פרסום ראשון

מיליוני ש' בסיכון: אוישה הוועדה להגבלת פרסום למזון מזיק

משרדי הפרסום, הערוצים, האתרים והעיתונים יושפעו ישירות מהמלצות חברי ועדת משרד הבריאות, שאינה כוללת נציג לענף הפרסום. איגוד הפרסום: "מבקשים להימנות על הפורום המתגבש"
משה בנימין | (3)

החקיקה בעניין הרגולציה על מזון מזיק אותה מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות, שעסקה רבות בהיבטים הקשורים לתזונה בריאה, מבוססת גם על פרסום מותגי מזון באמצעי המדיה. בשבוע האחרון החליט מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לקחת את הנושא צעד אחד קדימה עם הוצאת כתב מינוי לוועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, שתתמקד בנושא ותעביר את המלצותיה.

 

לאייס הגיע כתב המינוי עם שמות חברי הוועדה, שעשויה להוביל לפגיעה בשוק הפרסום הישראלי. בראש הוועדה יעמוד ד"ר אורי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. שאר החברים הם עינב שימרון-גרינבוים, סמנכ"ל הסברה ויחסים בינ"ל במשרד; פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד; רויטל חרמון - מנהלת ענף אינטרנט, נציגת מחשוב במשרד; חברת מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת טלוויזיה עו"ד דורלי אלמגור; מנהלת איגוד לשכות המזון בהתאחדות התעשיינים עו"ד גליה שגיא; עו"ד מיכל גולדברג - יועצת משפטית לבריאות הסביבה במשרד הבריאות; וחוה אלטמן - אחראית ארצית לתזונה בבריאות הציבור מטעם משרד הבריאות.

 

"לאחרונה סיימה את עבודתה הוועדה לאסדרה של תזונה בריאה", כתב בר סימן טוב במכתב. "הוועדה הוקמה על בסיס ההבנה שקיים קשר הדוק בין איכות המזון שצורכת האוכלוסייה למגמות התזונה ולשיפור במדדי בריאות הקשורים לתזונה. מדינות רבות בעולם כבר נקטו צעדי חקיקה הנוגעים למזון, שנועדו לקדם תזונה בריאה. הוועדה דנה בצעדי אסדרה אפשריים בישראל במגוון תחומים... אחת מהמלצות הוועדה הייתה חקיקה בנושא הגבלת פרסום מזון מזיק בדגש, בין השאר, על מוצרים אשר יקבלו סימון שלילי ודגש על ילדים ונוער, בכלל אמצעי הפרסום".

 

 

מכה לחברות המזון, אבל גם למשרדי הפרסום וגופי המדיה

 

 

מטבע הדברים תאגידי המזון הגדולים בישראל עוקבים בדריכות אחר כל התפתחות מכיוון ועדות משרד הבריאות העוסקות בנושא. מעבר לענייני החקיקה והמיסוי וסימון המוצרים המוגדרים כמזון מזיק, החלטות הוועדה בעניין הגבלות הפרסום צפויות להשפיע באופן רוחבי לא רק על תאגידי המזון הגדולים אלא גם על מי שנהנה מתקציבי הענק המושקעים ומוזרמים לאמצעי המדיה: משרדי הפרסום וגופי התקשורת כגון ערוצי הטלוויזיה, אתרי האינטרנט, העיתונים ועוד.

 

המפרסמים הגדולים בתחום המזון הם גם - ביחס ישר לחשיבות צריכת המזון בחיינו - בין המפרסמים הגדולים במשק. חברות כמו שטראוס, תנובה, אסם, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), יוניליבר ועוד מקבלות שירותי פרסום ממשרדי הפרסום הגדולים בישראל ומעבירות את תקציביהם לגופי התקשורת החזקים ביותר כגון ערוצי הטלוויזיה המסחריים: רשת, קשת וערוץ 10, העיתונים ידיעות אחרונות, ישראל היום, הארץ, מעריב ואתרי האינטרנט ynet, וואלה, mako ואחרים.

