ניתוח טכני: מי ינתח את המנתח?

שיטת הניתוח הטכני אינה חוזה את העתיד, אבל מאפשרת למקם הוראות לקטיעת הפסד ורווח כך שתוכל למלט את נפשך במהירות וביעילות במקומות בהם השוק מסתובב
אייל גורביץ |

לא מעט משקיעים סבורים ששיטת הניתוח הטכני נוצרה כדי לחזות את העתיד. מעין כדור בדולח או קלפי טארוט. מכאן שתפקידו של המנתח הטכני בכל נקודת זמן שהיא, לדעת מה יהיה. מחר מחרתיים עוד חודש. לא חשוב והעיקר שיהיה מדויק. ואוי ואבוי אם לא. שאלות כגון, האם תהיה מפולת? מתי תסתיים מגמת הירידה? לאן תגיע המניה? מתי היא תגיע? הן שאלות לגיטימיות בהן אנו נתקלים בכל יום. אבל השאלות הללו מסגירות יותר את חוסר הבנתו של המשקיע הפרטי בהשקעה בניירות ערך מאשר את מגבלות השיטה.

תשובה לשאלות אלו אין, משום שלא השיטה הטכנית ולא המנתח הטכני אמורים לספק את התשובות עליהן. התשובות, גבירותיי ורבותי, אינן בנמצא. ומי שחושב שרווחים ממסחר בניירות ערך מגיעים כתוצאה מחיזוי העתיד, כנראה שלעולם לא הרוויח ומעולם לא ירוויח. לא אחת נבחנים המנתחים הטכניים במבחנים המועדים לכישלון תמידי. העתיד נסתר והיכולת לנבא מה יהיה נשגב מבינתנו ומיכולתנו. אז מה בעצם אמורה השיטה הטכנית לעשות עבורנו? לא פעם אני נתקל בתגובות כגון : "אבל זה לא עובד במאה אחוז". תגובות אלו מגיעות ממשקיעים שההשקעה בניירות ערך רחוקה מהם כרחוק מזרח ממערב.

שיטת הניתוח הטכני אמורה לבנות שתי יכולות מרכזיות: הראשונה היא לתת את מרבית הכלים כדי להבין את המצב הנוכחי של השוק או המניה העומדת לניתוח, וממנו לגזור את הפעולה הרצויה. לא כל מניה היא ברמת ניתוח ולא בכל נקודת זמן אפשר לקבל החלטה. שיקום אותו אחד שיכול להצביע במדויק על נקודת הסיום של מגמת הירידה. ומי שחושב שהוא יכול, כנראה שאינו בוגר מפולת. מי שעבר את מפולת שנת 2000 וקודמותיה, יודע אל נכון שמה שנראה זול היום, יהיה הרבה יותר זול מחר או מחרתיים והדבר הטיפשי ביותר שאפשר לעשות הוא לקנות כאשר מגמת הירידה בעיצומה. היכולת השנייה אותה בונה עבורנו השיטה היא היכולת להגיב כלפי שינויים במצב השוק/מניה.

שינוי מגמה הוא תהליך הדרגתי שכולל לא מעט איתותים. המטרה אינה לתפוס את הנקודה הנמוכה ביותר אלא את הנקודה הנכונה ביותר, זו המבטיחה בראש ובראשונה רמת סיכון נמוכה, ויכולת לשלוט ולהבין את הנסיבות עד כמה שניתן. מרבית המשקיעים שמתהללים בכך שתפסו את היפוך המגמה בדיוק בנקודה הנמוכה ביותר, לא יספרו לך לעולם על עשרות ניסיונות כושלים שהובילו להפסדים על גבי הפסדים.

ההיפך כאשר המגמה היא מגמת עלייה. כל אותם ניסיונות לחזות את יציאתה לדרך של המפולת/תיקון, נידונו לכישלון. וזו אינה מטרתה של השיטה. הגישה הטכנית תאפשר לך למקם הוראות לקטיעת הפסד ולקטיעת רווח במקומות הגיוניים כך שכאשר השוק יסתובב, תוכל למלט את נפשך במהירות וביעילות.

ישנן עשרות שיטות ומודלים טכניים שכולם מאגדים איתותי קנייה ומכירה. אתה כמשקיע חייב לבחור את המודל המתאים לך. בהתאם לאישיות שלך, למגבלות הזמן ולעיסוקים האחרים. ברוב המקרים, אותם משקיעים המגיעים למסחר תוך יומי מבלי שהתנסו במסחר נינוח יותר ורווחי יותר לטווחים ארוכים, מאבדים את כספם במהירות ולא באשמת השיטה אלא באשמתם הבלעדית. כל משקיע, לפני כניסתו לשוק חייב להכיר את עצמו ואת מגבלותיו ובהתאם לכך לחפש את שיטת המסחר המתאימה לו. ישנן שיטות שיעבדו נהדר כשיטות ממוחשבות אך יכשילו פעם אחר פעם את המשקיע המנסה ליישם אותן ידנית.

למשל, ישנן טכניקות שעובדות נפלא על 40% הצלחה בלבד. בטכניקות אלו, הרווח הממוצע לעסקה, גבוה פי כמה מההפסד הממוצע לעסקה, כך שבסיכומו של דבר עקומת ההון העצמי מצויה בצמיחה מתמדת. אך נשאלות השאלה האם שיטה כזאת שיכולה לגרור מספר כישלונות רצופים, למרות היותה רווחית, תשרת היטב את המשקיע הפרטי המבצע את הפעולות בעצמו. שאו שמא על המשקיע לבחור שיטת מסחר שמספקת מעט איתותים אך באיכות גבוהה ולהתפשר מעט על הרווח הסופי. אכן שאלות שחייבות לקבל מענה.

בדרך כלל, מה שדופק את המשקיע הפרטי (סליחה על הביטוי) אלו האינסטינקטים שלו. הטבע שלו. חישבו על קורסי נהיגה מתקדמת, על הדרך שבה מלמדים בלימה נכונה מהי. התחמקות ממכשול. חישבו על רוכב אופנוע הנכנס לסיבוב וחייב "לקחת אותו נכון". כל הפעולות הנכונות, כמעט בכל תחום שהוא, נוגדות את האינסטינקטים הטבעיים שלנו. חישבו על אומנויות לחימה. הדברים שתלמדו שם, יסתרו לחלוטין את אותו טבע. כך גם בהתמודדות עם מצבים לא מעטים בתום ההשקעות. במרבית המקרים, הפעולה שהטבע מכתיב לך לעשות היא הפעולה שתגרום לך להפסד. ודוגמאות ישנן לא מעט.

אז מה היה לנו ? שיטת הניתוח הטכני אינה שיטת חיזוי ואינה שיטת ניבוי. זו טכניקה שמאפשרת לך להבין היטב את מצבו של השוק או הנכס בו אתה מעניין להשקיע ולהגיב היטב ונכון כלפי כל שינוי. זו טכניקה שמאפשרת לך לבנות עבור עצמך את דרך הפעולה הרצויה והנכונה לך בהתאם למגבלות בהן אתה נאלץ לתפקד. זו שיטה שתוריד ממך המון לחץ ותאפשר לך להתמקד בדברים החשובים ביותר להשקעה ולזנוח את המידע הטפל שאתה נאלץ להתמודד איתו מדי יום. זו השיטה היחידה בה המשקיע הפרטי, יכול לשרוד לאודך זמן בשוקי המניות למיניהם.

*מאת: אייל גורביץ' - מנהל מקצועי ומרצה במרכז להשכלה פיננסית מבית מטריקס

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.