ניתוח קמפיין

בעברית קולחת: איציק הסיני לוקח אתנו לטיול ואת אל על - לעולם תוכן נהדר של המותג

איציק הסיני הוא התפתחות נהדרת של המותג. מצד אחד הוא דובר עברית וקוראים לו איציק. כלומר - נכון - הוא משלנו. אבל יש פה פרשנות חדשה ורלוונטית במיוחד של הכי בבית בעולם, שמשחררת אותנו לשוטט בעולם ואינה רכושנית
עטרה בילר | (3)

לא רק שאיציק הסיני התנפל עלי בעברית קולחת, בפרסומת שאי אפשר לדלג עליה, הייתי בטוחה שמדובר בקליפ ביתי וויראלי של מדריך טיולים לסין שרוצה לעשות עלי קופה. האמת? זה היה מספיק טוב כי סין תמיד תיראה בעיני יעד רחוק, לא מפוצח, מאיים מבחינה תיירותית ובעיקר עוד יעד שהוא בבחינת נחשק אבל מפחיד.

איציק מתחיל להפגיז בדברים שאפשר לעשות בסין ואיך עושים אותם. איפה פוגשים את האיציק הזה? חשבתי לעצמי, כשפתאום הוא התחיל לדבר סינית מלווה בכתוביות בעברית. קשה להסתדר בסין היה המסר. השפה קשה והתקשורת עם האנשים בעייתית. טוב, איציק, נטייל רק איתך. מבטיחה. נדרתי, כשאני רוצה את האוכל שהוא נעצר לאכול, ולבקר בדיוק במקדש הבודהיסטי - אבל איתו. שיסביר לי בדיוק מי נגד מי ולאיזה אל מעלים בו עולה. ואז לא פחות ולא יותר נחשפה המזימה. אל על.

אל על לוקחת אותנו בלילה ומתעוררים איתה בבוקר בביג'ין. לצד קליפ המאסטר שהכניס את איציק הסיני לחיי, נחשף ארסנל אדיר של סרטוני איציק הסיני מבקר ומספר על כל מעללי האימפריה הסינית.

 

אל על יוצאת הפעם מגדרה ומהרגליה, ושמה בצד את הציונות המתחסדת שלה, ואת הגאווה שלא מרפה מהישראליות ומעדיפה אותי חוזרת הביתה מאשר יוצאת לחו"ל.

ה-DNA של אל על תמיד היה לטעמי קצת ישראלי מדי. כמה טוב שבאנו הביתה וגם יונתן סע הביתה קח רכבת קח אווירון. אז נכון, היתה פעם פעם, בשנות ה-90', הבלחה נפלאה של "אל על עולם אל על" שצירפה את אל על לזירת השמים הפתוחים הגלובאלית עם יעדים לתאילנד, סין  והודו, אבל מהר מאד קיפלה אל על את זנבה המעוטר במגן דוד, וחזרה להיות המטיס הלאומי הגם שהופרטה.

האג'נדה של אל על תמיד היתה היהדות העולמית, הצוות הישראלי והבטחון, המורשת הישראלית והמטוסים. מדי פעם יש לנו חגיגת קבלת פנים לאיזה 747 או 777 עם המון דיילים וטייסים שמוציאים אותו מאריזת המתנה. שזה הכי לא הנוסע במרכז. פה ושם הזכירה לנו חברת התעופה הלאומית שהיא חדשנית ומספקת לנו אפשרויות לבצע פעולות אונליין אבל הליבה נותרה כשהיתה - המשך ישיר של המולדת - בעולם.

 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

איציק הסיני הוא התפתחות נהדרת של המותג. מצד אחד הוא דובר עברית וקוראים לו איציק. כלומר - נכון - הוא משלנו. אבל יש פה פרשנות חדשה ורלוונטית במיוחד של הכי בבית בעולם, שמשחררת אותנו לשוטט בעולם ואינה רכושנית. הבחירה דווקא בסין מדוייקת כי היא איננה מדינה שאתה מתחיל לשוטט בה באופן לא מתוכנן. אז מצד אחד איציק הסיני הוא העולם הגדול והאקזוטי אבל מצד שני יש פה יד מגוננת המסומנת על ידי השפה העברית. מגוננת אבל לא חונקת.

איציק מכסה הרבה נושאים שמטרידים אותנו לגבי סין – האם הם אוכלים כלבים, למה הם יורקים על הרצפה, מה הקטע של ילד יחיד. בין לבין מדליק אותנו איציק על דברים שעושים בסין ומקומות שחייבם לבקר בה. לצד אוסף הקליפים של איציק, מעניקה לנו אל על מדריכים מקוונים לסין, ועוד תוכן רלוונטי למדינה המאד רחוקה שמרתקת ומרתיעה אותנו בעת ובעונה אחת.

 

באמצעות סיני דובר עברית מצליחה אל על לא רק למכור לנו שוב ושוב את ישראל אלא לדבר קצת סינית בעצמה. בכך לוקחת החברה קצת חופשה מעצמה ומבינה שתוכן שמיש, אמיתי, כזה שכולנו רוצים לצרוך, יגיע אלינו ויגייס אותנו רגשית טוב יותר מאשר פרסומת ששרה הלל לאווירון חדש.

לדעתי תוכן הוא המלך כבר מזמן ומותג שרוצה להמשיך להיות רלוונטי צריך לחשוב איך לייצר אותו לצד מה שהוא רגיל לייצר. ולכן חברת הסעות, סליחה, תעופה, שזה סוג של אותו דבר, צריכה להרוויח את הערכים שהציבור ייחס לה לא רק ממכירת טיסות במטוסים מהממים, אלא באמצעות ייצור מקביל של תוכן. במקרה של איציק הסיני מדובר בקליפים בעלי תועלת לכל מי שחשק בתיור בסין, מעוניין לקבל את הפלייבור המקומי, נרתע ממדריכי טיולים ישראליים ובכל זאת חושש ללכת שם לאיבוד.

 

כפי שאיציק הוא הסיני הראשון שפגשנו שדובר עברית, כך גם אל על מודה בפעם הראשונה שיש מקום כזה חוץ לארץ, בתכנים שלה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רועי 13/04/2016 22:11
    הגב לתגובה זו
    לומר שאל על לא מדברת על היעדים שלה זה קצת מוזר אחרי שבמשך שנה שלמה הם טחנו לנו את הראש על בוסטון, גם בפעילות ענקית מעל הקו וקמפיין טלוויזיה על כל היעדים שלהם בארהב וגם באין ספור פעילויות תוכן שהם ייצרו בזירה הדיגיטלית. מעבר לבוסטון, בתור חבר פייסבוק שלהם חייב לציין שהם עושים פעילות תוכן נהדרת ושוטפת כל הזמן על מגוון ענק של יעדים. מסכים שקמפין איציק הסיני מצוין (במיוחד של התרמילאים), אבל חושב שאת לא מעודכנת בכל פעילויות התוכן שהם מבצעים כל הזמן על היעדים שלהם
  • 2.
    מה עם קרדיט למי שעשה? (ל"ת)
    דני 13/04/2016 07:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין לך מושג (ל"ת)
    אמא 12/04/2016 17:33
    הגב לתגובה זו
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.