שוק האופציות: לא מעט שחקנים ישמחו למימוש בקרוב

דרור גילאון סבר כי שעות שינה עדיפות על 150 שקל שניתן היה לקבל עבור כתיבת אופציית רכש. כעת הוא מעריך כי ניתן לכתוב את אופציית הרכש 1,000 במחיר של כ-110 שקל, ובכך להוזיל מעט את האסטרטגיה אותה הציג
דרור גילאון |

השבוע חזר שוק ההון לכותרות, כאשר מדדי המניות בארץ ובעולם שברו שיאים. כפועל יוצא, ראינו גיוסים מסיביים יחסית בקרנות הנאמנות, דבר המלמד על כך שהציבור מעביר יותר ויותר כספים מפיקדונות ומק"מים (מק"מ 217 נפדה השבוע) לעבר שוק המניות ושוקי האג"ח. להערכתנו, תהליך הצטרפות הציבור לשוק ימשיך לצבור תאוצה כל עוד הריבית על הפיקדונות תישאר נמוכה, והיציבות הפיננסית והגיאופוליטית תשמר ותגדיל את ביטחון הציבור בהשקעות סחירות בבורסה.

בשבוע שעבר התלבטנו באשר לגורלה של אסטרטגית ההגנה המדורגת, אותה פתחנו לפני שבועיים. שכן, הנתונים הכלכליים החזקים, התקופה הקצרה לפקיעה וסטיות התקן הנמוכות הפכו את נושא כתיבת האופציות ללא אטרקטיבי, ביחס לסיכון הטמון בו. יחד עם זאת, המשכנו לדגול באסטרטגיית ההשקעות של פוזיציה מנייתית איתנה, בשילוב עם הגנות למקרה של ירידות שערים פתאומיות.

את האסטרטגיה פתחנו עם רכישת אופציית מכר על 920 נקודות, בעלות של 700 שקל. בשבוע שעבר הוספנו כתיבת אופציית מכר עם מחיר מימוש של 900 נקודות תמורת כ-120 שקל שנכנסו לקופה. בנוסף, המלצנו למי שטרם כתב אופציית מכר לחודש פברואר להתאפק, היות וסטיות התקן הנמוכות בשילוב עם ריבית נמוכה ומגמות כלכליות חיוביות בארץ ובעולם, עשויות להוביל לעליות שערים חדות מספיק (סטיות נמוכות הובילו לאפשרות קבלת פרמיה סבירה עבור כתיבת אופציות רכש במרחק של 3.5% מהכסף) על מנת להדיר שינה מעיני הכותב.

הערכתנו הייתה, כי שעות שינה עדיפות על 150 שקל שניתן היה לקבל עבור כתיבת אופציית רכש. בינתיים המשך העליות מגבירות את ביטחון המשקיעים וסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף ירדו לאזור ה-13%. ירידת הסטיות אינה מפתיעה, שכן סטיות בתקן ההיסטוריות (120-יום) עמדו על כ- 11%.

מניתוח התנהגות השחקנים במהלך השבוע, ניתן לראות שרבים התפתו לכתוב את אופציית הרכש 970 שאחוז הפוזיציות הפתוחות בה עלה במהלך השבוע בכ-115%. מעניין לראות שעיקר הכתיבות בוצעו בתחילת השבוע, אך ביום רביעי עת שבר מדד המעו"ף שיא נוסף וסגר קרוב ל-974 נקודות, החל תהליך של סגירת פוזיציות, כנראה עקב חשש להמשך דהירה של השוק וצורך בהעמדת ביטחונות רבים יותר לאופציה שנכנסה לכסף.

בדיקה של כמות הפוזיציות הפתוחות מראה שמרביתן נמצאות באופציות הרכש 980, 970 ו-940, בהתאמה. כאשר הפוזיציה הפתוחה הגדולה ביותר עדין נמצאת באופציית המכר 940. נראה שישנם לא מעט שחקנים שישמחו לראות את השוק מתממש בתקופה הקרובה ונכנס לתחום שבין 940 ל-970 נקודות.

במצב זה, ובהתחשב בעובדה שמתחילת השנה כבר הוסיף המעו"ף 4.8% (21% מאז אוגוסט 2006) ות"א 100 הספיק לטפס בכ-6.5%, נראה לנו שניתן לכתוב את אופציית הרכש 1000 במחיר של כ-110 שקל, ובכך להוזיל מעט את האסטרטגיה.

המחיר שנאלץ לשלם עבור כתיבת אופציה זו הוא הסתפקות בעליה מקסימאלית של כ-3% בתשעה וקצת ימי המסחר שנשארו עד לפקיעה. מי שמעוניין להוזיל עוד יותר את עלות ההגנה, יכול לכתוב אופציית מכר נוספת על 900 נקודות, במידה והמחיר יעלה לאזור ה-100 שקל. בכך נשלים את האסטרטגיה המדורגת, שמעבר להגנה, אפשרה לנו גם ליהנות מעליות השערים האחרונות בשוק, בעלות כוללת שנעה בסביבות 370-470 שקל (זאת אם נצליח לכתוב את אופציית המכר 900).

גבולות הגזרה של אסטרטגיית ההגנה לאחר השינויים האחרונים הם:

• 920-900 – הגנה מלאה (ירידה חדה שבין 5.22%-7.3%)

• 880-900 - תחילת קיזוז ההגנה (ירידה חדה מאוד בין 7.3%-9.3%)

• 880 ומטה – הפסד של 100 שקל עבור כל נקודה מתחת ל-900 (ירידה של מעל 9.3% בתקופה של 10 וקצת ימים מסחר)

• 1000+ - הפסד של 100 שקל עבור כל עליה של נקודה מעל 1000(כנגד רווח ממניות).

*מאת: דרור גילאון, מנכ"ל מאור לוסקי ניהול תיקי השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."