מיליוני ש' בסיכון: אוישה הוועדה להגבלת פרסום למזון מזיק
החקיקה בעניין הרגולציה על מזון מזיק אותה מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות, שעסקה רבות בהיבטים הקשורים לתזונה בריאה, מבוססת גם על פרסום מותגי מזון באמצעי המדיה. בשבוע האחרון החליט מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לקחת את הנושא צעד אחד קדימה עם הוצאת כתב מינוי לוועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, שתתמקד בנושא ותעביר את המלצותיה.
לאייס הגיע כתב המינוי עם שמות חברי הוועדה, שעשויה להוביל לפגיעה בשוק הפרסום הישראלי. בראש הוועדה יעמוד ד"ר אורי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. שאר החברים הם עינב שימרון-גרינבוים, סמנכ"ל הסברה ויחסים בינ"ל במשרד; פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד; רויטל חרמון - מנהלת ענף אינטרנט, נציגת מחשוב במשרד; חברת מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת טלוויזיה עו"ד דורלי אלמגור; מנהלת איגוד לשכות המזון בהתאחדות התעשיינים עו"ד גליה שגיא; עו"ד מיכל גולדברג - יועצת משפטית לבריאות הסביבה במשרד הבריאות; וחוה אלטמן - אחראית ארצית לתזונה בבריאות הציבור מטעם משרד הבריאות.
"לאחרונה סיימה את עבודתה הוועדה לאסדרה של תזונה בריאה", כתב בר סימן טוב במכתב. "הוועדה הוקמה על בסיס ההבנה שקיים קשר הדוק בין איכות המזון שצורכת האוכלוסייה למגמות התזונה ולשיפור במדדי בריאות הקשורים לתזונה. מדינות רבות בעולם כבר נקטו צעדי חקיקה הנוגעים למזון, שנועדו לקדם תזונה בריאה. הוועדה דנה בצעדי אסדרה אפשריים בישראל במגוון תחומים... אחת מהמלצות הוועדה הייתה חקיקה בנושא הגבלת פרסום מזון מזיק בדגש, בין השאר, על מוצרים אשר יקבלו סימון שלילי ודגש על ילדים ונוער, בכלל אמצעי הפרסום".
מכה לחברות המזון, אבל גם למשרדי הפרסום וגופי המדיה
מטבע הדברים תאגידי המזון הגדולים בישראל עוקבים בדריכות אחר כל התפתחות מכיוון ועדות משרד הבריאות העוסקות בנושא. מעבר לענייני החקיקה והמיסוי וסימון המוצרים המוגדרים כמזון מזיק, החלטות הוועדה בעניין הגבלות הפרסום צפויות להשפיע באופן רוחבי לא רק על תאגידי המזון הגדולים אלא גם על מי שנהנה מתקציבי הענק המושקעים ומוזרמים לאמצעי המדיה: משרדי הפרסום וגופי התקשורת כגון ערוצי הטלוויזיה, אתרי האינטרנט, העיתונים ועוד.
- עוד עליית מחירים: קרטון חלב יעלה יותר מ-7 שקל; מה יקרה למחיר הדלק
- רעידת אדמה: בהסתדרות מבקשים הבהרות ממכירת הקנין הרוחני של אסם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפרסמים הגדולים בתחום המזון הם גם - ביחס ישר לחשיבות צריכת המזון בחיינו - בין המפרסמים הגדולים במשק. חברות כמו שטראוס, תנובה, אסם, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), יוניליבר ועוד מקבלות שירותי פרסום ממשרדי הפרסום הגדולים בישראל ומעבירות את תקציביהם לגופי התקשורת החזקים ביותר כגון ערוצי הטלוויזיה המסחריים: רשת, קשת וערוץ 10, העיתונים ידיעות אחרונות, ישראל היום, הארץ, מעריב ואתרי האינטרנט ynet, וואלה, mako ואחרים.