גופים אלו צפויים להיות מושפעים ישירות מכל החלטה שתתקבל בנושא. הגדרת הגיל המדויקת לנוער וילדים עדיין לא ברורה דיה, יש שגורסים כי הפרסום יוגבל לילדים מגיל 12 ומעלה ובתסריט הנוקשה יותר לבני נוער מגיל 16 ומעלה ואפילו מגיל 18 ומעלה. המשמעות עבורם היא אובדן של עשרות מיליוני שקלים שייגרעו מהתקציב וגם אם יימצאו דרכים עוקפות להתמודד עם חקיקה בנושא, עדיין בשורה התחתונה המספרים צפויים לצנוח.

 

 

הערכות: כ-100 מיליון שקל בסכנה

 

 

לצורך העניין, בדיקה במערכת יפעת בקרת פרסום מעלה כי תקציבי הפרסום של אסם, שטראוס, תנובה ויוניליבר עמדו ב-2016 על כ-800 מיליון שקלים במחירי מחירון. בפועל מדובר במחירים ריאליים שעומדים על כ-250-300 מיליון שקלים. הערכה גסה של גורמים עמם שוחח איס, מעלה כי החלק המופנה לבני נוער וילדים מתוך התקציב עומד על לפחות שליש  - ובמספרים - 80-100 מיליון שקלים העומדים בפני "סיכון" מבחינת גופי המדיה ומשרדי הפרסום, וזה רק בחברות אלו בלבד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הערכות גורסות כי הלוביסטים של חברות המזון ואולי גם של משרדי הפרסום, כבר מכינים את כלי הנשק לקראת המערכה, שמטרה לבטל או למזער את רוע הגזירה. בנוסף למשרדי הפרסום שיושפעו, ונחשבים לחזקים ומקושרים, כגון מקאן תל אביב (תנובה), אדלר חומסקי ובאומן בר ריבנאי (שטראוס), גיתם (אסם) ועוד, נראה כי מדובר במשימה קלאסית שעבורה הוקם איגוד חברות הפרסום שאמור לייצג את האינטרסים של משרדי הפרסום והתחום בישראל.

כבר אי אפשר יהיה לפרסם קליק ובמבה? (צילומי יח"צ)

אחת הבעיות שניצבות בפני האיגוד, שבראשו ניצבים המנכ"ל יגאל בראון והיו"ר אמיר גיא (מבעלי אדלר חומסקי) היא העובדה שעל חברי ועדת הרגולציה לקידום מזון בריא, לא נמנה אף נציג מטעם משרדי הפרסום, וככל הנראה לא מדובר במקרה. הקשר היחידי לתחום המדיה הוא בדמותה של דורלי אלמגור, אשת מועצת הרשות השנייה, אך זה מן הסתם לא מרגיע את הפרסומאים החוששים לכיסם.

 

בחינת שמות החברים מעלה נציגים רבים למערכת הבריאות, נציגת הרגולטור בערוצים המסחריים (הרשות השנייה), וזהו. הוועדה שתחרוץ גורלות בכל הנוגע לעולם הפרסום, הדירה מבין חבריה נציג של ענף זה.

 

מהנהלת איגוד הפרסום נמסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי בימים אלו מבקש משרד הבריאות להקים ועדה שתפקידה לדון בהגבלת הפרסום כחלק מאסדרה של תזונה בריאה. בהיותנו הנציג הרשמי של ענף הפרסום בישראל, אנו פונים למנכ"ל המשרד מר משה בר סימן טוב ומבקשים לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת החלטות ולהימנות על הפורום המתגבש. לצד האסדרה יש לנהוג באחריות ולשמור על  זכויות המפרסם לפרסום, חופש ביטוי  והזכות לתחרות ולנקוט בכל האמצעים העלולים ליצור פגיעה חמורה בתעשיית המזון הישראליות ומקום העבודה והפרנסה של עשרות אלפי משפחות".

