חיסון
צילום: CDC, Unsplash

גם אם יהיה חיסון לקורונה - "כושר הייצור יאפשר לחסן רק מחצית מהאוכלוסייה עד סוף 2021"

243 חיסונים נמצאים בפיתוח, 10 בשלבים מתקדמים. הסיכוי להצלחה של חיסון בשלב מתקדם הוא 85%; סטפן מונייה, לומברד אודייה: "למרבה המזל, נראה שהנגיף אינו מסתגל למוטציות מסוכנות אחרות"
נושאים בכתבה קורונה

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייה מעריך שהחיסון יגיע עד סוף השנה. אבל, כושר ייצור החיסון יאפשר לחסן רק מחצית מהאוכלוסייה עד סוף 2021.

לקריאה נוספת:

> הישורת האחרונה: איפה נמצאות המובילות במרוץ לחיסון הקורונה

"ציפיות לחיסון הן המפתח להמשך התחייה העולמית.  רק חיסון יביא להתאוששות כלכלית מלאה. עד שנוכל להגן על האוכלוסיות מפני הנגיף, עשירית מהפעילות הכלכלית העולמית, כולל ענפי התיירות, האירוח והבידור, לא תחזור למסלול הצמיחה לפני המגפה.

"בכל מקרה, 243 חיסונים נמצאים בפיתוח ועשרה בשלבי בדיקה אחרונים. ע"פ המועצה האמריקאית למדע ובריאות, ברגע שניסוי מגיע לשלב האחרון הסיכוי שלו להצליח הוא בסביבות 85%. לכן, אנו מצפים לראות נתונים על תוצאות הבדיקות הטיפוליות כבר ברבעון הרביעי של השנה.

"הנחת העבודה שלנו היא שברבעון הרביעי של 2020 יהיה חיסון לעובדי בריאות ובסופו של דבר גם לקשישים, עם תפוצה רחבה יותר עד אמצע השנה הבאה לאוכלוסיות רחבות. אפילו ברגע שיהיה חיסון, ע"פ כושר הייצור של חברות התרופות - הוא יגיע ל-8 מיליארד בשנת 2021 מה שיאפשר לחסן רק קצת יותר ממחצית אוכלוסיית העולם".

"כל עוד הנגיף מסתובב, יתכן כמובן שהוא משתנה למשהו יותר או פחות מסוכן. למרבה המזל, נראה שהנגיף אינו מסתגל למוטציות משמעותיות מסוכנות יותר בדומה לנגיף השפעת, דבר המצביע על כך שניתן יהיה להשיג רף יעילות גדול".

 

בהקשר לתיקי השקעות אומר מונייה: "אנו נכנסים לתקופה הפכפכה יותר עבור משקיעים עם התגברות הידיעות על חיסונים. בכל התפתחות של חיסון פורץ דרך, אנו נגדיל את הסיכון בתיקי ההשקעות".

קיראו עוד ב"גלובל"

מי השחקניות ואיפה הן במרוץ?

J&J - בשבוע שעבר הודיעה החברה כי החלה בניסוי שלב 3 הכי גדול שנוסה עד כה לחיסון בקורונה ויכלול 60,000 מתנדבים בארה"ב, ברזיל, דרום אפריקה ומדינות נוספות. הממשל בארה"ב מעורב ישירות בניסוי הזה ומממן את חלקו.

החיסון מבוסס על חיסון האבולה שפיתחה J&J, ושבניסויים הקודמים הראה יעילות כבר במנה הראשונה. עובדה זו מקצרת משמעותית את משך הניסוי, שתוצאותיו הראשוניות צפויות לצאת בנובמבר, אבל התוצאות הרשמיות יגיעו, ככל הנראה, רק לקראת 2021.

אסטרה זנקה (AZN) – החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד היוקרתית, כשהחיסון כבר זכה ללמעלה ממיליארד הזמנות ברחבי העולם. החברה החלה את הניסוי שלב 3 בחודש שעבר. זה נעצר לכמה ימים לאחר שאחד החולים חלה במחלה לא ידוע, אך הניסוי שב לסדרו. החברה מצפה לקבל את התוצאות הראשוניות לקראת סוף 2020.

