פדקס
צילום: istock

"הברומטר" של הכלכלה האמריקנית חוזרת לזנק

ענקית השילוחים פדקס מציגה בפעם השניה ברציפות תוצאות חזקות במיוחד. ההכנסות קפצו לרמה של 19.3 מיליארד דולר, הרווח הנקי עלה ל-1.25 מיליארד דולר. אם מתייחסים לחברה כברומטר לפעילות הכלכלית בארה"ב - הכלכלה  הריאלית צוברת תאוצה במהירות
עמית נעם טל | (10)

בשנים האחרונות מניית חברת השילוחים פדקס (סימול:FDX) הפכה ל"שק החבטות" של וול סטריט.  מניית החברה שמהווה "ברומטר" לכלכלה האמריקנית (באופן טבעי, פעילות המשלוחים גדלה ככל שהפעילות הכלכלית גדלה) קבעה שיא בתחילת 2018 והשלימה  במארס האחרון ירידה של קרוב ל-70% מאותו שיא.

הירידה במניית החברה לא התרחשה במקרה, כאשר החברה הפכה למאכזבת סדרתית בדוחות. במהלך דצמבר האחרון טען מנכ"ל החברה בעקבות עוד דוחות מאכזבים כי "זהו סיפור של 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת". כמה חודשים לאחר אותו ציטוט הגיעה "הקורונה" והיוותה את הטריגר הרשמי לכניסה של הכלכלה האמריקנית למיתון - הברמוטר של הכלכלה האמריקנית זיהה שוב את הכניסה למיתון של הכלכלה הגדולה בעולם. 

אלא שמאז מארס האחרון, הסיטואציה השתנתה לחלוטין. פדקס מצליחה להציג צמיחה חזקה ומכה את התחזיות המוקדמות בשוק ב-2 הרבעונים האחרונים. מניית החברה משלימה כעת זינוק של קרוב ל-170% מהשפל של חודש מארס ונסחרת כבר בשווי שוק של 67 מיליארד דולר. אם אכן מדובר באינדיקטור לכלכלה האמריקנית - האינדיקטור מצביע על התאוששות מהירה בפעילות הכלכלית בארה"ב ולמעשה עבור הכלכלה הריאלית, מתרבים הסימנים שאנחנו בתחילתו של "סייקל שורי חדש". אגב, טענו זאת גם לפני מספר חודשים.  

"הברמוטר" של הכלכלה האמריקנית מתעורר - כתבה מתחילת יולי

הדוחות שפרסמה החברה אמש  לאחר סגירת המסחר ממחישים עד מצבה של החברה השתפר בחודשים האחרונים. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-19.3 מיליארד דולר, לעומת נתון של 17 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד וצפי אנליסטים שעמד על הכנסות של 17.6 מיליארד דולר בלבד. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהגידול במשלוחים שמבצע החברה בשוק בארה"ב ובשוק הבינלאומי". 

הפאסימיות של 2019 מצד הנהלת החברה התחלפה בחודשים האחרונים באופטימיות רבה. בפדקס טוענים היום כי "הפעילות הכלכלית בעולם צוברת תאוצה. אנו צופים כי אנחנו נמשיך להרוויח מהפוזיציה הטובה שלנו בשוק בארה"ב ובשוק הבינלאומי". 

בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 1.25 מיליארד דולר או 4.72 דולרים למניה, לעומת רווח של 745 מיליון דולר או 2.84 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בנתון המתואם, החברה רושמת רווח של 1.28 מיליארד דולר או 4.87 דולר למניה, לעומת רווח של 800 מיליון דולר או 3.05 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. נציין כי בשוק ציפו לנתון מתואם של 2.7 דולרים למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אם יש פרט אחד שמעיב על הדוחות האחרונים אז הוא העובדה כי החברה בוחרת שוב שלא לספק תחזית לשנת הכספים הקרובה, בטענה כי האירועים סביב נגיף הקורונה יוצרים חוסר וודאות גדולה. 

שווי השוק של פדקס בשנים האחרונות: ירידה לאורך כל תהליך צמצום המאזן של הפד', וזינוק בחודשים האחרונים

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יוסי 16/09/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
    דרך הטלפון אז ברור ש fdx עולה חזק המצב על הפנים
  • 7.
    מטוסי נוסעים מטיסים חבילות והם לא טסו אז הרווחים עלו (ל"ת)
    ברומטר קישקוש 16/09/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כסף לו חוקי נכנס לבורסה כמו שיקורים מריצים אותה (ל"ת)
    דוד 16/09/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
  • דוד 16/09/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    ידע עברית
  • 5.
    לאחר הבחירות הכול יתגלה מי מריץ את הבורסה הורס את הכלכל (ל"ת)
    אבי 16/09/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 16/09/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    יתכן רק שם עולה ובכול העולם נופל
  • דוידי 16/09/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    ראית ש"בכל העולם נופל"?מה רע באירופה? למד לעשות stock picking,או לחלופין תכניות חיסכון
  • 3.
    חייב חקירת מישטרה על הרצות מניות מעל שוי כול מניה ולו ל (ל"ת)
    דוד 16/09/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברים בצד אחד לרווח מהבורסה בצד שני לפסיד בדולר לברוח כ (ל"ת)
    אבי 16/09/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לשקר את הציבור לערוס את הדולר לשפל הכול רק לעשות כסף כל (ל"ת)
    tאבי 16/09/2020 16:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.