פיפלביז
צילום: SHUTTERSTOCK

טובעים בעולם השיווק: למה יח״צ חשוב לעסק שלך?

שיווק הוא תחום שכל יזם נאלץ להתמודד ולעבוד בו מהיום הראשון של הקמת החברה. עולם השיווק מלא בתפקידים ומושגים שיכולים להקשות על היזם להשתלב בתחום ולהפיק את התכנית השיווקית המתאימה ביותר עבורו. על מנת להפוך את הנחיתה לעולם השיווק לרכה יותר ומובנת יותר - הזמנו אנשי מקצוע וותיקים מהתחום שידברו על הנושאים השיווקים הכי חשובים לעסק שלך. הראשונה להגיע היא חן קובריץ, בעלים ומנכ״לית שותפה במשרד יחסי ציבור שתסביר בדיוק מהו איש יחסי ציבור ולמה הוא חשוב לעסק שלך?

כל יזם נאלץ להתנסות בעולם השיווק - אם זה בגיוס משקיעים גדולים בחברה וחיפוש שיתופי פעולה פוטנציאלים או הגדלת קהל הלקוחות. עם זאת, היזם בדרך כלל ״טובע״ בעולם השיווק והסיכויים שלו לפספס תהליכים חשובים בתהליך השיווק ולבנות אסטרטגיה שיווקית לא מתאימה הם גבוהים. אפילו בסטארט-אפים שבהם עובדים מנהלי שיווק, היזם יכול להרגיש שהעסק תקוע ולא מגיע למקומות הנכונים.

ישנם מספר דרכים למנף שיווקית את העסק שלכם - אחת הדרכים היעילות והמקובלות היא דרך משרד יחסי ציבור. על מנת שתקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבור העסק שלכם, ריכזתי לכם את חמשת הדברים החשובים ביותר שיש לדעת לפני בחירת משרד יח״צ:

 

  1. שיווק ויח״צ - מה ההבדל?
 

שיווק ויחסי ציבור הם אמנם שני תחומים נושקים הפועלים בשיתוף ובעלי מטרה מסוימת - הרחבת את הפעילות השיווקית של העסק - אך הם פועלים בדרכים שונות למען השגת המטרה. כלומר, מחלקת שיווק היא זאת שבונה את התכנית השיווקית של העסק, מאפייני המיתוג שלו והדרך שבו הוא יוצג בתקשורת. אילו תפקידם של אנשי התקשורת והיח״צ הוא לפרסם את אותם מסרים שנקבעו על ידי מחלקת שיווק באמצעי תקשורת ההמונים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות), במטרה לסחוף תגובות חיוביות ולהגן מפני סיקורים שליליים.

 

  1. מהו תפקידו של איש יחסי הציבור בחברה?
 

התפקיד העיקרי על איש יחסי הציבור בעסק הוא סינון המידע שהיזם מעוניין להעביר לציבור, על פי שיקולים אסטרטגיים, ובחירת מסר שמתאים לחברה שיציג אותה באופן הטוב ביותר בתקשורת. במילים אחרות, איש יחסי הציבור מתאים את התכנית השיווקית הקיימת בעסק לכזאת שמתאימה לאמצעי התקשורת הגדולים. על פי המסר שנבחר, איש היח״צ בוחר איך לצאת עם המסר לתקשורת - למשל כתבה גדולה בטלוויזיה או פיזור המסר במדורים רלוונטים במספר אפיקי תקשורת?

 

  1. כמה זמן תהליך יחסי הציבור לוקח?
 

איש היח״צ בונה את שם החברה בסביבה התקשורתית הגדולה ולכן הנבת הפירות מתהליכים אלו יכולה לקחת זמן. העבודה השיווקית של איש יחסי הציבור נעשית בהטמעה איטית (בדרך כלל) באמצעות שיחות עם עיתונאים ואנשים נוספים מהתחום. המטרה של איש היח״צ היא להגיע לאמצעי התקשורת בטיימינג הנכון ולגרוף את התגובות הרצויות, לכן תהליך יחסי הציבור תלוי במשתנים שלאו דווקא קשורים לעסק ויכולים לקחת זמן. חשוב להיות סבלנים בתהליך ולראות את המטרה השיווקית הכללית.

 

  1. איך בוחרים איש יחסי ציבור מתאים?
 

קיימים המון משרדי יחסי ציבור, חלקם מוגדרים כמתמתחים בענפים ספציפיים כמו קולינריה, אופנה, פוליטיקה וכדומה. למרות שרבים חושבים שעדיף להם לבחור במשרד יח״צ שפועל בענף שלהן - קחו עצה הפוכה ותבחרו דווקא במשרד שלא עוסק בתחום שלכם. למה? קחו בחשבון שהמשרד שמתמחה בתחום שלכם, אחראי בוודאי על עוד עשרות חברות שדומות לכן או אפילו מציעות את אותו שירות. למעשה, יכול לקרות מצב שלא יהיה ניתן לשלב את כל החברות באותו נושא כתבות וכך חברה מתחרה שלכם תקודם יותר מהחברה שלכם.

 

  1. איך מתכוננים לפגישה עם איש היח״צ?
 

