גנבים כבר לא אוהבים רכבי יוקרה?

מנתוני איתוראן: ישנה ירידה של 57% בניסיון לגנוב רכבי יוקרה מול עלייה של 33% בניסיונות גניבה משפחתיות ברבעון הראשון; גוש דן - מובילה בניסיונות גניבה; ירידה של 38% בגניבות באזור הדרום; שנות ייצור 2000-2002 החביבות ביותר על גנבי הרכב
אריאל אטיאס |

אילו מכוניות הן הנגנבות ביותר ישראל - אם חשבתם שיקר יותר - מושך יותר, טעיתם. מחקר שוק שנערך על ידי חברת איתוראן קובע, כי ברבעון הראשון של שנת 2007 נרשמה ירידה של 15% בניסיונות גניבת רכבים (הנתונים נאספו ממכוניות בהם מותקנת מערכת איתוראן) לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עיקר המגמה מתבטאת בסגמנט רכבי היוקרה (ירידה של 57%) ובג'יפים 4X4 (ירידה של 36%).

יחד עם זאת, אנו מזהים עלייה של 33% בניסיונות גניבה לכלי רכב פרטיים (משפחתיות). משאית – עלייה של 4%; טנדר פיק-אפ – ירידה של 12%; מסחריות – ירידה של 7%.

עוד עולה, כי סגמנט הרכב בעל שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר הוא: משאית (32% מהאירועים) ואחריו - טנדר פיקאפ (16%); מסחרי (15%); ג'יפ 4X4 (14%); פרטי [כולל מונית] (14%); רכבי יוקרה (7%); כלי צמ"ה (3%).

שנות הייצור החביבות על גנבי הרכב הן 2000-2002, המהוות 34% מכלל ניסיונות הגניבה לרכבים הממוגנים באיתוראן (ממוצע של כל דגמי הרכב). רכבים חדשים (שנות ייצור 2006-2007) מהווים 13% מסך אירועי האמת. ברבעון זה הצליחה איתוראן להביא למעצר 27 חוליות גנבי רכב וזאת באמצעות פעילות יזומה של אוכפי איתוראן בשטח בשיתוף משטרת ישראל.

בהמשך לנתוני שנת 2006, גם ברבעון זה אנו מרגישים המשך לירידת נפח פעילות גנבי הרכב באזור הדרום (ירידה דרמטית של 38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד). כמו כן, פעילות האכיפה המוגברת של אוכפי איתוראן באזור השרון חתכה את מס' ניסיונות הגניבה לרכבים הממוגנים באיתוראן באזור זה ב 44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

באיתוראן מציינים, כי במשך שנים נחשב אזור השרון כפופולארי על גנבי הרכב, עקב קרבתו למרחב התפר. מצד שני - אזור ירושלים המשיך להציג מגמה של עלייה - גידול של 21% בניסיונות הגניבה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

האזור בו היו מספר ניסיונות הגניבה הגדול ביותר מתחילת השנה (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הוא: גוש דן (32% מהאירועים) ואחריו - השפלה (18%); השרון (17%) נפת ירושלים (14%); הדרום (9%); הצפון (9%); איו"ש (2%). חמשת הערים (תחום מוניציפאלי) בעלות שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולה ביותר (לרכבים הממוגנים באיתוראן) הן: ירושלים (10%); תל אביב (6%); פתח תקווה (5.5%); ראשל"צ (4.2%); אשדוד (3.9%).

השיטה הנפוצה לגניבת רכב היא פריצה אלימה למכונית (ניפוץ חלון / שבירת מנעול דלת) וניסיון הנעת הרכב ע"י חיבור חוטים / החלפת מחשב המנוע (שיטה זו מהווה 89% מכלל ניסיונות הגניבה ברבעון האחרון). בהמשך למגמה מהשנתיים האחרונות, נתפסו מכוניות רבות מדגמים שונים, בהן הגנבים השתמשו במחשב מנוע "בתול" (פרוץ טכנולוגית המתאים לכל הרכבים מאותו הדגם), אשר בעצם מבטל את אפקטיביות שולל התנועה המקורי ברכב.

שיטת ה"דאבל" (פריצה לבית הלקוח וגניבת מפתחות הרכב) היוותה 6% מכלל ניסיונות הגניבה (שיטה זו נפוצה בעיקר בסגמנט רכבי היוקרה); שוד – 4%; גניבת הרכב כאשר המפתח נשאר במתנע ובעליו מחוצה לו – 2%.

בהמשך למגמה אשתקד, אנו ממשיכים לזהות גניבות רכב, אשר יש חשד ממשי כי נגנבו והועברו לשטחי הרש"פ באמצעות מעורבות משתמש מורשה (תרגילי עוקץ/הונאת חברות ביטוח).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה