ועדת הכלכלה תוקפת את חברות הסלולר על העלאת תעריפים
ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ג') דיון דחוף בהצעה לסדר של ח"כ אורית נוקד (עבודה) בעקבות "העלאה בלתי פוסקת של תעריפי הסלולר".
ח"כ נוקד פתחה את הדיון באומרה: "שיחות בטלפון סלולארי אינן מותרות, אלא שירות בסיסי. היום כמעט לכל אזרח יש טלפון סלולארי, גם לשכבות החלשות. לכן, אין שום סיבה שנשלם על השיחות כאילו היו מותרות. מחיר שירות הטלפוניה הבסיסי צריך להיות שווה לכל נפש. כדי לפצות על אבדן הרווחים, אפשר להעלות את מחירי השירותים המיוחדים כמו דור שלישי ושירותי תוכן".
ח"כ רונית תירוש מ"קדימה" שניהלה את הדיון פנתה לחברות הסלולאריות ולמשרד התקשורת ושאלה אותם מדוע הם עוברים על החוק המחייב ניידות מספרים בין החברות. תירוש דרשה ממשרד התקשורת לתקן מייד את החוק ולקבוע תאריך סף חדש. ח"כ אבישי ברוורמן מה"עבודה" טען, כי אין ספר שהצרכנים מסבסדים את המגזר העסקי וכי על משרד התקשורת לקבוע האם השוק יכול להיות תחרותי יותר מכפי שמתנהל כיום.
על כך השיב דר' אסף כהן סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת: "משרד התקשורת מחויב לבדוק היכן יש בעיות של תחרות ולנסות לפתור אותן. לטעמי עדיף שוק תחרותי מאשר שוק מפוקח. צריך לעשות מאמץ יתר כדי להפוך אותו לתחרותי יותר".
כהן אף פירט בפני חברי הוועדה פתרונות טכנולוגים הקיימים בעולם שנועדו לפתיחת השוק למתחרים נוספים ואמר כי המשרד שכר שירותי של חברה בינלאומית (Nera) שתבדוק את הנושא על כל היבטיו ותגיש את מסקנותיה בתוך שלושה חודשים.
משקי הבית משלמים יותר מהמגזר העסקי
מאיר בן בסט, ראש תחום פיקוח על השירות לצרכן מחה על כך שחברות הסלולר עומדות בתקנים הנוגעים לאופן פירוט החשבון ללקוחות, אולם התוכניות של החברות לצרכן כל כך מסובכות שקשה מאוד לצרכנים להבין את החשבון החודשי. בן בסט הוסיף, כי "משקי הבית משלמים יותר מהמגזר העסקי, אך אין לנו תשובה מוסמכת הקובעת כי הם מסבסדים את המגזר העסקי. כמו כן, אנו מזהים טקטיקה חדשה בה נוקטות החברות, הן עורכות הסכמים עם המנויים במסגרתם הם מחייבים את המנויים ל-36 חודשים ונטישה של החברה כרוכה בקנס כספי. כדוגמא הוצג קנס שנקטה אחת החברות בסכום של 1,500 שקל".
דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר השיב על ההתקפות: "מתירים כאן את דמינו. התחום העסקי רווחי יותר לחברת פרטנר, אך האגדה שהתחום העסקי מסבסדת את הצרכן הפרטי הינה שקר גס. אנו מוכנים להעתיק את הרווחיות מהמגזר העסקי".
אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות השיב לאבנר: "הצרכן המתקשר עם חברת הסלולר נאלץ לחתום על חוזה המהווה למעשה הסכמה מראש לסמכות החברה לשנות את התעריפים באופן חד צדדי. הצרכן סומך על הפיקוח ההדוק של משרד התקשורת, שמוסמך לראות בקשות החברות לשינוי התעריפים טרם העלאתם ואך לדרוש בהן שינוי במקרה של סכומים לא מוצדקים. המועצה לצרכנות קוראת למשרד התקשורת להגביר את הפיקוח על חברות הסלולר".
גל שרון, מנכ"ל פלאפון הציג בפני הוועדה נתונים לפיהם עולה, כי שיעורי החדירה בישראל הם מהגבוהים בעולם והמחירים בישראל הם מהנמוכים בעולם, הרבה מעבר לממוצע האירופאי. לדבריו, מחירי השיחות ירדו מאז שנת 2000 בשיעור של 55% ואילו הרווחיות של החברות נמוכות ב-20% מהמוצע העולמי.
שרון גם התייחס לנושא ניוד המספרים והבטיח כי תוך מספר חודשים יסתיימו הבדיקות הטכניות ובמידה ויושלמו ללא תקלות מיוחדות אזי ניוד המספרים יתאפשר בתקופה הקרובה .
מירב בארי, משנה לממונה על ההגבלים העסקיים טענה: "יש חסמי כניסה גבוהים למתחרים חדשים וכן חסמי מעבר של לקוחות בין החברות. הנתונים על מעבר בין החברות מלמדים שצרכנים לא עוברים .אין תחרות אגרסיבית בין שלושת החברות הגדולות שחולקות ביניהן את השוק בצורה דומה".
בתום הדיון הובהר לוועדה כי לא נמסרה למשרד התקשורת הודעת חברות הסלולר על העלאת התעריפים שיכנסו לתוקפן במהלך חודש מרץ 2007 וממילא לא נבדקה על-ידי נציגי המשרד. לפיכך, תובעת הוועדה מנציגי החברות למלא בקפדנות אחר סעיפי הרישיון שהוענק להם.
בנוסף, הוועדה מציינת לחיוב את החלטת משרד התקשורת להתקשר עם חברת Nera שהתבקשה לבחון בין היתר את מאפייני התחרות בשוק הסלולר בישראל והדרכים לשיפור מצב התחרות.
לבסוף הוחלט, כי הוועדה תקיים דיון נוסף לאחר שיוגשו מסקנות החברה הבינלאומית ותבחן בהתאם להצעת יו"ר הוועדה ח"כ משה כחלון (ליכוד) דרכים למתן סמכויות לראש תחום הפיקוח על השירות לצרכן במשרד התקשורת.