בחרת משרד יח״צ ועכשיו רק נותר להתקשר לקבוע פגישה - אך לפני זה, אני ממליצה לעשות תחקיר על משרד היח״צ. כלומר, להיכנס לעמוד העסקי של המשרד ולהתרשם מעבודות קודמות ומצוות החברה. לאחר מכן לברר על לקוחות המשרד ולחקור קצת על פעילותם בתקשורת הארצית. במידה והתרשמתם לטובה מהמשרד - קבעו פגישה עם איש היח״צ והגדירו את מטרות השיווק של החברה באופן ברור ומסודר.

קיראו עוד ב"פיפלביז"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בקבוק תרופות ביומד תרופה
צילום: Istock

קריאה אחרונה למשקיעים: Concenter BioPharma מגייסת כספים לפיתוח תרופה חדשנית לריפוי מלא מסוכרת

החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה יצאה לגיוס חוץ בורסאי בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז במטרה להגיע ל-4 מיליון שקלים; עד כה גויסו כ-3 מיליון שקלים ונותרו יומיים בלבד להשקעה

רפואה פורצת דרך: חברת Concenter BioPharma (קונסנטר ביופארמה) פיתחה תרופה ראשונה מסוגה עבור חולי סוכרת סוג 2, המיועדת לריפוי המחלה באמצעות טיפול בשורש הבעיה ולא בסימפטומים בלבד. מדובר בבשורה של ממש עבור אוכלוסייה עצומה של חולים. כעת החברה נמצאת בסבב גיוס כדי לבצע עוד השנה ניסוי קליני במרכז הרפואי שיבא כאשר צפי יציאת התרופה לשוק הינו כ- 3 שנים בלבד הודות לאישור מה-FDA למסלול רגולטורי מקוצר. מחלת הסוכרת עלתה לאחרונה לכותרות בהקשר להתפרצות נגיף הקורונה, שכן נמצא כי סוכרתיים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות סיבוכים רציניים בעת הידבקות מקורונה. נכון להיום, מבין כלל החולים בקורונה במצב קשה, נמצאו שיעורים גבוהים של מטופלים שסבלו ממחלות רקע – ובהן סוכרת. בעולם המודרני – אחד מתוך 3 אנשים סובל מסוכרת או מאובחן במצב טרום סוכרתי! 95% מבין מקרי הסוכרת משתייכים לסוכרת סוג 2. סוכרת היא מחלה כרונית, מורכבת וחשוכת מרפא, בעלת השלכות רפואיות רבות, המתפשטת בעשורים האחרונים במהירות בעולם: כך למשל, בשנות השמונים אובחנו כ-108 מיליון אנשים ברחבי העולם, וכיום מדובר על למעלה מ-422 מיליון חולים. בישראל לבדה, קרוב ל-550 אלף איש חולים בסוכרת ועוד מספר דומה נמצאים בשלב טרום מחלה. כיום, מחלת הסוכרת מסוג 2 היא מחלה חשוכת מרפא. הטיפולים הקיימים בשוק מיועדים לטפל בסימפטומים ובסיבוכים של המחלה ואינם מרפאים אותה. המחלה מחמירה לרוב עם השנים, ובנוסף התרופות הקיימות גורמות לתופעות לוואי קשות. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma > היסטוריה בתחום הרפואה החברה הישראלית קונסנטר ביופארמה עושה בימים אלה היסטוריה בתחום הרפואה, ומפתחת לראשונה בעולם תרופה לסוכרת סוג 2, שמחזירה את התנגודת לאינסולין לרמתה הנורמלית (93%), ובכך מטפלת בשורש הבעיה. כלומר, התרופה – זיגוזיד 50 – מטפלת במחלת הסוכרת עצמה, וגם בכול סימפטום או סיבוך שלה, וכל זאת בלי תופעות לוואי. החדשנות של החברה מוגנת בפטנטים בכל העולם. לחברה צוות מנוסה, וועדה מייעצת מדעית שכוללת 3 מבין הפרופסורים המובילים בעולם בתחום הסוכרת: ישראל - פרופ' איתמר רז, ארה"ב - פרופ' ראלף דה-פרונזו, גרמניה - פרופ' פטר נאוורוט. התחום הרגולטורי בחברה מובל ע"י ד"ר סוזן אלפרט, לשעבר מנהלת תחום ב- FDA. בעקבות ממצאי הניסוי ועידוד מה-FDA, פתחה חברת קונסנטר ביופארמה בסבב גיוס בפלטפורמת השקעות ההמונים פיפלביז, לצורך ביצוע ניסוי קליני עוד במהלך 2020 והפיכת הפורמלציה לכדי כדור בליעה. הצפי הוא שניתן יהיה לשווק את התרופה תוך כ-3 שנים בלבד כאשר  החברה מתכננת לבצע מהלך של מכירת רישיון (אקזיט חלקי) או הנפקה בורסאית. לפי אתר פיפלביז, עד כה השתתפו במימון למעלה מ-420 משקיעים, שהשקיעו בסך הכל כ-3 מיליון שקלים. יעד המקסימום בקמפיין עומד על 4 מיליון שקל. כעת שנותרו יומיים אחרונים לגיוס וישנם מאות מתטרפים חדשים מידי יום, נראה שהיא בדרך להשלים אותו. לפרטים והשקעה ב- Concenter BioPharma >