתנה את התקציבים בדיווחים על ביצוע, הורו החשב וסגנו על הקמת גוף בקרה חיצוני שיבקר את כל הפעולות של הפרויקט, ולצורך כך נגרעו מהפרויקט 12 מיליון שקלים. 35 מיליון שקלים נוספים הוקצו לטובת פרויקט מב"ט - פרויקט מיחשוב בטחוני - שלאחר שנים של עיכובים הצליחו להציל אותו.

42 משרדים באוויר

בדיווח שהוגש לוועדת השרים נכתב, כי עד כה 42 משרדי ממשלה נכנסו לתוך הפרויקט. המשך הפרויקט נעשה על סמך הערכה תקציבית וארגונית מחודשת שבעקבותיה הוגשה ההצעה לוועדת השרים לענייני כלכלה. בהצעת ההחלטה לוועדת השרים נאמר כי קצב המשך ההטמעה יתבסס על שורה ארוכה של עקרונות. משרדים בעלי השפעה תקציבית מהותית, למשל, ימתינו בתור עד 2009, כאשר שנת 2010 תהיה שנה של יישור קו.

במקביל, עד סוף הפרויקט יבוצעו הרחבות נדרשות למערכות ייעודיות, כגון מטה החשב הכללי, מטה נציבות שירות המדינה וממשק לכל המערכות המנהלות את חובות ונכסי פרויקטי המדינה. כמו כן, מוצע לוועדה כי בגופים בעלי צרכי ביטחון ייחודיים תיושם המערכת במסגרת יישום "מרכבה ביטחונית".

יש לשבח את מנהלי הפרויקט על כך שצפויה להיות התעיילות רציפה בשלב התחזוקה השוטפת בהיקף של 10% השנה, 3% בשנה הבאה ו-2% נוספים משנת 2009 ועד סוף הפרויקט. כל אחד שהיה מקורב פעם לפרויקטי ממשלה וראה במו עיניו את קצב ההתנהלות של פרויקטים, יודע כי סעיף התחזוקה הוא הסעיף הכי בעייתי: קשה לשלוט עליו והוא מהווה מעין חור שחור. ההתייעלות באה לידי ביטוי בקיצוץ רוחבי של משאבי הטמעה, תחזוקת "אופן" וסיוע למשתמשים. קיצוצים נוספים היו ויתור על פריסת המערכת בשלושה משרדים: הכנסת, מבקר המדינה וועדת הבחירות. במסמך שגובש לוועדה צויין, כי מדובר במשרדים בעלי "השלכה זניחה".

בסך הכל מתבקשת הוועדה לאשר 470 מיליון שקלים לשלוש השנים הבאות, ועוד 314 מיליון - עלות כלל התחזוקה השוטפת למשך כל השנים. סכומים אלו, נאמר במסמך של הוועדה, מגלמים קיצוץ של 92 מיליון שקלים בתקציבי עלות ההקמה ו-257 מיליון שקלים בתחזוקה השוטפת. רו"ח ד"ר זליכה מציין, כי העלות הכוללת של הפרויקט אינה כוללת את פרויקט המרכבה במשטרה, שממומן על ידי מערכת הביטחון וכמובן לא את הבקרה החיצונית.

תוכנית הפריסה לעלייה לאוויר לשנים הבאות היא כזו: עד סוף השנה יצטרפו לפרויקט משרדי התרבות המדע והספורט, הפנים, החינוך, לפ"מ, רשות החשמל, משרד התקשורת, משרד ראש הממשלה ויחל יישום במטה החשכ"ל, שימשך עד 2008. בשנת 2009 יצורפו לפרויקט משרד השיכון, מפ"י, משרדי הרווחה, התמ"ת ועל הפרק גם בתי החולים, תלוי במסגרת התקציבית שתישאר. אחרונים חביבים יהיו רשות המיסים, שירות התעסוקה ועוד גופים שונים.

השורה תחתונה

כבר כתבנו כאן לא פעם, כי לדעתנו המבחן האמיתי של הפרויקט איננו במועד סיומו או בתקציב שעמדו בו או לא, אם כי גם זה חשוב. המבחן הוא היום שלמחרת, היום שבו אנשי האוצר יניחו את המפתחות על שולחן הממשלה ויגידו: "אנחנו את שלנו עשינו". המבחו האמיתי יהיה במידת היישום של הפרויקט במשרדי הממשלה, בהשפעה שלו על שינוי תהליכי עבודה ותרבות ניהול ובעיקר על שיפור השירות לאזרח, הדגל שבשמו הממשלה בכלל דנה בנושא. נכון שיש תהליכים בפרויקט שאין מהם דרך חזרה והשיפור המבני והארגוני שהם מחוללים הוא משמעותי, אבל למרבה הצער יותר מדי דברים נשארים תלויים ברצונותיהם, כוונותיהם והאינטרסים של בעלי התפקידים ומקבלי ההחלטות - שמערכות שקופות מידע זמין ואמין לא תמיד משרתים אותם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.