פסיכולוגיה של משקיע- חלק ג'

ניתן לראות דפוס התנהגות אופייני לסוחרים רבים, מקורו רגשי ולא רציונאלי, זהו הצורך למהר בכניסה לפוזיציות חדשות, כשקיים צפי לתנודה כלשהי בשוק.

התנהגות מסוג זה מוטעית, מאחר ובכל עסקה קיים סיכון מסוים שהשוק לא יפעל בהתאם לציפיות המשקיע, ובמקרה כזה ייכנס המשקיע להפסד עליו יתקשה להתגבר. בכדי למנוע תרחיש זה, יש לבצע ניהול סיכונים (ניהול הפסדים) לפני כניסה לכל עסקה.

עקרונות יסוד פתיחת עסקה:

ישנן מספר דרכים לניהול סיכונים נכון בעת פתיחת עסקה, כשעיקרון היסוד זהה בכולם. עיקרון זה מבוסס על חלוקה של תהליך קבלת ההחלטות למספר קריטריונים, על-פי דרגות חשיבות משתנות. זה נראה כך:

10% מחשיבות פתיחת עסקה יעסוק בגובה סכום העסקה.

20% מחשיבות פתיחת עסקה יעסוק בשאלה האם לקנות או למכור.

70% מחשיבות פתיחת עסקה יעסוק במיקום הגבלת ההפסד (ניהול ההפסדים).

חיוני להבין שרק 20% מחשיבות פתיחת העסקה מתייחס להחלטה האם השוק יעלה או ירד (לקנות או למכור), ואילו עיקר החשיבות מופנה לגובה ההפסד שמוכן המשקיע לספוג.

ישנן מספר תיאוריות כיצד למקם את הגבלת ההפסד (SL), אחת מהן מציעה לפעול ביחס של 1:3. לדוגמה: משקיע שצופה להרוויח 1000 דולר על עיסקה, ימקם את ה-SL בנקודה שבה שליש מגובה הרווח המצופה, דהיינו 300 פחות משער הכניסה לעיסקה, אחרת העסקה לא תהיה כדאית.

תיאוריה נוספת מציעה למקם את שער ה-SL באזור רמות התמיכה וההתנגדות. הסברה היא שאם השוק אכן ירד ויפרוץ את רמת התמיכה, ימשיך השוק במגמת הירידה, ולכן עדיף יהיה לחתוך את ההפסד בעודו נמוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.