 

במשרד הבריאות אישרו את דבר הקמת הוועדה ומינוי חבריה, אולם סירבו להרחיב מעבר לכך.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ממש נזק!! 02/02/2017 19:03
    הגב לתגובה זו
    כמו שאסור לפרסם סיגריות. כמו שאסור לפרסם מכוני ליווי. נזק איום ונורא. באמת, עכשיו איך ישטפו מוחות של ילדים ויגרמו להם להרעיל את עצמם?
  • 2.
    החתול לא ישמור על השמנת (ל"ת)
    הכצעקתה 02/02/2017 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה נזק זה יעשה לענף!!! (ל"ת)
    גילי 02/02/2017 14:18
    הגב לתגובה זו
אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13אודי סגל ודוריה למפל; קרדיט: אתר רשת 13
רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת

לאחר תקופת שיא של מהדורות חדשות בכל הערוצים, הנתונים לא רק שחוזרים לקדמותם אלא אף מייצרים הפרשים גדולים יותר בין גופי השידור, כשחדשות 13 יורדת מזה זמן רב לנתון לא מחמיא, עם מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול היה נמוך יחסית, עם כ-712 אלף צופים, אבל נתון מפתיע ולא מחמיא נרשם במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שירדה מתחת לרף ה-100 אלף צופים. בראש, כמובן, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 15.5% רייטינג ו-350 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.1% ו-202 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של 13 עמדה על 4.5% רייטינג ו-95 אלף צופים ואילו חדשות כאן 11 היו עם נתונים עגומים אף יותר, ועם 2.7% רייטניג ו-65 אלף צופים בלבד.


ריאליטי האוכל בראש הפריים טיים

בפסגת הפריים טיים, עמדה, איך לא, "מאסטר שף", והוכיחה בפעם המי יודע כמה שרייטינג וריאליטי לא סתם מתחילים באותה האות, ועמדה על 14.6% רייטינג ו-337 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 6.5% רייטינג ו-141 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 5.9% רייטינג ו-180 אלף צופים. בסיום הרשימה היתה "זמן אמת", תכנית התחקירים כאן11, שהתמקדה בבר קופרשטיין, שורד השבי, ועמדה על 4.7% רייטינג ו-101 אלף צופים. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-72 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחילה להיות תחרות של ממש, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.3% ו-62 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.3% רייטינג ו-44 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-33 אלף צופים.

חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13חדשות 13 עם אודי סגל ודוריה למפל. קרדיט: ערוץ 13
רייטינג

חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית

המהדורה המרכזית של חדשות 13 ממשיכה לצנוח, והיא במקום האחרון מבין כל המהדורות, ולא רק שירדה מתחת לרף מאה אלף צופים, אלא עומדת על 66 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך כל הצופים במהדורות המרכזיות אתמול ממשיך לרדת, כשאתמול עמד על 700 אלף צופים בדיוק (כמובן, בהתאם לנתוני המדידה), אבל הדרמה ממשיכה להתרחש במהדורה המרכזית של ערוץ 13, שממשיך להתרסק מבחינת הרייטינג ונמצא במקום האחרון בטבלת המהדורות. 

בראש, כמו תמיד, נמצאת המהדורה המרכזית של חדשות 12 שעמדה על 14% רייטינג ו-353 אלף צופים, ואילו גם חדשות 14 שומרת על יציבות והיתה עם רייטינג של 7.7% ו-208 אלף צופים. שני גופי השידור הנוספים הציגו נתונים לא מחמיאים, ולא רק שסכום הצופים של שניהם יחד היה פחות מצופי חדשות 12, אלא אף היה משמעותית פחות מערוץ 14. המהדרוכה המרכזית של כאן11 עמדה על 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים ואילו חדשות 13 הגיעו לשפל חדש, ורשמו 2.6% רייטינג ו-66 אלף צופים בלבד.


פריים טיים

חזרתה של "ארץ נהדרת" ללוח השידורים היא גם חזרתה לראש הפריים טיים. התכנית הותיקה של קשת עמדה על נתון חריג של 18.9% ו-441 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה, היתה הפטריוטים, שנמצאת באופן קבוע בחמשת התכניות הנצפות ביותר, ועמדה על 8.3% רייטינג ו-264 אלף צופים. אחריה היה ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", שעמד על 5.9% רייטינג ו-128 אלף צופים. את הרשימה סגרה "סודות המטבח נחשפים", התכנית המקדימה ל-"משחקי השף" של רשת, שקיבלה 3.4% רייטינג ו-83 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-69 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שמתחזקת מדי יום, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, נרשמו מעט צופים מדרך כלל, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 1.8% ו-38 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.3% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.