מודרנה (MRNA) – אחת מהחברות שהרוויחו הכי הרבה עד כה מהמשבר, למרות שעדיין אין להן מוצר ביד. המניה התנודתית, שיום אחד העלתה את שווי החברה ב-5 מיליארד דולר ויום לאחר מכן מחקה 2 מיליארד, נמצאת בשלב השלישי גם כן, אך בינתיים לא מצליחה לגייס 30 אלף מטופלים. במקרה הרע, הצפי של החברה הוא לקבל תוצאות ראשוניות עד דצמבר.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אורי... . 30/09/2020 03:22
    הגב לתגובה זו
    למדינות העניות אין כסף לחיסון כך נפלו כ 40% מהרוכשים. במדינות העשירות אני מניח שלפחות 50% מהצעירים לא יחוסנו וההורים ימתינו. כך חלפה לה השנה הראשונה.
  • 13.
    אליהו הנביא 30/09/2020 01:25
    הגב לתגובה זו
    רק הוא יכול
  • 12.
    לילך 29/09/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    שיתן חוכמה ותבונה לבני אדם למצוא את הנוסחה לוירוס . "וישב ה' מלך לעולם"
  • 11.
    שטיות במיץ מודרנה גייסה 27500 נסיינים ועןד חודש מסיימת (ל"ת)
    דני 29/09/2020 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אבי שר 29/09/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    קודם אמרו שהוירוס שהתגלה בסין, אינו דומה לזה שהיה באירופה ושניהם כבר שונים מאלו שהגיעו לאמריקה.עכשיו אומרים שהוא לא קיים מוטציה. תחליטו ??!!!
  • 9.
    א 29/09/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    חיסון אוניברסלי המכסה כל סוגי שפעת כולל עתידיים החיסון של ביונדווקס הישראלית
  • 8.
    muda 29/09/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    צוותי רפואה + אנשים מגיל 60 ומעלה ובעלי מחלות רקע. מאותו הרגע לא יחסר צוותים רפואיים כי לא יהיו כמעט אנשים בבידוד, לא יהיו כבר כמעט מתים כי... 60+ מחוסנים. את מה שנשאר לחסן בצורה אסטרטגית לאנשים שנותנים שירות לקהל ובאים במגע עם קהל ובא שלום על ישראל. זה אומנם לא יהיה מושלם אבל ייתן את האופציה לשגרה כמעט מלאה בעוד שאר האוכלוסיה מתחסנת לאט לאט.
  • 7.
    50% מאוכלוסיית העולםלא תתחסן. גם בגלל שלא יהיו מוכנים להיות שפני ניסיון וגם בגלל ששהם מתנדדים לכל חיסון (ל"ת)
    מאיר 29/09/2020 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ג'ק 29/09/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
    קודם שימצא החיסון , כשימצא נמצא את הדרך לחסן את האוכלוסיה , זה ברור .
  • 5.
    יעקב 29/09/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    אין לחסן את בני הישיבות מפיצי המחלה
  • 4.
    אחד 29/09/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    אם יהיה חיסון לקורונה אתם תבלו את שארית חייכם הקצרים בבתי חולים אונקולוגים.
  • קח את הכדורים שלך (ל"ת)
    יוד 29/09/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אור 29/09/2020 10:23
    הגב לתגובה זו
    תחסנו את כל ה120 קודם ...
  • 2.
    א 29/09/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
    מקווה שאחרי שימצא חיסון יעיל, ימצאו חיסון לפסימיות הבלתי נגמרת של האתר הזה. כל הזמן רק כותרות שליליות
  • שאול 29/09/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    למצוא חיסון נגד מנהיגים מושחתים שמורשתם שחיתות המבעירה אש ומאיימת על עצם קיומנו .
  • 1.
    זה בסדר חצי לא ירצו בכלל להתחסן בחיסון מסלול מהיר (ל"ת)
    אני 29/09/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.