עפרה שטראוס: מהניסיון בחו"ל, התוכן השיווקי אפקטיבי

בהשקת תחרות האפ"י 2007 לבחינת האפקטיביות של פרסומות דיברה יו"ר התחרות, עפרה שטראוס, גם על התוכן השיווקי: "המחיר המקובל לתוכן שיווקי נקבע לפי היצע וביקוש ואני מניחה שלאט לאט המחירים יהיו בגדר הסביר"
אפרת אדיר |

במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום (ב') ב"בצפר" לרגל השקת תחרות ה-EFFIE AWARD 2007, לבחינת האפקטיביות בפרסומות, דיברה יו"ר התחרות, עפרה שטראוס, גם על תחום התוכן השיווקי שעלה לאחרונה לכותרות בשל בחינת חקיקה בנושא.

כמו כן, פרטו יצחקי חן, מנכ"ל המי"ל ועפרה שטראוס את החידושים בתחרות כשאחד הנושאים החדשים שייבחנו בעבודות המועמדים הוא השפעת השיווק דרך התוכן השיווקי.

לדברי שטראוס: "מהניסיון בחו"ל, תוכן שיווקי הוא אפקטיבי. אם אתה משווק מוצר בתכנית טלוויזיה או סרט מצליחים, יש סיכוי גדול שהמוצר יצליח להיטמע. דוגמה טובה היא חברת קפה שעשתה זאת בדרום אמריקה והצליחה מאוד להגדיל את הרווחים שלה. כרגע תחום התוכן השיווקי הוא חדש אולם לא מדובר בשאלה "האם" אלה בשאלה "כמה זה עלה למפרסמים?". המחיר המקובל לתוכן שיווקי נקבע לפי היצע וביקוש ואני מניחה שלאט לאט המחירים יהיו בגדר הסביר".

תחרות האפ"י יוצאת לדרך זו השנה השביעית ביוזמת המי"ל - המרכז הישראלי לניהול, והיא בוחנת את המאמצים המחשבתיים והפיננסיים שהצליחו להביא להשגת היעדים האסטרטגיים שהוצבו בתכניות העבודה השיווקיות של החברות השונות המשתתפות בתחרות, כאשר אחד המדדים העיקריים הוא גידול בפלח השוק הקיים או ביצירת פלחי שוק חדשים.

בעולם מתנהלת התחרות החל משנת 1968 על-ידי הסניף הניו-יורקי של איגוד השיווק האמריקאי AMA וכיום היא נערכת בלמעלה מ-30 מדינות.

לדברי חן, "הגדולה בתחרות האפ"י היא היכולת למדוד במספרים את ההצלחה. תחרות האפ"י בודקת גדילה בנתח שוק, רווח תפעולי, חדירה לפלחי שוק חדשים של המוצר החל מתחילת שיווקו ועד סיום הקמפיין. דבר נוסף שחשוב הוא השקיפות. השופטים בוחנים כל מוצר שמוגש לתחרות ומנמקים בצורה המפורטת ביותר כשכל נימוקי השופטים מפורסמים ושקופים לכולם".

לאחרונה עברה התחרות מספר שינויים. כך, בשנת 2006 צורפו לראשונה לצוות השיפוט של התחרות 10 מנכ"לים מובילים במשק. ציון המנכ"לים היווה 50% מהניקוד שניתן לכל אחת משלוש העבודות שעלו לשלב הגמר כש- 50% נוספים ניתנו על-ידי צוות השיפוט המקצועי הכולל נציגים מכל מגזרי המשק.

גם השנה מתכוונת הנהלת התחרות לשים דגש על צוות השיפוט אליו יצורפו מנכ"לי חברות גדולות, מנכ"לי חברות קטנות, מנכ"לים שהובילו פריצת מותגים לחו"ל, ומנכ"לים מתחום התקשורת. בנוסף, צורף מנכ"ל קרן פיננסית, בעקבות הרפורמות בתחום זה השנה, אשר ישתלב באופן משמעותי בעולם השיווק והפרסום.

"השנה אנו מרחיבים את שיתוף הפעולה עם האקדמיה בתהליך השיפוט. אל מעגל השופטים מצטרפים אלינו סטודנטים מה-Executive MBA באוניברסיטה העברית בירושלים, וסטודנטים לתואר שני באוניברסיטת בר-אילן, מהמרכז הבינתחומי הרצליה ומהקריה האקדמית" מוסיף חן.

בנוסף, תופק חוברת הזוכים בה יופיעו כל הפרטים על המנהלים הזוכים, וכן חוברת אלקטרונית ובה רזומה של כל מגישי העבודות - מנכ"לים ומנהלי שיווק.

שטראוס הוסיפה: "אם בעבר רוב השיווק הוקדש למוצרי צריכה, הרי שהיום אנו רואים שגם תחום הפיננסים נכנס בצורה מאוד מאסיבית לתחום השיווק. דבר נוסף שראינו הוא שיווק למגזרים. בארה"ב השיווק לאפרו-אמריקנים ולהיספנים שונה מהאופן בו משווקים מוצרים לכלל תושבי ארה"ב. גם אנחנו החלטנו להוסיף קטגורית מגזרים בתחרות EFFIE AWARD 2007 שתכלול את השיווק במגזר הרוסי והערבי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה