פתרונות של דאסו סיסטמס סייעו לפתור את תעלומת 'חיאופס' - הפירמידה הגדולה במצרים

פתרונות תלת-מימד בזמן אמת של דאסו סיסטמס איפשרו לארכיטקט ז'אן-פייר הודין לבנות מודל ולחקור את הפירמידה בתלת-מימד ולהריץ סימולציות המאשרות את התיאוריה שלו, שהפירמידה נבנתה מבפנים ולא מבחוץ

דאסו סיסטמס (Dassault Systemès), המפתחת פתרונות 3D (תלת מימד) ו-PLM (ניהול מחזור חיי מוצר), חשפה בבכורה עולמית את התיאוריה המדעית המוכחת לבניית הפירמידה הגדולה 'חיאופס' (Kheops) בגיזה שבמצרים, בשיתוף עם היוצר שלה - הארכיטקט ז'אן-פייר הודין. פתרונות תלת-מימד בזמן אמת של דאסו סיסטמס איפשרו לז'אן-פייר הודין לבנות מודל ולחקור את הפירמידה בתלת-מימד ולהריץ סימולציות המאשרות את התיאוריה שלו, שהפירמידה נבנתה מבפנים (ולא מבחוץ).

הסוד של הפירמידה הגדולה – השריד האחרון מבין שבעת פלאי תבל הקדומים של העולם, ריתק אנשים במשך דורות. אינספור תיאוריות פותחו באשר לאופן בו נבנתה הפירמידה, אך אף אחת מהן לא עמדה למבחן אנליטי. ב-1999 הייתה להודין תובנה, בעקבותיה החליט להקדיש את עצמו לפיתוח תיאוריה זו. במשך כשמונה שנים של מחקר, הוא דימה את אתר הבנייה של 'חיאופס' לאתר הבנייה התעשייתית הראשון בעולם.

על-מנת לשכלל ולבחון את התיאוריה שלו, פנה הודין לעזרתה של חברת דאסו סיסטמס. כחלק מתוכנית "התשוקה לחדשנות" ("Passion for Innovation"), דאסו סיסטמס החליטה לסייע להודין לפתור את התעלומה בת 4,500 השנים עם פתרונות ה-3D שלה בזמן אמת.

פתרונות 3D בזמן אמת של דאסו סיסטמס איפשרו להודין לבסס את התיאוריה הראשונה אי-פעם, המסבירה את בניית הפירמידה הגדולה מהמסד ועד הטפחות. התיאוריה מבוססת על שלושה עקרונות:

- השימוש בסוללת פיגום חיצונית לבניית 43 המטרים הראשונים של הפירמידה;

- השימוש בסוללת פיגום ספיראלית פנימית מאחורי פני הפירמידה להשלמת הבנייה;

- השימוש של הגלריה הגדולה עבור קליטת המערכת הגאונית של משקלי-נגד להרמת אריחי הגרניט הכבדים (עד 63 טון) של התקרה בחדר הקבר של המלך.

"התיאוריה של ז'אן-פייר הודין אינה רק מעניינת, היא מגובשת ומהפכנית. הוא מתייחס לבנאים באותה תקופה ברצינות, ורואה אותם כקברניטים הגדולים של בנייה וכמהנדסים אמיתיים", אומר האג'יפטולוג והמומחה לפירמידות ריינר שטדלמן, לשעבר מנהל המכון הגרמני לארכיאולוגיה בקהיר.

ד"ר בוב ברייר, אג'יפטולוג ומומחה עולמי ידוע בתחום המומיות, אמר כי "תיאוריות 'אפויות למחצה' הוצגו על הפירמידה הגדולה, ועד עתה אף אחת מהן לא עברה את מבחן הניתוח המבוסס. התיאוריה של ז'אן-פייר הודין שווה בחינה הודות לגישה המדעית הקפדנית שלו, אותה הוא תומך עם כמויות גדולות של הוכחות מבוססות בשטח". שני המומחים ילוו את הודין במשלחת מדעית לאתר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.