השר אטיאס יוצא נגד "תוכניות הדקה" של חברות הסלולר

עמדת אטיאס: "מנויי החברות הסלולריות משלמים עשרות מיליוני שקלים בשנה על זמן אוויר שבפועל לא צרכו"
אפרת אדיר |

"תוכניות הדקה" שמשווקות החברות הסלולריות בהתלהבות רבה החל מסוף שנת 2005, מעלה את חשדו של שר התקשורת לגביהן והיום (ד') הוא יוצא בשימוע לחברות הסלולר בנוגע לתוכניות אלו. עמדת אטיאס בנושא: "מנויי החברות הסלולריות משלמים עשרות מיליוני שקלים בשנה על זמן אוויר שבפועל לא צרכו".

לשם הבהרה, תכניות המחויבות על פי מקטעים בני דקה ("תוכניות דקה"). משווקות בהתאם לסעיף ברישיונן של חברות הסלולר, המתיר להן לשווק תוכניות במקטעי חיוב חלופיים בכפוף לכך שהמנוי יוכל לעבור בכל עת לתוכניות המחייבות במקטעים בני 12 שניות לכל היותר. משרד התקשורת התכוון בסעיף זה, לאפשר הגדלת הגמישות השיווקית של חברות הסלולר, אך להבטיח כי רוב רובן של התוכניות שתשווקנה על ידי החברות, תתומחרנה במקטעי חיוב בני 12 שניות לכל היותר.

כאמור, לאור מאמצים נרחבים של החברות הסלולריות לעודד הצטרפות של מנויים לתוכניות דקה ולאחר שנתקבלו פניות ציבור רבות אל משרד התקשורת, החליט משרד התקשורת לבחון את הנושא.

ממצאי הבדיקה שערך המשרד מצביעים על כך שאופן שימושן של החברות הסלולריות בסעיף, אינו תואם את תכליתו וכן יצר מספר בעיות צרכניות, כאשר אחת מהן היא שמרבית התוכניות שהוצעו למנויים בתקופה שנבחנה היו תוכניות המחויבות על פי מקטעים בני דקה. בחלק מהחברות, בקרב המצטרפים החדשים, הגיע שיעור המצטרפים לתוכניות דקה ליותר מ-80%.

נזק שנתי לצרכנים

החברות ממקדות את מאמצי השיווק שלהן בתוכניות הדקה וממעטות לחשוף את המנוי לחלופות העומדות בפניו, באופן אשר אינו מאפשר לו לבצע בחירה אמיתית בין תוכנית בה החיוב הוא על פי מקטעים בני 12 שניות או תוכניות הדקה.

לדברי משרד התקשורת, מצב דברים זה מעמיד בספק את מימוש תכלית הסעיף ולמעשה, תוכניות הדקה אינן מיטיבות עם המנוי, שכן בתוכניות דקה, שיעור השניות אשר הלקוח שילם עליהן מבלי שצרך אותן בפועל, נע בממוצע בין 25%-40%.

לשם השוואה, התעריף האפקטיבי לדקה שמשלם מנוי בתוכניות הדקה גבוה משמעותית מהתעריף שמשלם מנוי בתוכניות חיוב רגילות. המשמעות של הנטל העודף על הצרכנים בנקודת הזמן בה המשרד ערך את בחינתו, במונחים שנתיים, נאמדת בעשרות מיליוני שקלים. במידה ומגמת הגידול במספר המנויים שישתייכו לתוכניות דקה תימשך, הרי שהנזק השנתי הכולל לצרכנים בטווח הארוך יגדל.

כמו כן, בעניין העדר שקיפות למנוי - המשרד התרשם כי החברות אינן מספקות הסבר מפורש לגבי משמעות השינוי במקטעי החיוב, כלומר לא מוסבר למנוי כי במידה ויקיים שיחה שאורכה קצר מדקה, יחויב בדקה במלואה.

בתוך כך, מבין השר אטיאס של כי יכולתו של המנוי לקבל החלטה מושכלת בדבר תוכנית החיוב המתאימה לו הינה מוגבלת. "המנוי אינו מקבל מידע מספק על מנת להשוות בין התוכניות ולבחור עבורו את תוכנית התעריפים המתאימה ביותר להרגלי הצריכה שלו", מסביר אטיאס את הבעייתיות ומשנה את הכללים.

לפי ההוראות החדשות החלות על חברות הסלולר, בינואר 2009 תיכנס לתוקפה ההוראה ברישיון המפעילים, לפיה משך הזמן לחיוב הוא שנייה אחת. אולם, עדיין קיימת בעיה עם סעיפים מסויימים ברשיון המפעילים אשר עלולים לגרום לכך שבמקום שבמועד זה ישתנו תנאי התוכניות מ-12 שניות לשנייה אחת, יוכלו להמשיך ולהתקיים תכניות המחייבות במקטעים בני 12 שניות.

לאור הדברים שצוינו לעיל, שוקל משרד התקשורת לבטל את הסעיפים הרלבנטיים ברישיונות חברות הסלולריות, באופן שלא יתאפשר חיוב במקטע גדול מ-12 שניות. מכתב השימוע עליו חתום ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל בכיר כלכלה ותקציב, נשלח לחברות הסלולריות היום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה