אמון הציבור: לא להאריך רשיון השידור של ערוץ הקניות
ארגון אמון הציבור ממשיך להלחם בעניין ערוץ הקניות הארגון העביר למועצה לשידורי כבלים ולווין את עמדתו, כי אין להאריך את רישיון ההפעלה של כ.י.ד. ערוץ הקניות, נוכח, "התנהלות צרכנית פגומה של הערוץ והפרה גסה של תנאי הרישיון. העמדה הועברה במסגרת השימוע שעורכת המועצה לשידורי לווין וכבלים בנושא", כדברי הארגון. עמדת אמון הציבור הועברה אף לשר התעשיה והמסחר, ח"כ אלי ישי.
באמון הציבור התקבלו עשרות תלונות נגד החברה.
עקב ריבוי התלונות, הכין אמון הציבור דו"ח בקרה בדבר התנהלותו הצרכנית של ערוץ הקניות, הכולל פירוט כל התלונות שהוגשו נגד הערוץ וניתוח דפוסי ליקוי ובעיות עקרוניות שנמצאו בפעילות ערוץ הקניות. ערוץ הקניות לא נתן מענה לדו"ח הבקרה אשר נשלח אליהם כבר בדצמבר. עם זאת ציינו הארגון, כי העסק הקפיד לענות באופן פרטני לתלונות ולטפל בהן אך מבלי להתייחס לדפוסי הליקוי העקרוניים העולים מהן.
היקף התלונות, התופעות הסדרתיות העולות מהן ואופן הטיפול של הערוץ מלמדים, כי מדובר בטיפול פרטני בתלונה, שאין בו כדי לתקן את דפוסי הליקוי העקרוניים בפעילות העסק. אמון הציבור נתקל לא אחת בעסקים הנוקטים בטקטיקה זו. קיים לעסק אינטרס מובנה לטפל פרטנית בתלונות צרכנים, אך להימנע מפתרון מערכתי בבעיה. מספר הצרכנים המתלוננים בגין העוולות קטן בעשרות מונים ממספר הצרכנים שנפגעו בפועל, לכן הפתרון הפרטני מייתר מבחינת החברה את הצורך להתמודד עם שורש הבעיה. מחלקת הבקרה של אמון הציבור מנוסה בזיהוי תופעה זו ואינה נותנת לה יד.
דפוסי הליקוי העיקריים העולים מהדו"ח על פי חשיפת אמון היבור כוללת: הטעית צרכנים- הפרת התחייבויות למתן מתנות. • אספקת מוצרים פגומים. אספקת מוצרים באיחור. אי התאמה בין מוצרים שהוזמנו לבין המוצרים שהתקבלו בפועל. חיוב צרכנים באופן בלתי חוקי חרף ביטול העסקה ושירות לקוחות לקוי.
למיטב ידיעת הארגון, מדובר בהפרות שיטתיות הנמשכות שנים רבות תוך פגיעה חמורה בציבור הצרכנים. עובדה היא כי מתקבלות שוב ושוב תלונות באותם נושאים, ואין טיפול שיטתי בבעיות כדי לעקרן מהשורש.
בעניין הטענה כי מדובר בהפרת הוראות הרישיון וחוק הגנת הצרכן, כותבים באמון הציבור, כי "לפי סעיף 7.1 לרישיון מחויב בעל הרישיון להפעיל את ערוץ הקניות ביושר ובהגינות תוך הקפדה על קיום כל דין ובהתאם לחוק הגנת הצרכן וכל חקיקה צרכנית אחרת. כמו כן הרישיון כולל הוראות מפורטות לעניין הטעיה, מועד אספקה, החזרת מוצר על ידי לקוח, שירות לקוחות הולם וכו'".
ממצאי הדו"ח שערך אמון הציבור מלמדים, כי דפוסי התנהלות הערוץ הם הפרה גסה ושיטתית של הוראות חוק הגנת הצרכן והחקיקה הצרכנית וכן הפרה של הוראות הרישיון שניתן לערוץ הקניות.
בשיקולים לאי הארכת הרישיון מציגים באמון הציבור את סעיף 3.4.2.1 לרישיון, לפיו - לפני חידוש הרשיון, על השר לבחון היבטים שונים של פעילות הערוץ, בהם: מילוי הוראות הדין ותנאי הרישיון. ניהול הפן הצרכני על כל היבטיו באופן ראוי. המשך אספקת שירותים ברמה גבוהה. טובת הציבור.