וול סטריט עלולה לפתוח את המסחר במגמה מעורבת
בורסות וול-סטריט מרמזות על פתיחת מסחר במגמה מעורבת, כך עולה לפי שעה מהמסחר בחוזים העתידיים. מחירי הזהב השחור שיורדים בשעות המסחר המוקדמות בכ-55 סנט ונסחרים סביב מחיר של 57.47 לחבית, תורמים לאווירת האופטימיות בלבבות המשקיעים.
הנאום אתמול של אלן גרינספן, נגיד הבנק המרכזי האמריקני, השפיע היום על הבורסות באסיה ואירופה - והוא עשוי להמשיך ולתת את אותותיו על וול סטריט יום שני ברציפות. גרינספן אמר, כי כלכלת ארה"ב מתחזקת ומראה סימנים חיוביים לעתיד.
מדד הנאסד"ק יפתח ברמה של 2,187 הנקודות. מדד הדאו-ג'ונס יחל להסחר ברמה של 10,686 נקודות.
בזירת המאקרו יפורסם כשעה לפני פתיחת המסחר היקף תביעות האבטלה החדשות בארה"ב. הנתון השבועי צפוי לעמוד בהיקף של 325 אלף תביעות חדשות, בטווח שבין 320 ל-350 אלף תביעות. בשבוע שעבר עמדו התביעות ברמה של 336 אלף.
גם מדד האינדיקטורים המובילים בארה"ב יפורסם כמחצית השעה לאחר פתיחת המסחר. הם צפויים להתחזק בכ-0.5% בטווח שבין 0.2% ל-0.8%.
איביי: דוחות מצויינים
חברת איביי, אתר המכירות הפומביות המקוונות הגדול בעולם, דווחה היום על התוצאות שלה לרבעון השני. החברה רשמה רווח נקי של 291.6 מיליון דולר או 21 סנט למניה, גידול של 53% בהיקפי הרווח או ב-7 סנט למניה משנה אשתקד. היא גם עקפה את רף הצפיות לרווח ב-3 סנט למניה. נתון זה שולח את המניה להסחר בעליות שערים בשלב המסחר המקדים.
הישראליות: שלל דיווחים
מניות נס טכנולוגיות עשויות למשוך את תשומת הלב היום. ברקע, האנליסטים בבנק ההשקעות הקנדי CIBC פירסמו היום סקירה שדנה בהשלכות חוזה הענק בו זכו EDS וחברת נס טכנולוגיות בבנק הבינלאומי.
מדובר בחוזה שמוערך בכ-530 מיליון שקל, שיתפרש על פני תקופה של 8 שנים. להערכת האנליסטים, זכייה זו מעלה את סיכויי הצלחה של נס בקבלת פרוייקטים גדולים מלקוחות נוספים. והניקו דירוג של "תשואת יתר" בסקטור, עם מחיר יעד של 15 דולר.
מניות אמדוקס מגיעות היום למבחן השוק. אמש בתום המסחר בוול סטריט פרסמה ענקית הבילינג, אמדוקס, את נתוניה לרבעון השני של שנת 2005. החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של 507 מיליון דולר המייצגות צמיחה של 3.9% ועלייה של 12.7% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
