אולמרט לארי אליסון - בוא לביקור בישראל בקיץ הקרוב

ההזמנה נמסרה למנכ"ל ומייסד אורקל במסיבה פרטית שערך בביתו לפני כמה שבועות, לכבוד סנטור אמריקני, ידידו האישי. הלה הרעיף שבחים על ישראל ובמיוחד על סגניתו צפרא כץ

האם לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, ינחת בישראל בקיץ הקרוב? אם יעשה זאת, הוא ייענה בכך לבקשתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אשר שיגר אליו הזמנה רשמית לפני כמה שבועות. את ההזנה מסר לאליסון יו"ר הסוכנות היהודית, זאב בילסקי, שהיה בין המוזמנים למסיבה פרטית שערך אליסון בביתו המפואר שבסן-פרנסיסקו; כך נודע לאנשים ומחשבים.

המסיבה נערכה לכבוד סנטור אמריקני, ידידו האישי של אליסון, שבתו מתמודדת בבחירות מקומיות שצפויות להיערך בקרוב. בילסקי, יו"ר הסוכנות, אישר את הפרטים. לדבריו, אליסון קיבל את ההזמנה ולא השיב בשלילה, אבל אמר כמובן שיבדוק את הנושא. באירוע נכחו מספר אנשי היי-טק ונציגים בכירים מישראל, ואליסון, יהודי במוצאו, הרעיף שבחים רבים על מדינת ישראל ועל תעשיית ההיי-טק שלה. בנוסף, הוא הציג בפני אורחיו בגאווה את סגניתו, צפרא כץ, שלדבריו היא השכירה בעלת המשכורת הגבוהה ביותר בחברתו, "ובצדק, מאחר והיא עושה את העבודה הכי קשה והכי חשובה".

כץ, כזכור ביקרה פעמים רבות בישראל, מתוכם פעמיים בביקורים ששילבו עבודה - בקיץ לפני שנתיים ולפני שלוש שנים. ביקוריה של כץ הוגדרו אמנם כביקורים פרטיים, לצורך חופשה וביקורי משפחתה ומשפחת בעלה, אבל היא הקדישה זמן לעסקים, לפגישות עם עיתונאים ועוד.

באוקטובר 2005 נחת יו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס בישראל לביקור בן 24 שעות בדיוק ועורר התרגשות רבה. המנכ"ל שלו, סטיב באלמר, ביקר בישראל בכנס TechEd, בשנת 2004.

לאליסון יש פינה חמה למדינת ישראל, ובעבר נקשר שמו עם השקעות בחברות הזנק ישראליות שונות. שמועות בלתי מאושרות ידעו לספר כי אליסון אף ביקר פעם או פעמיים בארץ, בחשאי, ללא שום הודעה מוקדמת, לזמן קצר ביותר - במטוסו הפרטי. ביקורו בישראל, אם אכן ייצא לפועל, יהיה ללא ספק נקודת ציון היסטורית.

אליסון נחשב לאחד האנשים העשירים בעולם, שמתפרסם לא מעט גם בגלל תחביביו היקרים, נהנתנותו ואהבתו לחיים היפים. הוא הבעלים והמממן של סירת מירוץ שהתמודדה על גביע אמריקה בשנת 2003. ברשותו בית בשווי 20 מיליון דולרים, הממוקם ליד סן פרנסיסקו - שם נערכה המסיבה לכבוד הסנטור ובתו - וגם כמה מטוסים. עם אחד מהם בוודאי ינחת בישראל, אם יקפיד על הוראות הנחיתה - בעבר נרשמו לחובתו עבירות של אי ציות להוראות בשדה התעופה של סן חוזה.

צמרת סאפ, יריבתה המרה של אורקל, כבר ביקרה בישראל יותר מפעם אחת, והניג קגרמן, יו"ר סאפ העולמית, ביקר בארץ בעת חנוכת מרכז הפיתוח של החברה ברעננה. גם אורקל ישראל מגדילה באחרונה את השקעותיה בישראל. בעת ביקורה האחרון של כץ בישראל, היא חתמה על הסכם שיתוף פעולה מיוחד עם המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר.

בטקס חנוכת מרכז הפיתוח הישראלי של אורקל, על בסיס חברת דמנטרה אותה רכשה, אמר משה חורב, מנכ"ל אורקל ישראל, כי הסניף הישראלי עומד להגדיל את השקעותיו בישראל - מארבע חברות בהן היא משקיעה במשותף עם הממשלה, ל-15-20 חברות. יתכן וביקורו של אליסון, אי שם בקיץ הקרוב, יבשר על התפתחות דרמטית בתהליכי השקעה אלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.