גופים אלו צפויים להיות מושפעים ישירות מכל החלטה שתתקבל בנושא. הגדרת הגיל המדויקת לנוער וילדים עדיין לא ברורה דיה, יש שגורסים כי הפרסום יוגבל לילדים מגיל 12 ומעלה ובתסריט הנוקשה יותר לבני נוער מגיל 16 ומעלה ואפילו מגיל 18 ומעלה. המשמעות עבורם היא אובדן של עשרות מיליוני שקלים שייגרעו מהתקציב וגם אם יימצאו דרכים עוקפות להתמודד עם חקיקה בנושא, עדיין בשורה התחתונה המספרים צפויים לצנוח.
הערכות: כ-100 מיליון שקל בסכנה
לצורך העניין, בדיקה במערכת יפעת בקרת פרסום מעלה כי תקציבי הפרסום של אסם, שטראוס, תנובה ויוניליבר עמדו ב-2016 על כ-800 מיליון שקלים במחירי מחירון. בפועל מדובר במחירים ריאליים שעומדים על כ-250-300 מיליון שקלים. הערכה גסה של גורמים עמם שוחח איס, מעלה כי החלק המופנה לבני נוער וילדים מתוך התקציב עומד על לפחות שליש - ובמספרים - 80-100 מיליון שקלים העומדים בפני "סיכון" מבחינת גופי המדיה ומשרדי הפרסום, וזה רק בחברות אלו בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הערכות גורסות כי הלוביסטים של חברות המזון ואולי גם של משרדי הפרסום, כבר מכינים את כלי הנשק לקראת המערכה, שמטרה לבטל או למזער את רוע הגזירה. בנוסף למשרדי הפרסום שיושפעו, ונחשבים לחזקים ומקושרים, כגון מקאן תל אביב (תנובה), אדלר חומסקי ובאומן בר ריבנאי (שטראוס), גיתם (אסם) ועוד, נראה כי מדובר במשימה קלאסית שעבורה הוקם איגוד חברות הפרסום שאמור לייצג את האינטרסים של משרדי הפרסום והתחום בישראל.
כבר אי אפשר יהיה לפרסם קליק ובמבה? (צילומי יח"צ)
אחת הבעיות שניצבות בפני האיגוד, שבראשו ניצבים המנכ"ל יגאל בראון והיו"ר אמיר גיא (מבעלי אדלר חומסקי) היא העובדה שעל חברי ועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, לא נמנה אף נציג מטעם משרדי הפרסום, וככל הנראה לא מדובר במקרה. הקשר היחידי לתחום המדיה הוא בדמותה של דורלי אלמגור, אשת מועצת הרשות השנייה, אך זה מן הסתם לא מרגיע את הפרסומאים החוששים לכיסם.
בחינת שמות החברים מעלה נציגים רבים למערכת הבריאות, נציגת הרגולטור בערוצים המסחריים (הרשות השנייה), וזהו. הוועדה שתחרוץ גורלות בכל הנוגע לעולם הפרסום, הדירה מבין חבריה נציג של ענף זה.
מהנהלת איגוד הפרסום נמסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי בימים אלו מבקש משרד הבריאות להקים ועדה שתפקידה לדון בהגבלת הפרסום כחלק מאסדרה של תזונה בריאה. בהיותנו הנציג הרשמי של ענף הפרסום בישראל, אנו פונים למנכ"ל המשרד מר משה בר סימן טוב ומבקשים לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת החלטות ולהימנות על הפורום המתגבש. לצד האסדרה יש לנהוג באחריות ולשמור על זכויות המפרסם לפרסום, חופש ביטוי והזכות לתחרות ולנקוט בכל האמצעים העלולים ליצור פגיעה חמורה בתעשיית המזון הישראליות ומקום העבודה והפרנסה של עשרות אלפי משפחות".
במשרד הבריאות אישרו את דבר הקמת הוועדה ומינוי חבריה, אולם סירבו להרחיב מעבר לכך.
- 3.ממש נזק!! 02/02/2017 19:03הגב לתגובה זוכמו שאסור לפרסם סיגריות. כמו שאסור לפרסם מכוני ליווי. נזק איום ונורא. באמת, עכשיו איך ישטפו מוחות של ילדים ויגרמו להם להרעיל את עצמם?
- 2.החתול לא ישמור על השמנת (ל"ת)הכצעקתה 02/02/2017 17:32הגב לתגובה זו
- 1.איזה נזק זה יעשה לענף!!! (ל"ת)גילי 02/02/2017 14:18הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
