הדולר ממשיך לדשדש - רשם ירידה מזערית של 0.02%

שערו היציג נקבע על 4.40 שקל. מנגד, האירו הוסיף כ-0.23% ושערו היציג נקבע על רמת 5.427 שקל. בעולם: האירו ממשיך להיסחר ביציבות ובסימן תיקון למול העיקריים
דרור איטח |

אחר הצהרים נקבע שערו היציג של הדולר על רמת 4.40 שקל, ירידה מזערית של 0.02%, ירידה זו מצטרפת לירידות של הימים האחרונים במטבע האמריקני, שאמנם היו נמוכות, אך סימנו את בלימת התחזקות המטבע. מנגד, האירו הוסיף כ-0.23% ושערו היציג נקבע על רמת 5.427 שקל.

בעולם

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, האירו ממשיך להיסחר ביציבות ובסימן תיקון למול העיקריים לאור קריאות הרגעה של בכירי הכלכלה האירופאית לגבי עתידו הפוליטי והכלכלי של הגוש, ותיכנוני רפורמות כלכליות לשיפור המצב. טרישה, נשיא הבנק האירופאי המרכזי, תקף את רעיון משאל העם באיטליה לגבי החזרה ללירה ונטישת האירו, וטען כי זוהי אמירה שערורייתית ובלתי אחראית בעליל.

המטבע האירופאי נסחר בשעה זו סביב רמה של 1.232 למול הדולר לאחר שהשיג רמת שיא יומית של 1.2343. רמת ההתנגדות ב-1.235 מהווה רמת מבחן בכך שאי יכולתו של הזוג לפרוץ אותה עדיין מאותת על מכירה, ואילו פריצתה ויכולת ההיסחרות מעליה מסכנת את המשך מגמת הירידה לטווח הקצר ומעלה אופציית קניה ברמת סיכון מסוימת.

היין ממשיך להיחלש למול האירו והסטרלינג, ולדשדש למול הדולר על רקע הנחות המשקיעים כי בטווח הקצר לא צפויות התפתחויות בניוד היואן הסיני. מול האירו נסחר היפני סביב רמה של 131.60 ובכך השלים עלייה של למעלה מ-100 נקודות בפחות מיממה. בכירי ה-FED ממשיכים לבלבל את המשקיעים לאור סתירות בדיעותיהם לגבי המשך העלאות הריבית. בעוד שפישר, ראש ה-FED של דלאס טען כי העלאות הריבית הגיעו לקיצן לעת עתה, טען נשיא ה-FED של אטלנטה כי יש להמשיך להעלות את הריבית באופן מדוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.